2016-04-19 06:00

2016-04-19 06:00

Hinder för cykeltävling

CYKEL: Hammarö tredagars flyttar till Sunne och byter namn

Skoghall har varit en metropol för cykelsport i över 70 år.
Men nu kan epoken vara slut på grund av trafiksituationen.
Stortävlingen Hammarö tredagars flyttas till Sunne och byter namn.

Fryksdalens tredagars avgörs den 29 april–1 maj. Arrangerande Skoghalls cykelklubb Hammarö räknar med cirka 300 startande i elva klasser.

– Det är samma upplägg som tidigare med prolog, GP, tempo och linjelopp, men banorna blir mer kuperade och utslagsgivande, säger tävlingsledaren Krister Lergård.

Han tycker Sunne är ett mycket bra alternativ, speciellt för att klubben också är värd för veteran-NM på samma plats i augusti och får ett utmärkt tillfälle att genrepa.

Men han hade helst fortsätt med loppets 16:e upplaga på Hammarö.

– Ja, det här är jättetråkigt, men det är av säkerhetsskäl helt enkelt.

Ett hinder

NWT träffar Krister Lergård vid en av anledningarna, en nybyggd busshållplats på Hovlandavägen i Skoghall. Vägen har smalnats av så det blivit enkelriktat. Ytterligare två sådana busshållsplatser finns längs Hovlandavägen, dessutom några fartgupp. Förändringarna är till för att dämpa farten och öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Men det gagnar föga arrangörer av cykeltävlingar.

– Det är på tok för smalt för ett cykellopp. 120 man rakt in i där så blir det jättefarligt.

När vi står där kommer bussen och blockerar tillfälligt vägen helt.

– Om 120 adrenalinstinna cyklister skulle bli stående bakom, det funkar ju inte.

Hade ni dialog med kommunen när de byggde?

– Vi protesterade väl lite, men inte något nämnvärt. Det är ju deras lösning för bussarna. Det har ju körts för fort på Hovlandavägen också.

Något stopp att använda vägen för tävlingen är det dock inte.

– Länsstyrelsen och kommunen bestämmer över vägarna här. Kommunen har inte varit trilsk på något sätt. De tycker också det är tråkigt att vi flyttar loppet. Det är mer jag som tävlingsledare som inte vill ha en massa olyckor.

– Vi är också begränsade i och med att vi har svårt att få tillstånd att vara på Skoghallsvägen och Hammaröleden. Det är Vägverket som inte vill att man cyklar på 90-väg, av förståeliga skäl. Då är det svårt för oss att få ihop 14 mils linjelopp.

Längre ut på Hammarö är heller inget alternativ.

– Där vägarna så dåliga, det är potthål överallt, så då är det en säkerhetsrisk.

Att få ihop tillräckligt med funktionärer är ett annat hinder under rådande trafiksituation på Hammarö.

– När vi räknade på linjebanan gick det åt 75 säkerhetsvakter och det tror jag inte vi får ihop första maj. Allt är ju ideellt. Förra året hade vi runt 45 och i Sunne klarar vi oss med 24.

Är det Sunne som gäller framöver?

– Det får vi se. Det här kan vara ett sätt att försöka påverka att vi kan få igenom tillstånd. Men nu kör vi så här och det känns bra. Sen är det krångligt att flytta upp en hel organisation, men vi löser det.

Skoghall är starkt förknippat med cykelsport, genom aktiva som världsmästaren Tord Filipsson och OS-deltagaren Kristina Ranudd, och olika tävlingar sedan 1940-talet. Hammarö tredagars och föregångaren Hammarörundan är två av de stora.

Blir det aldrig mer några tävlingar på Hammarö nu?

– Det får vi verkligen hoppas att det blir i och med att vi har vår klubb och vårt hjärta här.

Hur ska det gå till?

– Möjligtvis får vi jobba ännu mer mot vägverket så vi får nyttja både Hammaröleden och Skoghallsvägen.

Krister Lergård berättar att många cykelklubbar i landet har svårt med trafiken.

