2017-09-07 09:51

2017-09-07 09:51

Minskad åtgång av påsar i klädbutikerna

SÄFFLE: "Ungefär hälften av kunderna köper inte någon påse"

Att minska mängden avfall är en viktig miljöfråga i dag, och i juni började många klädbutiker att ta betalt av kunderna för sina påsar. ST gick ut på stan för att ta reda vad förändringen inneburit här.

KappAhl var en av de stora klädkedjorna som började ta betalt för sina påsar i juni. Hanna Ortlieb, butikschef på KappAhl i Säffle är positiv till förändringen.

– Vi tycker att det är väldigt bra att man tänker på miljön, för vi gör av med så otroligt plast i onödan.

Vilket mottagande fick ni av kunderna?

– Det var mycket reaktioner när vi började ta betalt just för att vi inte hade gjort det förut. Men de allra flesta är väldigt positiva och de förstår varför. Nu tar många med sig egen påse, säger Hanna Ortlieb.

Efter att Lindex börjat ta betalt för sina plastpåsar går det åt drygt hälften så många, enligt Karin Olsson, butikschef.

– Det känns jättebra. Vi har haft fått stort stöd från bland annat media, så det var lätt att dra i gång med det. Det var blandande reaktioner i början när folk skulle betala, men de allra flesta var positiva. Nu verkar alla tycka att det är jättebra.

Karin Olsson säger att Lindexbutiken i Säffle bara fått positiv feedback och att kunderna förstår varför de gör det. Hon tycker att det är väldigt bra för miljön att butikskedjor börjat ta betalt för sina plastpåsar, precis som mataffärerna.

De äldre kunderna har generellt haft med sig egen tygpåse till butiken, redan innan man började ta betalt för påsarna, enligt Hanna Ortlieb, butikschef på KappAhl.

– Under sommaren har vi märkt att även turisterna ofta tar med sig egna påsar. Det är intressant att veta att det finns samma miljötänk även i andra länder, säger hon.

Hur mycket har efterfrågan på plastpåsarna minskat?

– Ungefär hälften av kunderna köper inte någon påse och det är väldigt bra statistik. Det är jättemånga som är medvetna och har med sig påsar eller bär med bara handen. Men vi har inte några siffror på exakt hur många påsar som sålts i Säffle, säger Hanna Ortlieb.

Men överlag visar statistiken för KappAhls butiker i Sverige att försäljningen halverats för påsar från juni till augusti.

Inne på Lindex träffar ST Josefin Mansikka Fornell, 23 år, som är på besök i Säffle från Stockholm. Hon tycker det är bra att butikerna tar betalt för sina påsar.

– Det är ett väldigt bra beslut. Jag brukar ta med mig en tygpåse eller lägga i min väska som jag har med mig. Om jag köper massor och inte vill bära med handen, så köper jag en påse.

Förut brukade hon ta emot många påsar från olika butiker på en dag. Men det gör hon inte nu längre, för miljöns skull.

Kerstin Andersson träffar ST inne på KappAhl.

– Jag försöker att komma ihåg att ta med en egen påse, men idag har jag glömt det. Nu köpte jag en byxa och ska bära den med handen. Jag vill inte köpa en påse. Anledningen är bara miljön, inte pengar, säger hon.

Maria Hultkrantz håller med.

– Jag har ofta med en egen tygpåse och försöker att inte köpa påsar för att naturens skull.

Ing-Liz Nilsson, kund på Lindex, tycker att det fortfarande är lite ovant att betala för påsarna.

– Det var alldeles nytt för mig att man ska ta med sig en påse hit, men nu vet jag det. När jag handlar mat har jag alltid haft med mig en tygpåse i många år. Jag skrev ner hur många påsar jag behövde under ett år, och det visade sig att det skulle kosta närmare 1000 kronor om jag skulle köpa påsarna. Det är för mycket pengar.

Inger Andersson, butiksägare för Emme har också börjat sälja plastpåsar till kunderna.

– Från och med första juni så frågar jag alltid kunderna om de vill ha en påse. Jag har märkt att det är fler och fler som inte vill ha det, utan de har tunna hopvikbara kassar med sig istället. Vill man ha en påse så kostar det två kronor, det ungefär vad jag ger för dem när jag köper in dem. Det är ingen som reagerat speciellt mycket, alla vet om det. Det jag efterlyser är att våra leverantörer ger oss påsar som är gjorda av stärkelse. Det finns ju idag och de kan ju brytas ner i naturen, säger Inger Andersson.

