2016-06-14 19:36

2016-06-14 19:36

Succé för BIK:s kampanj

ISHOCKEY: Fansen har redan bidragit med 70 000 kronor till BIK:s tilltänkte spetsvärvning

BIK Karlskoga skulle ha varit extremt tacksamt för 100 000 kronor på tre månader. Efter sex dagar är insamlingen till lagets tilltänkte stjärncenter redan uppe i 70 000.
– Det är helt fantastiskt. Jag vill rikta ett stort tack till alla som har stöttat oss, säger Thomas ”Sylta” Karlsson, marknadschef i BIK.

BIK tappade Gustaf Thorell, som gjorde succé som förstacenter efter att Adam Estoclet tvingades åka hem till USA på grund av en allvarlig hjärnskakning, till Brynäs kort efter säsongsslutet.

Dessutom valde David Rundqvist, som i januari lånades in från Färjestad, att skriva på för seriekonkurrenten Modo.

En av sportchefen Torsten Yngvesons utmaningar inför nästa säsong blev därför att, med den förhållandevis lilla spelarbudgeten på 6,5 miljoner inklusive sociala avgifter, hitta en ny slagkraftig förstacenter.

Där kom kampanjen ”BIK-liraren” in. Klubbledningen bad om supportrarnas hjälp för att kunna värva en så etablerad spelare som möjligt.

90 bidrag hittills

Förhoppningen var att kunna samla in 100 000 kronor på tre månader. Sex dagar efter kampanjstarten är bidragen redan uppe i 70 000.

– När det gäller insamlingen är vi ju helt... Jag vet inte hur jag ska utrycka mig. Vi är mållösa över det stöd vi känner och de bidrag vi har fått in, säger BIK:s marknadschef Thomas ”Sylta” Karlsson.

– Det är helt fantastiskt. Vi vill rikta ett stort tack till alla som har stöttat oss i det här. Det som är roligt är att det är 90 personer som har bidragit, de har lagt relativt stora belopp. Det ska bli kul att få presentera namnen på de som bidragit på mediekuben när vi börjar spela.

Vad betyder det här bidraget för er?

– Det betyder ju. Det här är ju, som vi har sagt, folkets lirare. Det ska bli en center som kommer ha namnet ”BIK-liraren” hela säsongen, säger ”Sylta”.

– Det är fansens spelare, killen vi värvar är tack vare alla bidrag som har kommit. Vi jobbar alltid med små medel och under press med vår ekonomi, bidragen har jättestor betydelse.

Hur nära är ni att kunna värva en spelare?

– Vi kollar väl lite nu. Dels hur mycket pengar vi får in och vilka spelare vi kan matcha det mot. Den här insamlingen bidrar till att vi kan gå upp en nivå på spelaren vi kommer värva. Det hade vi inte kunnat göra utan de här pengarna. Ju mer pengar desto bättre kille kan du värva, så fungerar hockeyn, säger Thomas Karlsson.

Insamlingen sträcker sig sommaren ut.

– Vi har satt 100 000 som mål, men kanske kan det driva ännu mer över sommaren. Vi får se var det landar, vi har några uppslag som vi jobbar mot.

BIK tappade Gustaf Thorell, som gjorde succé som förstacenter efter att Adam Estoclet tvingades åka hem till USA på grund av en allvarlig hjärnskakning, till Brynäs kort efter säsongsslutet.

Dessutom valde David Rundqvist, som i januari lånades in från Färjestad, att skriva på för seriekonkurrenten Modo.

En av sportchefen Torsten Yngvesons utmaningar inför nästa säsong blev därför att, med den förhållandevis lilla spelarbudgeten på 6,5 miljoner inklusive sociala avgifter, hitta en ny slagkraftig förstacenter.

Där kom kampanjen ”BIK-liraren” in. Klubbledningen bad om supportrarnas hjälp för att kunna värva en så etablerad spelare som möjligt.

90 bidrag hittills

Förhoppningen var att kunna samla in 100 000 kronor på tre månader. Sex dagar efter kampanjstarten är bidragen redan uppe i 70 000.

– När det gäller insamlingen är vi ju helt... Jag vet inte hur jag ska utrycka mig. Vi är mållösa över det stöd vi känner och de bidrag vi har fått in, säger BIK:s marknadschef Thomas ”Sylta” Karlsson.

– Det är helt fantastiskt. Vi vill rikta ett stort tack till alla som har stöttat oss i det här. Det som är roligt är att det är 90 personer som har bidragit, de har lagt relativt stora belopp. Det ska bli kul att få presentera namnen på de som bidragit på mediekuben när vi börjar spela.

Vad betyder det här bidraget för er?

– Det betyder ju. Det här är ju, som vi har sagt, folkets lirare. Det ska bli en center som kommer ha namnet ”BIK-liraren” hela säsongen, säger ”Sylta”.

– Det är fansens spelare, killen vi värvar är tack vare alla bidrag som har kommit. Vi jobbar alltid med små medel och under press med vår ekonomi, bidragen har jättestor betydelse.

Hur nära är ni att kunna värva en spelare?

– Vi kollar väl lite nu. Dels hur mycket pengar vi får in och vilka spelare vi kan matcha det mot. Den här insamlingen bidrar till att vi kan gå upp en nivå på spelaren vi kommer värva. Det hade vi inte kunnat göra utan de här pengarna. Ju mer pengar desto bättre kille kan du värva, så fungerar hockeyn, säger Thomas Karlsson.

Insamlingen sträcker sig sommaren ut.

– Vi har satt 100 000 som mål, men kanske kan det driva ännu mer över sommaren. Vi får se var det landar, vi har några uppslag som vi jobbar mot.