2016-04-18 18:53

2016-04-18 20:08

"Flash" tillbaka i STCC på rekordtid

MOTOR: "Vi är tillbaka för att köra ifrån de som är bäst"

Flash Engineering är tillbaka i STCC. Mästerskapets segerrikaste team någonsin kommer till start med tidigare Formel 1-föraren Björn Wirdheim, Reuben Kressner och Linus Ohlsson.
– Vi är tillbaka för att köra ifrån de som är bäst. Vi är tillbaka för att köra ifrån Volvo, säger tidigare mästaren Jan ”Flash” Nilsson, ägare och teamledare i ett pressmeddelande.

Med siffran 63 toppar Karlstadbaserade Flash Engineering statistiken över flest racesegrar i STCC:s mästerskapshistoria. Många förare har bidragit till den imponerande sviten. Nu står nya på tur.

– Det ska bli jätteroligt att tävla i Sverige igen, speciellt som jag får möjlighet att göra den här satsningen tillsammans med Jan ”Flash” Nilsson och ett av de mest professionella teamen i mästerskapet. Hos Flash Engineering vet jag att jag kommer att få bra förutsättningar att lyckas, säger Björn Wirdheim, som inte tävlat i ett mästerskap på hemmaplan sedan han 1997 vann SM i Formel Ford 1600.

Testförare

Den 36-årige Växjösonen har varit enormt framgångsrik i sin alltjämt pågående, internationella racingkarriär. 2003 vann han Formel 3000 (GP2 ) och säsongen därpå var han testförare för Jaguar i Formel 1. Sedan flera år tillbaka är han firad och framgångsrik GT-förare, främst i Japan, men också i Europa.

– Jag har följt STCC under flera år och det är kul att jag nu får möjlighet att delta i mästerskapet – och att det går att kombinera med mitt övriga tävlande. Samtidigt har jag ingen tidigare erfarenhet av den här bilen och jag ska köra på banor som jag inte varit på sedan 1997. Jag förstår att det här inte kommer att bli lätt och jag har stor respekt för konkurrerande team och förare, men målsättningen är givetvis att vinna – det är det alltid. Jag ska göra mitt bästa och är övertygad om att vi kommer att leverera bra resultat.

Björn Wirdheim blir det självklara ankaret i Flash Engineerings föraruppställning.

– Björn är en elitförare som varje team vill ha och behöver. Med sin rutin, erfarenhet och kunnande är han mycket viktig för att utveckla teamet och bilen, konstaterar ”Flash”.

Jämte Wirdheim kommer Flash Engineering att matcha lovande junioren Reuben Kressner, 19 år, från Stockholm. Efter en framgångsrik kartingkarriär har Kressner kört formelbil i två säsonger. Han har tävlat i Formel 4 i Frankrike och i Formel Renault 1,6 på hemmaplan.

Största talangen

Linus Ohlsson, 25 år, är teamets reservförare som i första hand ska ersätta Björn Wirdheim när hans internationella uppdrag kolliderar med STCC.

– Linus är i mina ögon den största talang svensk racing fått fram sedan Thed Björk, säger Jan Nilsson.

På rekordtid har Jan ”Flash” Nilsson byggt ett nytt toppteam i STCC, Flash Engineering.

– Jag har fått ihop ett gäng med bara proffs, killar med lång erfarenhet av elitracing som trivs ihop och som älskar att segra, säger ”Flash”, som själv leder arbetet i teamet – med samma glöd och med lika vass tunga som alltid.

Jan ”Flash” Nilsson utstrålar glädje och energi i sin roll som spindeln i nätet i det egna teamet. Han tycker racing är roligt igen, speciellt om han vinner. Och det har han för avsikt att göra i sin comeback 2016.

– Målsättning? Vi ska köra ifrån Volvo. Om det händer tidigt eller tar ett tag är ointressant. Det är dit vi ska,

Med siffran 63 toppar Karlstadbaserade Flash Engineering statistiken över flest racesegrar i STCC:s mästerskapshistoria. Många förare har bidragit till den imponerande sviten. Nu står nya på tur.

– Det ska bli jätteroligt att tävla i Sverige igen, speciellt som jag får möjlighet att göra den här satsningen tillsammans med Jan ”Flash” Nilsson och ett av de mest professionella teamen i mästerskapet. Hos Flash Engineering vet jag att jag kommer att få bra förutsättningar att lyckas, säger Björn Wirdheim, som inte tävlat i ett mästerskap på hemmaplan sedan han 1997 vann SM i Formel Ford 1600.

Testförare

Den 36-årige Växjösonen har varit enormt framgångsrik i sin alltjämt pågående, internationella racingkarriär. 2003 vann han Formel 3000 (GP2 ) och säsongen därpå var han testförare för Jaguar i Formel 1. Sedan flera år tillbaka är han firad och framgångsrik GT-förare, främst i Japan, men också i Europa.

– Jag har följt STCC under flera år och det är kul att jag nu får möjlighet att delta i mästerskapet – och att det går att kombinera med mitt övriga tävlande. Samtidigt har jag ingen tidigare erfarenhet av den här bilen och jag ska köra på banor som jag inte varit på sedan 1997. Jag förstår att det här inte kommer att bli lätt och jag har stor respekt för konkurrerande team och förare, men målsättningen är givetvis att vinna – det är det alltid. Jag ska göra mitt bästa och är övertygad om att vi kommer att leverera bra resultat.

Björn Wirdheim blir det självklara ankaret i Flash Engineerings föraruppställning.

– Björn är en elitförare som varje team vill ha och behöver. Med sin rutin, erfarenhet och kunnande är han mycket viktig för att utveckla teamet och bilen, konstaterar ”Flash”.

Jämte Wirdheim kommer Flash Engineering att matcha lovande junioren Reuben Kressner, 19 år, från Stockholm. Efter en framgångsrik kartingkarriär har Kressner kört formelbil i två säsonger. Han har tävlat i Formel 4 i Frankrike och i Formel Renault 1,6 på hemmaplan.

Största talangen

Linus Ohlsson, 25 år, är teamets reservförare som i första hand ska ersätta Björn Wirdheim när hans internationella uppdrag kolliderar med STCC.

– Linus är i mina ögon den största talang svensk racing fått fram sedan Thed Björk, säger Jan Nilsson.

På rekordtid har Jan ”Flash” Nilsson byggt ett nytt toppteam i STCC, Flash Engineering.

– Jag har fått ihop ett gäng med bara proffs, killar med lång erfarenhet av elitracing som trivs ihop och som älskar att segra, säger ”Flash”, som själv leder arbetet i teamet – med samma glöd och med lika vass tunga som alltid.

Jan ”Flash” Nilsson utstrålar glädje och energi i sin roll som spindeln i nätet i det egna teamet. Han tycker racing är roligt igen, speciellt om han vinner. Och det har han för avsikt att göra i sin comeback 2016.

– Målsättning? Vi ska köra ifrån Volvo. Om det händer tidigt eller tar ett tag är ointressant. Det är dit vi ska,