2015-12-11 11:34

2015-12-11 15:07

Volkswagenteam går samman i VM

RALLYCROSS: KMS går ihop med Marklund motorsport med mål att vinna VM

(UPPDATERAD) Värmlänningen Johan Kristoffersson slutade trea i sin första hela VM-säsong rallycross.

Nu ökar chanserna att slåss om guldet 2016 i ett nytt superteam när de två svenska Volkswagenteamen går samman.
– Min dröm är högre än en tredjeplats, säger han.

Värmländska Kristoffersson motorsport (KMS) från Arvika, med VM-trean Johan Kristoffersson och Marklund motorsport från Boliden, där bland andra P-G Andersson körde gångna säsongen slår ihop sina påsar och bildar VW RX Sweden.

Tommy blir GM

Det avslöjades under en presskonferens i Stockholm.

Därmed avfärdades alla rykten om att VW skulle trappa ner satsningen efter den famösa dieselskandalen som kostade företaget stora belopp. Men projektet Volkswagen RX Sweden har ingen direkt koppling till Volkswagen Motorsport utan sker i samarbete med Volkswagen Sverige.

KMS chefen Tommy Kristoffersson blir general manager, österrikaren Michael Schneider teamchef och Jan Marklund teamägare. Förare blir Johan Kristoffersson och Anton Marklund. De kör varsin VW Polo Super Car

Tommy blir ansvarig för teamets utveckling och masterplan. Schneider ansvarar för det dagliga arbetet, logistiken, och jobbet med mekaniker och ingenjörer. Markund har det övergripande ansvaret som teamägare.

– Vi ska göra allt för att sluta i toppen. Michael tar in pengarna och jag spenderar dem, skojar Tommy.

KMS kvar i Arvika

Initialt läggs arbetet med de nya bilarna i Marklunds högkvarter i Boliden.

– Men vi kommer att ha kvar hela KMS verksamhet i Arvika med alla 15 anställda. Tävlingsbilarna ska byggas i våra lokaler och ju närmare säsongen vi kommer blir det mer och mer jobb med bilarna där och det var viktigt för oss. Så sett blir det ingen skillnad alls, säger Tommy Kristoffersson.

– Det känns jättebra att få samarbeta med Anton som förare. Vi har känt varandra länge. Nu kan vi även dela våra hemligheter och erfarenheter, säger Johan.

”Ska utmana Solberg”

– Vårt samarbete kommer ett fungera jättebra. Vi kan lära mycket av varandra och vi funkar bra ihop, säger Anton.

Målet är glasklart.

– Vi ska utmana Petter Solberg om VM-guldet. Han är en tuff utmanare. Nyckeln är bra starter och att vi tar oss till final och tar poäng varje gång.

Teststart nästa vecka

Anton körde för Audi ifjol och vann deltävlingen i Belgien. Johan vann första racet, i Portugal.

Teamet har en testbil redo redan.

– Första testet blir nästa vecka, berättar Schneider.

Tävlingsbilarna kommer hit från Argentina 6 januari.

– Samgåendet ger väldigt stora fördelar. Det gör många saker lättare. Vi får en enda plattform och kan utnyttja det bästa från båda teamen. Vi blir starkare helt enkelt, säger Tommy Kristoffersson.

Är det en press att ha två så framgångsrika pappor i teamet?

– Den hårdaste pressen sätter jag på mig själv och jag ska inte göra de misstag pappa gjorde, skrattar Johan.

– Alla i teamet vill vinna och alla sätter lika hård press på sig själv, säger Anton.

Fansen får ”köra” själva

I teamet fins ingenjörer med bland annat erfarenhet från rally-VM.

Rallycross-VM har växt snabbt. I årets VM-kalender finns flera nya arrangörer: Riga, tyska klassikern Hockenheim och Formel 1-banan i Barcelona. SVT sänder alla VM-race.

En nyhet är att VW presenterar ett virtual rally på Google där intresserade får prova hur det känns att köra en rallycrossbil.

Säsongspremiär 16–17 april i Portugal. Höljes VM-race avgörs 2–3 juli. juli.

Värmländska Kristoffersson motorsport (KMS) från Arvika, med VM-trean Johan Kristoffersson och Marklund motorsport från Boliden, där bland andra P-G Andersson körde gångna säsongen slår ihop sina påsar och bildar VW RX Sweden.

Tommy blir GM

Det avslöjades under en presskonferens i Stockholm.

Därmed avfärdades alla rykten om att VW skulle trappa ner satsningen efter den famösa dieselskandalen som kostade företaget stora belopp. Men projektet Volkswagen RX Sweden har ingen direkt koppling till Volkswagen Motorsport utan sker i samarbete med Volkswagen Sverige.

KMS chefen Tommy Kristoffersson blir general manager, österrikaren Michael Schneider teamchef och Jan Marklund teamägare. Förare blir Johan Kristoffersson och Anton Marklund. De kör varsin VW Polo Super Car

Tommy blir ansvarig för teamets utveckling och masterplan. Schneider ansvarar för det dagliga arbetet, logistiken, och jobbet med mekaniker och ingenjörer. Markund har det övergripande ansvaret som teamägare.

– Vi ska göra allt för att sluta i toppen. Michael tar in pengarna och jag spenderar dem, skojar Tommy.

KMS kvar i Arvika

Initialt läggs arbetet med de nya bilarna i Marklunds högkvarter i Boliden.

– Men vi kommer att ha kvar hela KMS verksamhet i Arvika med alla 15 anställda. Tävlingsbilarna ska byggas i våra lokaler och ju närmare säsongen vi kommer blir det mer och mer jobb med bilarna där och det var viktigt för oss. Så sett blir det ingen skillnad alls, säger Tommy Kristoffersson.

– Det känns jättebra att få samarbeta med Anton som förare. Vi har känt varandra länge. Nu kan vi även dela våra hemligheter och erfarenheter, säger Johan.

”Ska utmana Solberg”

– Vårt samarbete kommer ett fungera jättebra. Vi kan lära mycket av varandra och vi funkar bra ihop, säger Anton.

Målet är glasklart.

– Vi ska utmana Petter Solberg om VM-guldet. Han är en tuff utmanare. Nyckeln är bra starter och att vi tar oss till final och tar poäng varje gång.

Teststart nästa vecka

Anton körde för Audi ifjol och vann deltävlingen i Belgien. Johan vann första racet, i Portugal.

Teamet har en testbil redo redan.

– Första testet blir nästa vecka, berättar Schneider.

Tävlingsbilarna kommer hit från Argentina 6 januari.

– Samgåendet ger väldigt stora fördelar. Det gör många saker lättare. Vi får en enda plattform och kan utnyttja det bästa från båda teamen. Vi blir starkare helt enkelt, säger Tommy Kristoffersson.

Är det en press att ha två så framgångsrika pappor i teamet?

– Den hårdaste pressen sätter jag på mig själv och jag ska inte göra de misstag pappa gjorde, skrattar Johan.

– Alla i teamet vill vinna och alla sätter lika hård press på sig själv, säger Anton.

Fansen får ”köra” själva

I teamet fins ingenjörer med bland annat erfarenhet från rally-VM.

Rallycross-VM har växt snabbt. I årets VM-kalender finns flera nya arrangörer: Riga, tyska klassikern Hockenheim och Formel 1-banan i Barcelona. SVT sänder alla VM-race.

En nyhet är att VW presenterar ett virtual rally på Google där intresserade får prova hur det känns att köra en rallycrossbil.

Säsongspremiär 16–17 april i Portugal. Höljes VM-race avgörs 2–3 juli. juli.