2016-09-30 10:46

2016-09-30 10:46

Elever använder BIK som ett skyltfönster

UTBILDNING OCH INFORMATION: Hockeypubliken får möta andra föreningars verksamhet

Skateboard, teater, dans och hembygdsföreningen är några av de verksamheter som kommer att visas upp i Nobelhallen i samband med BIK Karlskogas hockeyallsvenska matcher under säsongen.

Redan förra säsongen inledde mediaeleverna på Möckelngymnasiet, BIK Karlskoga och Möckelnföreningarna det här samarbetet då en förening/verksamhet valdes ut varje månad.

– Vi har strävat efter att ha ett så varierat program som möjligt, förklarar Emil Lundkvist – verksamhetsledare för Möckelnföreningarna som har ett drygt 100-tal medlemmar.

På så sätt får föreningarna visa upp sin verksamhet inför en publik de annars inte skulle ha nått, BIK får tillfälle att locka åskådare som annars inte kommit på matchen men i hockey kanske finner ett nytt intresse och så ger det mediaeleverna möjlighet att praktiskt tillämpa det de lärt sig på utbildningen.

Föreningarna presenterar sin verksamhet, på valfritt sätt, i samband med matcherna. Mediaeleverna kompletterar det med ett tre minuter långt bildspel där de dokumenterat hur det fungerar – inte minst bakom kulisserna – i de föreningar som det handlar om.

Eleverna fick välja

– När jag presenterade det här för eleverna fick de välja minst ett av de förslag som jag lade fram, berättar medialäraren Jimmy Elfström.

Vilka var mest populära?

– Skateboarden och hembygdsföreningen, svarar Elfström.

Eleverna har sedan fått jobba i grupper bestående av tre till fem personer. Det första resultatet, det om skateboardsgänget, kommer på lördagskvällen när BIK spelar hemma mot AIK.

Locka unga åskådare

– Ett perfekt sätt att använda mediakuben som är Karlskoga kommuns, inte BIK Karlskogas, poängterar Thomas ”Sylta” Karlsson.

– Dessutom passar det bra att samarbeta med ungdomar som vi gärna ser fler av i hallen då en del i vårt samarbetsavtal med Karlskoga kommun slår fast alla alla mellan 0 och 19 år går in gratis på våra matcher, tillägger han.

Skateboardsprofilerna, Djerfs orienterare och Karlskoga golfklubb har redan fått besök av mediaeleverna.

Att mediaeleverna tycker att det varit ett positivt inslag i deras utbildning, att få komma ut i ”verkligheten”, är det ingen tvekan om:

– Det har varit jättekul, tycker Line Falk.

– Att få jobba praktiskt med det man lärt sig har varit givande, anser Sebastian Romppanen.

– Samtidigt som det varit en press då man ju vill att det ska bli så bra som det bara går, fortsätter Sanna Rydén.

Programmet

I den här ordningen presenteras Månadens förening i Nobelhallen – lördag 1 oktober: Rampaborg skateboardförening, fredag 28 oktober: Karlskoga enduroklubb, fredag 25 november: Karlskoga hembygdsförening, fredag 9 december: teaterföreningen Lyset, fredag 27 januari: OK Djerf (orientering), måndag 27 februari: Loud dance company, fredag 3 mars: Karlskoga golfklubb.

Tanken från början var att skateboardföreningen skulle ha varit Månadens förening i september, i samband med matchen mot Oskarshamn förra torsdagen, men det blev ändrat varför det nu är två verksamheter som presenteras i oktober.

Redan förra säsongen inledde mediaeleverna på Möckelngymnasiet, BIK Karlskoga och Möckelnföreningarna det här samarbetet då en förening/verksamhet valdes ut varje månad.

– Vi har strävat efter att ha ett så varierat program som möjligt, förklarar Emil Lundkvist – verksamhetsledare för Möckelnföreningarna som har ett drygt 100-tal medlemmar.

På så sätt får föreningarna visa upp sin verksamhet inför en publik de annars inte skulle ha nått, BIK får tillfälle att locka åskådare som annars inte kommit på matchen men i hockey kanske finner ett nytt intresse och så ger det mediaeleverna möjlighet att praktiskt tillämpa det de lärt sig på utbildningen.

Föreningarna presenterar sin verksamhet, på valfritt sätt, i samband med matcherna. Mediaeleverna kompletterar det med ett tre minuter långt bildspel där de dokumenterat hur det fungerar – inte minst bakom kulisserna – i de föreningar som det handlar om.

Eleverna fick välja

– När jag presenterade det här för eleverna fick de välja minst ett av de förslag som jag lade fram, berättar medialäraren Jimmy Elfström.

Vilka var mest populära?

– Skateboarden och hembygdsföreningen, svarar Elfström.

Eleverna har sedan fått jobba i grupper bestående av tre till fem personer. Det första resultatet, det om skateboardsgänget, kommer på lördagskvällen när BIK spelar hemma mot AIK.

Locka unga åskådare

– Ett perfekt sätt att använda mediakuben som är Karlskoga kommuns, inte BIK Karlskogas, poängterar Thomas ”Sylta” Karlsson.

– Dessutom passar det bra att samarbeta med ungdomar som vi gärna ser fler av i hallen då en del i vårt samarbetsavtal med Karlskoga kommun slår fast alla alla mellan 0 och 19 år går in gratis på våra matcher, tillägger han.

Skateboardsprofilerna, Djerfs orienterare och Karlskoga golfklubb har redan fått besök av mediaeleverna.

Att mediaeleverna tycker att det varit ett positivt inslag i deras utbildning, att få komma ut i ”verkligheten”, är det ingen tvekan om:

– Det har varit jättekul, tycker Line Falk.

– Att få jobba praktiskt med det man lärt sig har varit givande, anser Sebastian Romppanen.

– Samtidigt som det varit en press då man ju vill att det ska bli så bra som det bara går, fortsätter Sanna Rydén.

Programmet

I den här ordningen presenteras Månadens förening i Nobelhallen – lördag 1 oktober: Rampaborg skateboardförening, fredag 28 oktober: Karlskoga enduroklubb, fredag 25 november: Karlskoga hembygdsförening, fredag 9 december: teaterföreningen Lyset, fredag 27 januari: OK Djerf (orientering), måndag 27 februari: Loud dance company, fredag 3 mars: Karlskoga golfklubb.

Tanken från början var att skateboardföreningen skulle ha varit Månadens förening i september, i samband med matchen mot Oskarshamn förra torsdagen, men det blev ändrat varför det nu är två verksamheter som presenteras i oktober.