2015-10-29 16:17

2015-10-29 16:17

Folkfesten i Höljes fortsätter

MOTOR: Den svenska VM-deltävlingen i rallycross stannar i Värmland ytterligare tre år

Tidigare i år firade Finnskoga motorklubb 40 år – nu finns det anledning att fira igen. Klubben får fortsätta att arrangera rallycross-VM på sin bana i Höljes.
– Det har inte varit ett jättelätt beslut, säger Morgan Östlund, ordförande i Finnskoga MK.

Efter sommarens deltävling i Höljes gick det dåvarande kontraktet ut. Att VM-festen skulle fortsätta på den populära banan var ingen självklarhet.

– När det treåriga avtalet gick ut så hade musten gått ur oss och vi visste inte riktigt vad vi skulle göra, säger Morgan Östlund.

Dyrt avtal

FIA World Rallycross Championship presenterade initialt ett kontraktsförslag som bestod av en saftig köpeskilling.

– De högg i så att vi blev förskräckta. Den hade vi aldrig klarat av, säger Östlund, som väljer att inte nämna några exakta siffror.

Avtalet innehöll även flera krav gällande om- och nybyggnationer på området. Däribland asfaltering av depån samt el- och vattentillförsel till varje team.

– Våra byggnader är byggda för att klara tävlingar för 20 år tillbaka, det är klart att det knakar i ”flisa”.

– Det gäller att få en högre standard. Vi kommer att ha en plan för att utveckla i den takt vi klarar av.

Bygden i fokus

Så sent som i förra veckan kom parterna äntligen överens. Deltävlingen i Höljes var den sista pusselbiten i FIA:s schemaläggning av kommande VM-år.

– Ju längre det drog ut på tiden desto lättare gled mina synpunkter igenom. Det kändes bättre och bättre för varje svar.

Att tävlingen skulle stanna i bygden var en stark drivkraft.

– Vi känner att rallycrossen blir viktigare och viktigare i Höljes med tanke på avfolkning och att affärer lägger ner. Vi känner att vi måste spänna bågen och fortsätta. Vi känner ett massivt stöd från publik och området – att vi måste fortsätta. Det är det som driver oss. Vi är fortfarande en ideell förening och gör så gott vi kan. Att ge upp nu hade varit ett brott egentligen.

Fanns det en annan plan om inte kontraktet hade rotts i hamn?

– Det har vi lyft till ytan ganska mycket. Vi har känt att nu prövar vi något annat, men vi har sett mycket problem i det. Det här är det rätta så klart. En VM-tävling i den sporten vi brinner för är naturligtvis ”top off the line”. Det hade varit lite krystat att göra något annat och gå motströms.

Den nya upphandlingen bygger på att publiken fortsätter att strömma till Höljes.

– Om det inte kommer mycket folk så kommer vi inte att klara det här. Vi tror väldigt mycket på det och vi är inte oroliga för det som det ser ut i dag.

Vill banta deltagare

I somras sattes ett nytt publikrekord när drygt 39 800 åskådare kom – en ökning med nästan 5 000 från den forna toppnoteringen.

– Jag leker med tanken att om tre år är vi 50 000. Vi spänner bågen mot att fler ska kunna komma och besöka oss.

Vilka klasser som kommer att köras under deltvälingen i Höljes är ännu inte beslutat. Finnskoga MK:s önskan är att klasserna kommer att bli färre och att antalet tävlande bantas ner. Förhoppningen är att 70-talet förare gör upp om pallplatserna och att klasserna Super 1600 och Touring Car slopas.

– Det är bra om det är lite tufft att komma in också. Det ökar ju statusen så klart. Jag ser inte det som en nackdel, vi vill ju ha det bästa.

Deltävlingen i Höljes kommer, som vanligt, att köras första helgen i juli.

Efter sommarens deltävling i Höljes gick det dåvarande kontraktet ut. Att VM-festen skulle fortsätta på den populära banan var ingen självklarhet.

– När det treåriga avtalet gick ut så hade musten gått ur oss och vi visste inte riktigt vad vi skulle göra, säger Morgan Östlund.

Dyrt avtal

FIA World Rallycross Championship presenterade initialt ett kontraktsförslag som bestod av en saftig köpeskilling.

– De högg i så att vi blev förskräckta. Den hade vi aldrig klarat av, säger Östlund, som väljer att inte nämna några exakta siffror.

Avtalet innehöll även flera krav gällande om- och nybyggnationer på området. Däribland asfaltering av depån samt el- och vattentillförsel till varje team.

– Våra byggnader är byggda för att klara tävlingar för 20 år tillbaka, det är klart att det knakar i ”flisa”.

– Det gäller att få en högre standard. Vi kommer att ha en plan för att utveckla i den takt vi klarar av.

Bygden i fokus

Så sent som i förra veckan kom parterna äntligen överens. Deltävlingen i Höljes var den sista pusselbiten i FIA:s schemaläggning av kommande VM-år.

– Ju längre det drog ut på tiden desto lättare gled mina synpunkter igenom. Det kändes bättre och bättre för varje svar.

Att tävlingen skulle stanna i bygden var en stark drivkraft.

– Vi känner att rallycrossen blir viktigare och viktigare i Höljes med tanke på avfolkning och att affärer lägger ner. Vi känner att vi måste spänna bågen och fortsätta. Vi känner ett massivt stöd från publik och området – att vi måste fortsätta. Det är det som driver oss. Vi är fortfarande en ideell förening och gör så gott vi kan. Att ge upp nu hade varit ett brott egentligen.

Fanns det en annan plan om inte kontraktet hade rotts i hamn?

– Det har vi lyft till ytan ganska mycket. Vi har känt att nu prövar vi något annat, men vi har sett mycket problem i det. Det här är det rätta så klart. En VM-tävling i den sporten vi brinner för är naturligtvis ”top off the line”. Det hade varit lite krystat att göra något annat och gå motströms.

Den nya upphandlingen bygger på att publiken fortsätter att strömma till Höljes.

– Om det inte kommer mycket folk så kommer vi inte att klara det här. Vi tror väldigt mycket på det och vi är inte oroliga för det som det ser ut i dag.

Vill banta deltagare

I somras sattes ett nytt publikrekord när drygt 39 800 åskådare kom – en ökning med nästan 5 000 från den forna toppnoteringen.

– Jag leker med tanken att om tre år är vi 50 000. Vi spänner bågen mot att fler ska kunna komma och besöka oss.

Vilka klasser som kommer att köras under deltvälingen i Höljes är ännu inte beslutat. Finnskoga MK:s önskan är att klasserna kommer att bli färre och att antalet tävlande bantas ner. Förhoppningen är att 70-talet förare gör upp om pallplatserna och att klasserna Super 1600 och Touring Car slopas.

– Det är bra om det är lite tufft att komma in också. Det ökar ju statusen så klart. Jag ser inte det som en nackdel, vi vill ju ha det bästa.

Deltävlingen i Höljes kommer, som vanligt, att köras första helgen i juli.