KappAhl var en av de stora klädkedjorna som började ta betalt för sina påsar i juni. Hanna Ortlieb, butikschef på KappAhl i Säffle är positiv till förändringen.

– Vi tycker att det är väldigt bra att man tänker på miljön, för vi gör av med så otroligt plast i onödan.

Vilket mottagande fick ni av kunderna?

– Det var mycket reaktioner när vi började ta betalt just för att vi inte hade gjort det förut. Men de allra flesta är väldigt positiva och de förstår varför. Nu tar många med sig egen påse, säger Hanna Ortlieb.

Efter att Lindex börjat ta betalt för sina plastpåsar går det åt drygt hälften så många, enligt Karin Olsson, butikschef.

– Det känns jättebra. Vi har haft fått stort stöd från bland annat media, så det var lätt att dra i gång med det. Det var blandande reaktioner i början när folk skulle betala, men de allra flesta var positiva. Nu verkar alla tycka att det är jättebra.

Karin Olsson säger att Lindexbutiken i Säffle bara fått positiv feedback och att kunderna förstår varför de gör det. Hon tycker att det är väldigt bra för miljön att butikskedjor börjat ta betalt för sina plastpåsar, precis som mataffärerna.

De äldre kunderna har generellt haft med sig egen tygpåse till butiken, redan innan man började ta betalt för påsarna, enligt Hanna Ortlieb, butikschef på KappAhl.

– Under sommaren har vi märkt att även turisterna ofta tar med sig egna påsar. Det är intressant att veta att det finns samma miljötänk även i andra länder, säger hon.

Hur mycket har efterfrågan på plastpåsarna minskat?

– Ungefär hälften av kunderna köper inte någon påse och det är väldigt bra statistik. Det är jättemånga som är medvetna och har med sig påsar eller bär med bara handen. Men vi har inte några siffror på exakt hur många påsar som sålts i Säffle, säger Hanna Ortlieb.

Men överlag visar statistiken för KappAhls butiker i Sverige att försäljningen halverats för påsar från juni till augusti.

Inne på Lindex träffar ST Josefin Mansikka Fornell, 23 år, som är på besök i Säffle från Stockholm. Hon tycker det är bra att butikerna tar betalt för sina påsar.

– Det är ett väldigt bra beslut. Jag brukar ta med mig en tygpåse eller lägga i min väska som jag har med mig. Om jag köper massor och inte vill bära med handen, så köper jag en påse.

Förut brukade hon ta emot många påsar från olika butiker på en dag. Men det gör hon inte nu längre, för miljöns skull.

Kerstin Andersson träffar ST inne på KappAhl.

– Jag försöker att komma ihåg att ta med en egen påse, men idag har jag glömt det. Nu köpte jag en byxa och ska bära den med handen. Jag vill inte köpa en påse. Anledningen är bara miljön, inte pengar, säger hon.

Maria Hultkrantz håller med.

– Jag har ofta med en egen tygpåse och försöker att inte köpa påsar för att naturens skull.

Ing-Liz Nilsson, kund på Lindex, tycker att det fortfarande är lite ovant att betala för påsarna.

– Det var alldeles nytt för mig att man ska ta med sig en påse hit, men nu vet jag det. När jag handlar mat har jag alltid haft med mig en tygpåse i många år. Jag skrev ner hur många påsar jag behövde under ett år, och det visade sig att det skulle kosta närmare 1000 kronor om jag skulle köpa påsarna. Det är för mycket pengar.

Inger Andersson, butiksägare för Emme har också börjat sälja plastpåsar till kunderna.

– Från och med första juni så frågar jag alltid kunderna om de vill ha en påse. Jag har märkt att det är fler och fler som inte vill ha det, utan de har tunna hopvikbara kassar med sig istället. Vill man ha en påse så kostar det två kronor, det ungefär vad jag ger för dem när jag köper in dem. Det är ingen som reagerat speciellt mycket, alla vet om det. Det jag efterlyser är att våra leverantörer ger oss påsar som är gjorda av stärkelse. Det finns ju idag och de kan ju brytas ner i naturen, säger Inger Andersson.

  • Afsaneh Andersson