2016-01-14 06:00

2016-01-14 06:00

Siktar på revansch i EM

RALLYCROSS: Svanskogsföraren Daniel Lundh laddar inför en ny EM-serie

EM-satsning. Daniel Lundh från Svanskog blev Europamästare 2014 men förra året präglades av mycket bilkrångel. Nu är det klart att Daniel kör EM också 2016.

– Jag är revanschsugen och känner att jag fått en nytändning, säger han.

Daniel Lundh blev 2014 Europamästare i rallycrossens Touring-klass efter en säsong då precis allt stämde för den talangfulle Svanskogsföraren som bland annat vann två deltävlingar. Men ifjol var det mycket krångel och det blev som bäst en fjärde plats i en av deltävlingarna.

Mycket krångel

Sammanlagt blev han nia i EM-serien.

– Allt som gick med oss 2014, gick mot oss ifjol. Det var krångel med motorn, en massa elfel och en del otur i flera heat. Nej, det var inte vad man hade väntat sig och direkt efter säsongen kände jag att självförtroendet hade fått sig en törn, berättar Daniel.

Förbättrat bilen

Han berättar att det funnits en del saker att förbättra i både bilen och teamet inför den kommande säsongen. Han tycker också att det fanns en del positivt att ta med sig in i den kommande säsongen.

– Många bra varvtider i flera deltävlingar gör att jag ändå känner mig förhoppningsfull och börjar få tillbaka både självförtroendet och gnistan, säger han.

I teamet har man i vinter jobbat mycket med att förbättra bilen, en Volvo C30.

– Vi har gjort några ändringar i styrsystemet i motorn, bytt växellåda och gjort en del förändringar i viktfördelningen. Starten i rallycross är väldigt viktig och då gäller det att ha så mycket vikt som möjligt i bak, berättar Daniel.

Mycket arbete återstår ännu men Daniel berättar att man ligger väl till.

Premiär i maj

Samtidigt håller teamet, med pappa Sten-Åke i spetsen, på att bygga en ny servicebuss.

– Den blir häftig och väldigt praktisk. Det blir husbil och verkstad i ett, berättar Daniel.

EM-serien, som pågår från maj till oktober, avgörs i fem olika länder.

– Riga i Lettland är med för första gången. Nytt för i år är väl annars att EM-serien blir ganska utdragen och inte avslutas förrän i oktober, säger Daniel.

Det betyder att Daniel den kommande säsongen får utrymme att köra några fler SM-race än ifjol då han bara hade möjlighet att köra två SM-deltävlingar. Vilka tävlingar det blir i år har han inte bestämt ännu.

– Vi får se hur SM passar in i programmet, säger han.

Hur förbereder du premiären i Belgien i mitten av maj?

– Det blir tester och träningar i Höljes men ingen tävling förrän just Belgien...

Han är mycket laddad och sugen på att revanschera sig.

– Konkurrensen är hård och det blir väldigt tufft men målsättningen måste naturligtvis vara att hamna på prispallen när säsongen summeras, säger Daniel.

Daniel Lundh blev 2014 Europamästare i rallycrossens Touring-klass efter en säsong då precis allt stämde för den talangfulle Svanskogsföraren som bland annat vann två deltävlingar. Men ifjol var det mycket krångel och det blev som bäst en fjärde plats i en av deltävlingarna.

Mycket krångel

Sammanlagt blev han nia i EM-serien.

– Allt som gick med oss 2014, gick mot oss ifjol. Det var krångel med motorn, en massa elfel och en del otur i flera heat. Nej, det var inte vad man hade väntat sig och direkt efter säsongen kände jag att självförtroendet hade fått sig en törn, berättar Daniel.

Förbättrat bilen

Han berättar att det funnits en del saker att förbättra i både bilen och teamet inför den kommande säsongen. Han tycker också att det fanns en del positivt att ta med sig in i den kommande säsongen.

– Många bra varvtider i flera deltävlingar gör att jag ändå känner mig förhoppningsfull och börjar få tillbaka både självförtroendet och gnistan, säger han.

I teamet har man i vinter jobbat mycket med att förbättra bilen, en Volvo C30.

– Vi har gjort några ändringar i styrsystemet i motorn, bytt växellåda och gjort en del förändringar i viktfördelningen. Starten i rallycross är väldigt viktig och då gäller det att ha så mycket vikt som möjligt i bak, berättar Daniel.

Mycket arbete återstår ännu men Daniel berättar att man ligger väl till.

Premiär i maj

Samtidigt håller teamet, med pappa Sten-Åke i spetsen, på att bygga en ny servicebuss.

– Den blir häftig och väldigt praktisk. Det blir husbil och verkstad i ett, berättar Daniel.

EM-serien, som pågår från maj till oktober, avgörs i fem olika länder.

– Riga i Lettland är med för första gången. Nytt för i år är väl annars att EM-serien blir ganska utdragen och inte avslutas förrän i oktober, säger Daniel.

Det betyder att Daniel den kommande säsongen får utrymme att köra några fler SM-race än ifjol då han bara hade möjlighet att köra två SM-deltävlingar. Vilka tävlingar det blir i år har han inte bestämt ännu.

– Vi får se hur SM passar in i programmet, säger han.

Hur förbereder du premiären i Belgien i mitten av maj?

– Det blir tester och träningar i Höljes men ingen tävling förrän just Belgien...

Han är mycket laddad och sugen på att revanschera sig.

– Konkurrensen är hård och det blir väldigt tufft men målsättningen måste naturligtvis vara att hamna på prispallen när säsongen summeras, säger Daniel.

EM-serien 2016

14-15 maj: Mettet, Belgien

11-12 juni: Hell, Norge

2-3 juli: Höljes, Sverige

1-2 oktober: Riga, Lettland.

15-16 oktober: Estering, Tyskland.

Källa: