2017-08-06 12:02

2017-08-06 12:02

Ett livslångt intresse för motorcyklar

SÄFFLE: Tävlade i roadracing på 50-talet

För Allan Johansson i Gunnarsbol har motorcyklar varit det stora intresset sedan barnsben. Som ung tävlade han i roadracing, eller TT – Tourist Trophy, som det hette på den tiden.

Som 13-åring hade Allan och hans bror en ”lättviktare” och körde hemma på vägarna kring Fagerås utanför Säffle. Senare började en kompis köra TT och då började Allan att tävla också.

– Vi tränade på Gelleråsen hela våren -57 och körde flera tävlingar den säsongen, berättar han.

Motorcykeln Allan tävlade med var en 125 kubikare av märket Rumi, som han har kvar än i dag.

Allan och hans kompis kände Lennart Högberg från Värmlandsbro och övertalade honom att komma och prova att köra på bana.

– När vi var på Gelleråsen och tränade kom han dit med sin ”silverpilen” och provkörde och fastnade för sporten direkt. Han hade en talang utan dess like, säger Allan.

Lennart Högberg blev senare dubbel SM-mästare.

Glada minnen

Allan tävlade åren 1957-1961. Bäst gick det i SM 1958 då han kom sexa. Det var en rolig tid minns han, framför allt för den gemenskap som var kring tävlingarna.

– Det var inte så allvarligt som i dag, det var mest på skoj. Vi hade väldigt trevligt tillsammans. I dag handlar det så mycket om pengar. Då var man både mekaniker och förare och fick skruva själv mellan heaten.

Vilket är det bästa minnet från den tiden?

– Det var utelivet. Vi campade, sov i tält och skåpbil. Man träffade samma gubbar varje år på tävlingarna, det var väldigt socialt.

Tävlandet tog slut när andra saker i livet tog mer tid. Allan träffade sin blivande fru Irene och de byggde hus i Gunnarsbol -64. När huset var klart började han köpa in motorcyklar och renoverade dem. Och det intresset har hållit i sig.

Gamla motorcyklar

Genom åren har Allan renoverat ett 20-tal motorcyklar. De flesta har sålts, men några är kvar. I garaget står i dag en Rumi 1953, en Yamaha 125 från 1973, en Yamaha Virago från 1996 och en Honda racer från 1976. Där står även det senaste renoveringsobjektet – en Honda 125 från 1970. Där står också en gammal moped – Husqvarna Novelette från 1952.

På museum

Rumin är en riktig raritet. Den tillverkades bara under cirka 10 år i en fabrik i Italien som sedan gick i konkurs. I dag står de flesta Rumi-motorcyklarna på museum. Allan berättar att något som är speciellt med Rumin är att motorn låter mycket.

– Den har ett väldigt säreget ljud. Den för så enormt mycket väsen, det liksom skriker och piper på något sätt. Många som hör det säger att ”det där känner jag igen sedan 50-talet”. Sedan gick den fort, den var var mycket snabbare än de andra motorcyklarna på den tiden. Då var det ju mycket hemmabyggen.

Honda racern från -76 är också en ovanlig motorcykel. Modellen tillverkades i 80 exemplar 1976, och av dem var bara en handfull röda, som Allans är.

– Det här är den enda i Sverige, säger han.

Vad är tjusningen med att renovera gamla motorcyklar?

– Det handlar mycket om att lösa problem. När något går sönder kan det vara svårt att hitta delar som passar, så mycket måste man göra själv.

En annan raritet, men som Allan inte längre har kvar, var en Harley Davidsson med sidovagn från 1919.

– Jag köpte den i Norge för en relativt billig penning och renoverade den i början på 70-talet. Den visades på en del utställningar. Men när det blev aktuellt att köpa en husbil 2007, då sålde jag den.

Kör veteranrally

1991 började Allan åka i Classic race med sin Rumi, och han har varit med i samtliga jubileumslopp i Hedemora fram till 2008. De senaste åren har han kört en del uppvisningslopp och veteranrally, där det inte krävs tävlingslicens.

I sommar kom Allan tvåa i Värmlandsklassikern, som är det sammanslagna resultatet av Brunskogsrallyt och Hammarösvängen, och nyligen tävlade han även i ett veteranrally i Rättvik.

