2016-01-20 14:26

2016-01-20 14:27

BIK satsar på publiksuccé

ISHOCKEY: Marknadschefen uppmanar åskådarna att komma i god tid

BIK Karlskogas satsning på fri entré mot Mora på lördag är på väg att bli en succé som slår alla tidigare rekord.
– Önskescenariot är 5 600 åskådare och 300 kronor per åskådare genom sponsorer, säger BIK:s marknadschef Thomas ”Sylta” Karlsson.

Enkel huvudräkning visar då att BIK får intäkter på drygt 1,5 miljoner kronor.

– Att sikta på fullsatt, som förra året i motsvarande match mot Vita Hästen, är väldigt optimistiskt. Det finns hur som helst goda möjligheter att vi når 5 000 åskådare. Kommer vi så högt är det riktigt, riktigt bra, säger marknadschefen.

Kan bli dundersuccé

Förra säsongen var varje åskådare ”värd” 138 kronor som betalades av sponsorer. Det betydde intäkter på runt 750 000 kronor. Något som då sågs som mycket positivt.

Nu är motsvarande summa runt 300 kronor per åskådare. Och i så fall fördubblar BIK intäkterna. Med andra ord; det här kan bli en dundersuccé.

– Vi har budgeterat med 700 000 in på den här matchen. Nu får vi räkna bort en del av intäkterna som blir då vi – Martin Thelander och jag – haft hjälp utifrån med att ”sälja in” satsningen men kommer publiken som vi hoppas kan det här bli ett väldigt värdefullt och stort tillskott för oss, säger ”Sylta” Karlsson.

Betydligt mindre

BIK kämpar år efter år med små resurser för att få ekonomin att gå ihop. Även om den egna sponsorförsäljningen fått ett tydligt uppsving sved det, för alla allsvenska klubbar, att de centrala avtalen genom tv-pengar gav betydligt mindre än tidigare år.

– Det handlade om uppåt 1,5 miljoner kronor, vilket förstås var ett jättejobbigt slag mot oss, så vi har varit tvingade att lyckas med våra satsningar för att få det att gå ihop, säger ”Sylta” och betonar att BIK även om lördagens satsning blir en succé kommer att få kämpa under jämförelsevis knappa förhållanden.

Förra säsongen blev det, alltså, fullsatt. Med tanke på att uppåt 500 personer fick vända hemåt den gången tipsar ”Sylta” alla som vill vara säkra på att få se matchen nu att komma i god tid.

– Kom inte tio minuter–en kvart innan för då kan det vara försent, säger ”Sylta” Karlsson som fick sätta ”lapp på luckan” ungefär 20 minuter innan första nedsläpp förra säsongen.

Mycket mer än pengar

Den här texten har hittills handlat väldigt mycket om pengar och även om det för BIK är mycket viktigt och värdefullt med ekonomiska intäkter för att kunna driva den sportsliga verksamheten poängterar ”Sylta” att den här matchen är så mycket mer än pengar.

– Vi i BIK vill vara en del av Karlskoga, vi vill se Nobelhallen som en mötesplats för invånarna under vinterhalvåret. Att vi kan ha fri entré nu hoppas vi dels ska göra att alla som kommer även i vanliga fall ska känna hur värdefulla de är för oss, och dels att vi ska locka nya supportrar. Även den som ännu inte är hockeyintresserad upptäcker förhoppningsvis att det är trevligt och roligt att komma hit med tanke på feststämning och folklivet. Vi kommer även denna match hålla puben öppen efter matchen, precis som vi hade mot Vita Hästen för två veckor sedan vilket blev mycket uppskattat.

Med tanke på att BIK är med i toppstriden i hockeyallsvenskan och det är helgen före lön, efter det som många av oss uppfattar som årets i särklass längsta månad, finns goda förutsättningar att ”Sylta” och alla övriga i klubben – med hjälp av sina samarbetspartners – kan bjuda Karlskogapubliken på den publikfest som man hoppas.