– Jag har arrangerat cykeltävling i 20 år och det blir bara värre och värre. Vi kanske är ett utdöende släkte.

Fryksdalens tredagars avgörs den 29 april–1 maj. Arrangerande Skoghalls cykelklubb Hammarö räknar med cirka 300 startande i elva klasser.

– Det är samma upplägg som tidigare med prolog, GP, tempo och linjelopp, men banorna blir mer kuperade och utslagsgivande, säger tävlingsledaren Krister Lergård.

Han tycker Sunne är ett mycket bra alternativ, speciellt för att klubben också är värd för veteran-NM på samma plats i augusti och får ett utmärkt tillfälle att genrepa.

Men han hade helst fortsätt med loppets 16:e upplaga på Hammarö.

– Ja, det här är jättetråkigt, men det är av säkerhetsskäl helt enkelt.

Ett hinder

NWT träffar Krister Lergård vid en av anledningarna, en nybyggd busshållplats på Hovlandavägen i Skoghall. Vägen har smalnats av så det blivit enkelriktat. Ytterligare två sådana busshållsplatser finns längs Hovlandavägen, dessutom några fartgupp. Förändringarna är till för att dämpa farten och öka säkerheten för oskyddade trafikanter. Men det gagnar föga arrangörer av cykeltävlingar.

– Det är på tok för smalt för ett cykellopp. 120 man rakt in i där så blir det jättefarligt.

När vi står där kommer bussen och blockerar tillfälligt vägen helt.

– Om 120 adrenalinstinna cyklister skulle bli stående bakom, det funkar ju inte.

Hade ni dialog med kommunen när de byggde?

– Vi protesterade väl lite, men inte något nämnvärt. Det är ju deras lösning för bussarna. Det har ju körts för fort på Hovlandavägen också.

Något stopp att använda vägen för tävlingen är det dock inte.

– Länsstyrelsen och kommunen bestämmer över vägarna här. Kommunen har inte varit trilsk på något sätt. De tycker också det är tråkigt att vi flyttar loppet. Det är mer jag som tävlingsledare som inte vill ha en massa olyckor.

– Vi är också begränsade i och med att vi har svårt att få tillstånd att vara på Skoghallsvägen och Hammaröleden. Det är Vägverket som inte vill att man cyklar på 90-väg, av förståeliga skäl. Då är det svårt för oss att få ihop 14 mils linjelopp.

Längre ut på Hammarö är heller inget alternativ.

– Där vägarna så dåliga, det är potthål överallt, så då är det en säkerhetsrisk.

Att få ihop tillräckligt med funktionärer är ett annat hinder under rådande trafiksituation på Hammarö.

– När vi räknade på linjebanan gick det åt 75 säkerhetsvakter och det tror jag inte vi får ihop första maj. Allt är ju ideellt. Förra året hade vi runt 45 och i Sunne klarar vi oss med 24.

Är det Sunne som gäller framöver?

– Det får vi se. Det här kan vara ett sätt att försöka påverka att vi kan få igenom tillstånd. Men nu kör vi så här och det känns bra. Sen är det krångligt att flytta upp en hel organisation, men vi löser det.

Skoghall är starkt förknippat med cykelsport, genom aktiva som världsmästaren Tord Filipsson och OS-deltagaren Kristina Ranudd, och olika tävlingar sedan 1940-talet. Hammarö tredagars och föregångaren Hammarörundan är två av de stora.

Blir det aldrig mer några tävlingar på Hammarö nu?

– Det får vi verkligen hoppas att det blir i och med att vi har vår klubb och vårt hjärta här.

Hur ska det gå till?

– Möjligtvis får vi jobba ännu mer mot vägverket så vi får nyttja både Hammaröleden och Skoghallsvägen.

Krister Lergård berättar att många cykelklubbar i landet har svårt med trafiken.

– Jag har arrangerat cykeltävling i 20 år och det blir bara värre och värre. Vi kanske är ett utdöende släkte.