Fyller 80 år

Till hösten fyller Allan 80 år, och som det känns nu blir det nog fler veterantävlingar och kanske även något uppvisningslopp.

– Det känns bra än så länge. Det är inte omöjligt att jag åker nästa år.

Som 13-åring hade Allan och hans bror en ”lättviktare” och körde hemma på vägarna kring Fagerås utanför Säffle. Senare började en kompis köra TT och då började Allan att tävla också.

– Vi tränade på Gelleråsen hela våren -57 och körde flera tävlingar den säsongen, berättar han.

Motorcykeln Allan tävlade med var en 125 kubikare av märket Rumi, som han har kvar än i dag.

Allan och hans kompis kände Lennart Högberg från Värmlandsbro och övertalade honom att komma och prova att köra på bana.

– När vi var på Gelleråsen och tränade kom han dit med sin ”silverpilen” och provkörde och fastnade för sporten direkt. Han hade en talang utan dess like, säger Allan.

Lennart Högberg blev senare dubbel SM-mästare.

Glada minnen

Allan tävlade åren 1957-1961. Bäst gick det i SM 1958 då han kom sexa. Det var en rolig tid minns han, framför allt för den gemenskap som var kring tävlingarna.

– Det var inte så allvarligt som i dag, det var mest på skoj. Vi hade väldigt trevligt tillsammans. I dag handlar det så mycket om pengar. Då var man både mekaniker och förare och fick skruva själv mellan heaten.

Vilket är det bästa minnet från den tiden?

– Det var utelivet. Vi campade, sov i tält och skåpbil. Man träffade samma gubbar varje år på tävlingarna, det var väldigt socialt.

Tävlandet tog slut när andra saker i livet tog mer tid. Allan träffade sin blivande fru Irene och de byggde hus i Gunnarsbol -64. När huset var klart började han köpa in motorcyklar och renoverade dem. Och det intresset har hållit i sig.

Gamla motorcyklar

Genom åren har Allan renoverat ett 20-tal motorcyklar. De flesta har sålts, men några är kvar. I garaget står i dag en Rumi 1953, en Yamaha 125 från 1973, en Yamaha Virago från 1996 och en Honda racer från 1976. Där står även det senaste renoveringsobjektet – en Honda 125 från 1970. Där står också en gammal moped – Husqvarna Novelette från 1952.

På museum

Rumin är en riktig raritet. Den tillverkades bara under cirka 10 år i en fabrik i Italien som sedan gick i konkurs. I dag står de flesta Rumi-motorcyklarna på museum. Allan berättar att något som är speciellt med Rumin är att motorn låter mycket.

– Den har ett väldigt säreget ljud. Den för så enormt mycket väsen, det liksom skriker och piper på något sätt. Många som hör det säger att ”det där känner jag igen sedan 50-talet”. Sedan gick den fort, den var var mycket snabbare än de andra motorcyklarna på den tiden. Då var det ju mycket hemmabyggen.

Honda racern från -76 är också en ovanlig motorcykel. Modellen tillverkades i 80 exemplar 1976, och av dem var bara en handfull röda, som Allans är.

– Det här är den enda i Sverige, säger han.

Vad är tjusningen med att renovera gamla motorcyklar?

– Det handlar mycket om att lösa problem. När något går sönder kan det vara svårt att hitta delar som passar, så mycket måste man göra själv.

En annan raritet, men som Allan inte längre har kvar, var en Harley Davidsson med sidovagn från 1919.

– Jag köpte den i Norge för en relativt billig penning och renoverade den i början på 70-talet. Den visades på en del utställningar. Men när det blev aktuellt att köpa en husbil 2007, då sålde jag den.

Kör veteranrally

1991 började Allan åka i Classic race med sin Rumi, och han har varit med i samtliga jubileumslopp i Hedemora fram till 2008. De senaste åren har han kört en del uppvisningslopp och veteranrally, där det inte krävs tävlingslicens.

I sommar kom Allan tvåa i Värmlandsklassikern, som är det sammanslagna resultatet av Brunskogsrallyt och Hammarösvängen, och nyligen tävlade han även i ett veteranrally i Rättvik.

Fyller 80 år

Till hösten fyller Allan 80 år, och som det känns nu blir det nog fler veterantävlingar och kanske även något uppvisningslopp.

– Det känns bra än så länge. Det är inte omöjligt att jag åker nästa år.