2016-06-28 08:09

2016-06-28 08:09

Tillbaka på banan efter 18 år

ROADRACING: Andreas Karlsson gör comeback

På 80- och 90-talen tillhörde han den stora gruppen av framgångsrika roadracingförare från Säffle men 1998 gjorde han sin sista tävling. Nu gör Andreas Karlsson comeback.
– Det är jätteroligt, säger han.

När roadracingen var som störst i Säffle var det många förare som hade stora framgångar på den nationella och internationella scenen. Andreas Karlsson var en av förarna som nådde stora framgångar och bland annat tog flera SM-medaljer.

1998 gjorde han sin sista tävling. Trodde han. Nu gör Andreas nämligen comeback på tävlingsbanorna.

– Jag ska köra Classic Roadracing, en serie som vuxit och blivit väldigt populär bland både förare och publik. Jag var med i en tävling i Norge för ett par veckor sedan och då var det 200 förare som deltog, berättar Andreas.

Härlig känsla

Som aktiv tävlade Andreas i 125 cc men nu handlar det om 250 cc. Andreas har köpt en Yamaha TZ 250 av 1985 års modell som han plockat ned i molekyler, renoverat och återställt i ursprungligt skick. Den är på 75 hästar och god för en topphastighet på närmare 250.

– Den har stått på en loge sedan 1991. Jag tävlade lite med den på is i vintras för att få upp tempot och återfå fartkänslan. Det var en härlig känsla, berättar Andreas.

Han gjorde den första deltävlingen i Class Roadracing på Våler-banan i Norge nyligen.

– Jag blev tia båda dagarna. Jag låg sexa efter halva racet på söndagen men gick in i väggen. Det var jobbigare än jag minns. Men det var 35 förare i racet och mitt mål var att inte bli sist för det är väldigt tråkigt, skrattar Andreas.

I helgen ska Andreas tävla på Anderstorp, en tävling med hög status som samlar förare från hela Europa.

– Det är kul att träffa förare som man tävlade mot förr-. Det är som om tiden stått stilla i depån, tycker Andreas.

Fler race nästa år

Han ska köra fyra deltävlingar i cupen men siktet är egentligen inställt på nästa säsong då han räknar med att köra betydligt fler. Han vill bland annat ut och köra några race på kontinenten.

Han älskar att köra roadracing.

– Vanlig landsvägskörning är inte min grej. Det här är något helt annorlunda men jag märker att man inte chansar och kör lika våghalsigt som förr, ler han.

När roadracingen var som störst i Säffle var det många förare som hade stora framgångar på den nationella och internationella scenen. Andreas Karlsson var en av förarna som nådde stora framgångar och bland annat tog flera SM-medaljer.

1998 gjorde han sin sista tävling. Trodde han. Nu gör Andreas nämligen comeback på tävlingsbanorna.

– Jag ska köra Classic Roadracing, en serie som vuxit och blivit väldigt populär bland både förare och publik. Jag var med i en tävling i Norge för ett par veckor sedan och då var det 200 förare som deltog, berättar Andreas.

Härlig känsla

Som aktiv tävlade Andreas i 125 cc men nu handlar det om 250 cc. Andreas har köpt en Yamaha TZ 250 av 1985 års modell som han plockat ned i molekyler, renoverat och återställt i ursprungligt skick. Den är på 75 hästar och god för en topphastighet på närmare 250.

– Den har stått på en loge sedan 1991. Jag tävlade lite med den på is i vintras för att få upp tempot och återfå fartkänslan. Det var en härlig känsla, berättar Andreas.

Han gjorde den första deltävlingen i Class Roadracing på Våler-banan i Norge nyligen.

– Jag blev tia båda dagarna. Jag låg sexa efter halva racet på söndagen men gick in i väggen. Det var jobbigare än jag minns. Men det var 35 förare i racet och mitt mål var att inte bli sist för det är väldigt tråkigt, skrattar Andreas.

I helgen ska Andreas tävla på Anderstorp, en tävling med hög status som samlar förare från hela Europa.

– Det är kul att träffa förare som man tävlade mot förr-. Det är som om tiden stått stilla i depån, tycker Andreas.

Fler race nästa år

Han ska köra fyra deltävlingar i cupen men siktet är egentligen inställt på nästa säsong då han räknar med att köra betydligt fler. Han vill bland annat ut och köra några race på kontinenten.

Han älskar att köra roadracing.

– Vanlig landsvägskörning är inte min grej. Det här är något helt annorlunda men jag märker att man inte chansar och kör lika våghalsigt som förr, ler han.