2015-09-22 06:00

2015-09-22 06:00

Åsa Bergh på miniturné

LÅNGSERUD: Härlig kväll med Bergh och Sandberg

– Vilka proffs ni är, utbrast Johan Karlsson när han tackade paret Åsa Bergh och Bosse Sandberg efter deras framträdande i Långseruds bygdegård
Så sant han hade! Det bjöds första klassens underhållning på temat ”Spela roll i livet och på scenen”.

– Det är att komma ”hem” att komma till Värmland och Säffle kommun, försäkrade båda och det var ju i Säffle som Åsa Berghs karriär tog fart. Hon har ju sedan vid flera tillfällen gästspelat men som 18-åring drog hon iväg ut i sitt musikaliska liv.

Papegoja i luren

Som 19-åring träffade hon sitt livs musikaliske följeslagare och man Bosse Sandberg och de har sedan dess varit ett par både på scenen och i livet.

– Egentligen skaffar sig artister pianister men Bosse är mycket bredare än så, skojade Åsa vid presentationen.

Bosse sökte arbete vid Säffleoperan på sin mors inrådan men blev avskräckt av en sjungande papegoja i telefonen vid ansökan.

– Men jag for i alla fall och sedan dess har Säffle haft en del i mitt hjärta, skrattade Bo.

Fin dialog

Kvällen bestod av två delar. Efter att ha frågat publiken om dess drömyrken och fått kanske väntade svar i lokförare, brandman, polis och flygvärdinna berättade Åsa om sina skådespelar-, sång- och teaterdrömmar.

Hon sjöng om 50-60-70-80- och 90-talens snabba passerande med tidstypiska passager med målande beskrivningar av årstider, fest och vardag.

Hela tiden fanns en fin dialog mellan scen och publik.

Mästerligt spel

Den gemensamma föräldrarollen för 18 år sedan vände mycket på ända och besjöngs med en stillsam och vacker vaggsång. Cornelius Lasse liten blues och Min älskling är som ett tomtebloss sjöngs som duett innan Kristina Lugns dikt Herman, tonsatt av Bosse, framfördes.

En Chicagodel fanns i Send in the clowns varpå Beppe Wolgers Barn är ett folk på ett finstämt sätt. Bosse visade prov på mästerligt spel där både saxofon, klarinett, tvärflöjt och ”burken” fanns med.

Burken? Ja, det är musik som mestadels Bosse Sandberg själv spelat in och som ”fyller på” i passande ställen.

Andlös publik

Naturligtvis fanns det sång och musik från Kristina från Duvemåla. I ”Löss” sjöng och spelade och sjöng Åsa i tre roller samtidigt i rasande tempo och med stor skicklighet.

Wilhelm Mobergs bok Invandrarna och Utvandrarna har betytt mycket för Åsa som läste en bit innantill innan hon sjöng gripande hemma och publiken satt andlös.

Anthem ur Chess, Somewhere på svenska liksom Both sides now av Joni Mitchell följde innan Evert Taubes smycke Pepita dansar kom.

– Den har stor plats i mitt hjärta då det var auditionsången till Kristina, sade Åsa.

Svanskog får besök

Publiken fick extranumret Gabriellas sång och det var en perfekt avslutning på ett omväxlande, varm och proffsigt framfört program inför ett 40-tal personer.

Det var den andra föreställningen av sex på en miniturné i Värmland.

Även Svanskog kommer att få besök. Därefter väntar en turné i södra Sverige med det uppskattade Monica Zetterlundprogrammet.

– Det är att komma ”hem” att komma till Värmland och Säffle kommun, försäkrade båda och det var ju i Säffle som Åsa Berghs karriär tog fart. Hon har ju sedan vid flera tillfällen gästspelat men som 18-åring drog hon iväg ut i sitt musikaliska liv.

Papegoja i luren

Som 19-åring träffade hon sitt livs musikaliske följeslagare och man Bosse Sandberg och de har sedan dess varit ett par både på scenen och i livet.

– Egentligen skaffar sig artister pianister men Bosse är mycket bredare än så, skojade Åsa vid presentationen.

Bosse sökte arbete vid Säffleoperan på sin mors inrådan men blev avskräckt av en sjungande papegoja i telefonen vid ansökan.

– Men jag for i alla fall och sedan dess har Säffle haft en del i mitt hjärta, skrattade Bo.

Fin dialog

Kvällen bestod av två delar. Efter att ha frågat publiken om dess drömyrken och fått kanske väntade svar i lokförare, brandman, polis och flygvärdinna berättade Åsa om sina skådespelar-, sång- och teaterdrömmar.

Hon sjöng om 50-60-70-80- och 90-talens snabba passerande med tidstypiska passager med målande beskrivningar av årstider, fest och vardag.

Hela tiden fanns en fin dialog mellan scen och publik.

Mästerligt spel

Den gemensamma föräldrarollen för 18 år sedan vände mycket på ända och besjöngs med en stillsam och vacker vaggsång. Cornelius Lasse liten blues och Min älskling är som ett tomtebloss sjöngs som duett innan Kristina Lugns dikt Herman, tonsatt av Bosse, framfördes.

En Chicagodel fanns i Send in the clowns varpå Beppe Wolgers Barn är ett folk på ett finstämt sätt. Bosse visade prov på mästerligt spel där både saxofon, klarinett, tvärflöjt och ”burken” fanns med.

Burken? Ja, det är musik som mestadels Bosse Sandberg själv spelat in och som ”fyller på” i passande ställen.

Andlös publik

Naturligtvis fanns det sång och musik från Kristina från Duvemåla. I ”Löss” sjöng och spelade och sjöng Åsa i tre roller samtidigt i rasande tempo och med stor skicklighet.

Wilhelm Mobergs bok Invandrarna och Utvandrarna har betytt mycket för Åsa som läste en bit innantill innan hon sjöng gripande hemma och publiken satt andlös.

Anthem ur Chess, Somewhere på svenska liksom Both sides now av Joni Mitchell följde innan Evert Taubes smycke Pepita dansar kom.

– Den har stor plats i mitt hjärta då det var auditionsången till Kristina, sade Åsa.

Svanskog får besök

Publiken fick extranumret Gabriellas sång och det var en perfekt avslutning på ett omväxlande, varm och proffsigt framfört program inför ett 40-tal personer.

Det var den andra föreställningen av sex på en miniturné i Värmland.

Även Svanskog kommer att få besök. Därefter väntar en turné i södra Sverige med det uppskattade Monica Zetterlundprogrammet.