2016-04-21 21:25

2016-04-21 21:25

DIF och Outokumpu överens om nytt avtal

FOTBOLL: Rosén: "Vi är jättenöjda"

Degerfors IF och Outukumpu har kommit överens om ett nytt samarbetsavtal.
– Vi är jättenöjda att vi har kommit överens om ett nytt avtal som innebär ett nära förhållande mellan fotbollen och ortens största företag, säger ordförande Leif Rosén.

Tidigare under våren skrev tidningen att Outukumpu drog sig ur som huvudsponsor på grund av besparingar hos den finska ståljätten.

Nu har Degerfors IF och företaget kommit överens om ett nytt samarbetsavtal.

– Vi har hjälpts åt på båda sidor för att hitta lösningar, vilket vi har gjort. De är inte kvar med någon logga på matchdräkten men behåller skyltar och exponering kring arenan, säger DIF:s ordförande Leif Rosén.

– De är fortfarande kvar som sponsor men med ett mindre belopp.

Hur viktigt är det att ni har hittat en lösning?

– Jag tror att den här lösningen är väldigt bra, både för Degerfors IF och för Outokumpus anställda. Vi är jättenöjda att vi har kommit överens om ett nytt avtal som innebär ett nära förhållande mellan fotbollen och ortens största företag, ett samarbete som är viktigt över tid.

Klubben söker fortfarande efter en ny huvudsponsor.

– Vi vill gärna hitta en storsponsor med en långsiktig ambition. Det behöver vi ha med tanke på den elitambition som vi har.

– Vi hoppas på en lösning så fort som möjligt. Vi har några lösa diskussioner med företag men inte någonting klart och vi är mottagliga om det finns idéer och goda inspel, säger Rosén.

Dåliga publiksiffror

Det är inte bara tufft att hitta ny huvudsponsor utan det är även tufft att locka publik till Stora valla. I premiären mot AFC United var det 1 649 åskådare och mot Frej uppgick siffran till 1 222.

– Det är självklart inte bra och vi har budgeterat för fler åskådare. Vi jobbar på att höja publiksiffrorna men samtidigt måste vi ha lite is i magen. Det har varit tidiga vårmatcher mot lag som inte drar jättemycket publik medan en match var tv-sänd.

– Vi följer upp publiksiffrorna och ska göra vad vi kan för att höja dem. Sedan gäller det att laget spelar bra också, säger Rosén.

Hur ska ni göra för att locka mer publik?

– Vi måste jobba mer runt arrangemangen och bli mer attraktiva för de som kommer. Att vi är i gång och bygger loger är en viktig del för många sponsorer, säger Leif Rosén som tillträde som ordförande tidigare under våren.

– Det är ingen nedförsbacke om man säger så. Det finns mycket att ta tag i och det är framför allt ekonomin som vi har fokuserat på. Det är jättemånga som ställer upp och jobbar för föreningen på ett eller annat sätt och det är förutsättningen för att vi, med en så pass liten budget som vi har, ska fungera.

Tidigare under våren skrev tidningen att Outukumpu drog sig ur som huvudsponsor på grund av besparingar hos den finska ståljätten.

Nu har Degerfors IF och företaget kommit överens om ett nytt samarbetsavtal.

– Vi har hjälpts åt på båda sidor för att hitta lösningar, vilket vi har gjort. De är inte kvar med någon logga på matchdräkten men behåller skyltar och exponering kring arenan, säger DIF:s ordförande Leif Rosén.

– De är fortfarande kvar som sponsor men med ett mindre belopp.

Hur viktigt är det att ni har hittat en lösning?

– Jag tror att den här lösningen är väldigt bra, både för Degerfors IF och för Outokumpus anställda. Vi är jättenöjda att vi har kommit överens om ett nytt avtal som innebär ett nära förhållande mellan fotbollen och ortens största företag, ett samarbete som är viktigt över tid.

Klubben söker fortfarande efter en ny huvudsponsor.

– Vi vill gärna hitta en storsponsor med en långsiktig ambition. Det behöver vi ha med tanke på den elitambition som vi har.

– Vi hoppas på en lösning så fort som möjligt. Vi har några lösa diskussioner med företag men inte någonting klart och vi är mottagliga om det finns idéer och goda inspel, säger Rosén.

Dåliga publiksiffror

Det är inte bara tufft att hitta ny huvudsponsor utan det är även tufft att locka publik till Stora valla. I premiären mot AFC United var det 1 649 åskådare och mot Frej uppgick siffran till 1 222.

– Det är självklart inte bra och vi har budgeterat för fler åskådare. Vi jobbar på att höja publiksiffrorna men samtidigt måste vi ha lite is i magen. Det har varit tidiga vårmatcher mot lag som inte drar jättemycket publik medan en match var tv-sänd.

– Vi följer upp publiksiffrorna och ska göra vad vi kan för att höja dem. Sedan gäller det att laget spelar bra också, säger Rosén.

Hur ska ni göra för att locka mer publik?

– Vi måste jobba mer runt arrangemangen och bli mer attraktiva för de som kommer. Att vi är i gång och bygger loger är en viktig del för många sponsorer, säger Leif Rosén som tillträde som ordförande tidigare under våren.

– Det är ingen nedförsbacke om man säger så. Det finns mycket att ta tag i och det är framför allt ekonomin som vi har fokuserat på. Det är jättemånga som ställer upp och jobbar för föreningen på ett eller annat sätt och det är förutsättningen för att vi, med en så pass liten budget som vi har, ska fungera.