– Stödet från läktarhåll kommer även öka vårt lags chanser att ta tre poäng då jag vet hur mycket spelarna gillar att spela inför en entusiastisk hemmapublik, kommenterar ”Sylta” Karlsson.

Enkel huvudräkning visar då att BIK får intäkter på drygt 1,5 miljoner kronor.

– Att sikta på fullsatt, som förra året i motsvarande match mot Vita Hästen, är väldigt optimistiskt. Det finns hur som helst goda möjligheter att vi når 5 000 åskådare. Kommer vi så högt är det riktigt, riktigt bra, säger marknadschefen.

Kan bli dundersuccé

Förra säsongen var varje åskådare ”värd” 138 kronor som betalades av sponsorer. Det betydde intäkter på runt 750 000 kronor. Något som då sågs som mycket positivt.

Nu är motsvarande summa runt 300 kronor per åskådare. Och i så fall fördubblar BIK intäkterna. Med andra ord; det här kan bli en dundersuccé.

– Vi har budgeterat med 700 000 in på den här matchen. Nu får vi räkna bort en del av intäkterna som blir då vi – Martin Thelander och jag – haft hjälp utifrån med att ”sälja in” satsningen men kommer publiken som vi hoppas kan det här bli ett väldigt värdefullt och stort tillskott för oss, säger ”Sylta” Karlsson.

Betydligt mindre

BIK kämpar år efter år med små resurser för att få ekonomin att gå ihop. Även om den egna sponsorförsäljningen fått ett tydligt uppsving sved det, för alla allsvenska klubbar, att de centrala avtalen genom tv-pengar gav betydligt mindre än tidigare år.

– Det handlade om uppåt 1,5 miljoner kronor, vilket förstås var ett jättejobbigt slag mot oss, så vi har varit tvingade att lyckas med våra satsningar för att få det att gå ihop, säger ”Sylta” och betonar att BIK även om lördagens satsning blir en succé kommer att få kämpa under jämförelsevis knappa förhållanden.

Förra säsongen blev det, alltså, fullsatt. Med tanke på att uppåt 500 personer fick vända hemåt den gången tipsar ”Sylta” alla som vill vara säkra på att få se matchen nu att komma i god tid.

– Kom inte tio minuter–en kvart innan för då kan det vara försent, säger ”Sylta” Karlsson som fick sätta ”lapp på luckan” ungefär 20 minuter innan första nedsläpp förra säsongen.

Mycket mer än pengar

Den här texten har hittills handlat väldigt mycket om pengar och även om det för BIK är mycket viktigt och värdefullt med ekonomiska intäkter för att kunna driva den sportsliga verksamheten poängterar ”Sylta” att den här matchen är så mycket mer än pengar.

– Vi i BIK vill vara en del av Karlskoga, vi vill se Nobelhallen som en mötesplats för invånarna under vinterhalvåret. Att vi kan ha fri entré nu hoppas vi dels ska göra att alla som kommer även i vanliga fall ska känna hur värdefulla de är för oss, och dels att vi ska locka nya supportrar. Även den som ännu inte är hockeyintresserad upptäcker förhoppningsvis att det är trevligt och roligt att komma hit med tanke på feststämning och folklivet. Vi kommer även denna match hålla puben öppen efter matchen, precis som vi hade mot Vita Hästen för två veckor sedan vilket blev mycket uppskattat.

Med tanke på att BIK är med i toppstriden i hockeyallsvenskan och det är helgen före lön, efter det som många av oss uppfattar som årets i särklass längsta månad, finns goda förutsättningar att ”Sylta” och alla övriga i klubben – med hjälp av sina samarbetspartners – kan bjuda Karlskogapubliken på den publikfest som man hoppas.

– Stödet från läktarhåll kommer även öka vårt lags chanser att ta tre poäng då jag vet hur mycket spelarna gillar att spela inför en entusiastisk hemmapublik, kommenterar ”Sylta” Karlsson.