2017-05-07 16:13

2017-05-07 22:35

FBK överväger bygga ny rink med NHL-mått

ISHOCKEY: Fick en extra kvartsmiljon i stöd för ungdomsverksamheten

FBK-basen Stefan Larsson pratar om en helrenovering av föreningen. I den satsningen ingår nu även en ny, tredje, isyta på Färjestad. Kanske med NHL-mått.
FBK har fått en kvarts miljon i stöd av en mobiloperatör, som öronmärks för klubbens ungdomar och blir till hjälp i satsningen på nya faciliteter för morgondagens hockeykillar och tjejer.

– Vi håller på att kika på en tillbyggnad med bättre utvecklingsmöjligheter för våra knattar, ungdomar och damlag, säger FBK:s marknadsansvarige Mats Tågmark.

Färjestads vd Stefan Larsson konstaterar:

– Vi gjorde en sammanställning och kom fram till att vi ligger efter de andra SHL-föreningarna när det gäller isytor. Just nu vrider och vänder vi på flera förslag om var en tredje isyta ska ligga och hur den ska se ut.

Rink med NHL-mått

Enligt Larsson ligger satsningen inte långt borta. Kanske inom två år.

– Det är viktigt för att vår ungdomsverksamhet ska kunna växa. Det är stort tryck och nu växer även tjejhockeyn. Vi måste göra oss mer tillgängliga för fler barn och ungdomar. Jag läste i en gammal NWT-artikel från 1967 att det då fanns 68 isytor i Karlstad. Nu finns bara två kommunala kvar, Tingvalla och Norvalla.

Hur ser förslagen på ny isyta ut?

– Vi diskuterar en fullstor rink alternativt en ”teknikyta” med en zon eller en rink med NHL-mått. Det blir en anläggning med tak.

Det här är bara en del i FBK:s omställningsarbete.

Behöver utveckla

– Vi ser över alla våra faciliteter och vad vi behöver utveckla för att öka vår konkurrenskraft. Vi pratar om teknikytor, gym, bollhall och skottramp.

Faciliteter som i första hand ska komma ungdomsverksamheten till godo, enligt FBK.

Bidraget från mobiloperatören 3 är välkommet som stöd i satsningen. Pengarna har genererats av operatörens lokala försäljning av så kallade Färjestads-abonnemang och är öronmärkta för klubbens ungdomar.

Femte gången

Det är femte gången som mobiloperatören delar ut pengar till FBK genom sin rikstäckande hockeysatsning Rinkside 3. Totalt delar 3 ut mer än 1,8 miljoner kronor till tio svenska SHL-klubbar. Det är sen upp till respektive klubb att välja vad de vill lägga pengarna på, men gemensamt för samtliga klubbar är att fokus ligger på utvecklingen av barn och ungdomar.

– Vi håller på att kika på en tillbyggnad med bättre utvecklingsmöjligheter för våra knattar, ungdomar och damlag, säger FBK:s marknadsansvarige Mats Tågmark.

Färjestads vd Stefan Larsson konstaterar:

– Vi gjorde en sammanställning och kom fram till att vi ligger efter de andra SHL-föreningarna när det gäller isytor. Just nu vrider och vänder vi på flera förslag om var en tredje isyta ska ligga och hur den ska se ut.

Rink med NHL-mått

Enligt Larsson ligger satsningen inte långt borta. Kanske inom två år.

– Det är viktigt för att vår ungdomsverksamhet ska kunna växa. Det är stort tryck och nu växer även tjejhockeyn. Vi måste göra oss mer tillgängliga för fler barn och ungdomar. Jag läste i en gammal NWT-artikel från 1967 att det då fanns 68 isytor i Karlstad. Nu finns bara två kommunala kvar, Tingvalla och Norvalla.

Hur ser förslagen på ny isyta ut?

– Vi diskuterar en fullstor rink alternativt en ”teknikyta” med en zon eller en rink med NHL-mått. Det blir en anläggning med tak.

Det här är bara en del i FBK:s omställningsarbete.

Behöver utveckla

– Vi ser över alla våra faciliteter och vad vi behöver utveckla för att öka vår konkurrenskraft. Vi pratar om teknikytor, gym, bollhall och skottramp.

Faciliteter som i första hand ska komma ungdomsverksamheten till godo, enligt FBK.

Bidraget från mobiloperatören 3 är välkommet som stöd i satsningen. Pengarna har genererats av operatörens lokala försäljning av så kallade Färjestads-abonnemang och är öronmärkta för klubbens ungdomar.

Femte gången

Det är femte gången som mobiloperatören delar ut pengar till FBK genom sin rikstäckande hockeysatsning Rinkside 3. Totalt delar 3 ut mer än 1,8 miljoner kronor till tio svenska SHL-klubbar. Det är sen upp till respektive klubb att välja vad de vill lägga pengarna på, men gemensamt för samtliga klubbar är att fokus ligger på utvecklingen av barn och ungdomar.