2016-10-16 14:04

2016-10-16 22:26

Det är hon som döpt Doris och Boris

ISHOCKEY: Kärt möte mellan Olivia och isbjörnarna

Olivia Jergander, 9 år, ligger bakom namnen på Nobelhallens nya kelgrisar Doris och Boris.
Vi fick vara med när Oliva träffade Doris och Boris som ville tacka för artistnamnen.

Under hösten har det kommit till två nya inslag i samband med BIK Karlskogas hockeyallsvenska matcher: de båda isbjörnarna, som är lagets maskotar, finns med på isen och underhåller och går även runt och umgås med publiken.

– Genomslaget har redan blivit mycket positivt, säger BIK:s marknadschef Thomas ”Sylta” Karlsson.

Tycke uppstod

Inför fredagsmatchen hemma mot Modo, en match som det sålts drygt 3 000 biljetter till, fick Karlskogatjejen Olivia Jergander följa med Doris och Boris ut på isen.

Redan innan matchen träffades de – och det märktes direkt att tycke uppstod.

– Jag tycker att det är fina namn. Och så passar det bra att de heter så lika. Att det är is på slutet kändes rätt och självklart för mig, berättar Olivia samtidigt som Doris och Boris kramar om henne.

Inför mötet med AIK för ett par veckor sedan inbjöds alla barn till en tipspromenad vid hallen. Avslutningsfrågan handlade om vad maskotarna skulle få för några namn.

– Jag svarade rätt på alla frågor. Det blev gissningar men jag fixade det helt själv, berättar Olivia med berättigad stolthet.

”Klockrena namn”

Dessutom kom hon med de namnförslag som BIK-ledningen tyckte var allra bäst, i hård konkurrens.

– Klockrena namn, anser bland många andra ”Sylta” Karlsson.

Olivia har hockeymässig koppling genom sina morbröder:

• Rasmus Lindh-Johansson gjorde förra säsongen comeback efter långt uppehåll och var med om HC Flyers segerrika division 3-säsong.

• Det levande uppslagsverket när det gäller hockey P-A Johansson är BIK Karlskogas kanslichef sedan lång tid tillbaka.

Olivia, som kommer från Karlskoga men har bott i Stockholm, är en av många yngre förmågor som marknadschefen hoppas få se ännu mer av i Nobelhallen framöver. För att det ska lyckas ser BIK Doris och Boris som viktiga inslag som komplement till allt annat som en hockeykväll innehåller.

Högre än budget

Så här långt har BIK fått med sig publiken på ett riktigt bra sätt. Snittet hemma, efter fem av 26 kamper, är 2 446 – alltså 46 åskådare högre än budgeterat vilket är positivt för BIK då matcherna i början av serien inte brukar locka så många åskådare som när streckstriden blir påtaglig efter nyår inte minst.

– Fantastiskt att se hur publiken ställer upp för oss. Vi hoppas fortsätta kunna bjuda på bra resultat och underhållning som tack för det, säger "Sylta" Karlsson.

Under hösten har det kommit till två nya inslag i samband med BIK Karlskogas hockeyallsvenska matcher: de båda isbjörnarna, som är lagets maskotar, finns med på isen och underhåller och går även runt och umgås med publiken.

– Genomslaget har redan blivit mycket positivt, säger BIK:s marknadschef Thomas ”Sylta” Karlsson.

Tycke uppstod

Inför fredagsmatchen hemma mot Modo, en match som det sålts drygt 3 000 biljetter till, fick Karlskogatjejen Olivia Jergander följa med Doris och Boris ut på isen.

Redan innan matchen träffades de – och det märktes direkt att tycke uppstod.

– Jag tycker att det är fina namn. Och så passar det bra att de heter så lika. Att det är is på slutet kändes rätt och självklart för mig, berättar Olivia samtidigt som Doris och Boris kramar om henne.

Inför mötet med AIK för ett par veckor sedan inbjöds alla barn till en tipspromenad vid hallen. Avslutningsfrågan handlade om vad maskotarna skulle få för några namn.

– Jag svarade rätt på alla frågor. Det blev gissningar men jag fixade det helt själv, berättar Olivia med berättigad stolthet.

”Klockrena namn”

Dessutom kom hon med de namnförslag som BIK-ledningen tyckte var allra bäst, i hård konkurrens.

– Klockrena namn, anser bland många andra ”Sylta” Karlsson.

Olivia har hockeymässig koppling genom sina morbröder:

• Rasmus Lindh-Johansson gjorde förra säsongen comeback efter långt uppehåll och var med om HC Flyers segerrika division 3-säsong.

• Det levande uppslagsverket när det gäller hockey P-A Johansson är BIK Karlskogas kanslichef sedan lång tid tillbaka.

Olivia, som kommer från Karlskoga men har bott i Stockholm, är en av många yngre förmågor som marknadschefen hoppas få se ännu mer av i Nobelhallen framöver. För att det ska lyckas ser BIK Doris och Boris som viktiga inslag som komplement till allt annat som en hockeykväll innehåller.

Högre än budget

Så här långt har BIK fått med sig publiken på ett riktigt bra sätt. Snittet hemma, efter fem av 26 kamper, är 2 446 – alltså 46 åskådare högre än budgeterat vilket är positivt för BIK då matcherna i början av serien inte brukar locka så många åskådare som när streckstriden blir påtaglig efter nyår inte minst.

– Fantastiskt att se hur publiken ställer upp för oss. Vi hoppas fortsätta kunna bjuda på bra resultat och underhållning som tack för det, säger "Sylta" Karlsson.