2017-03-18 06:00

2017-03-18 06:00

Vinnare på UF-mässan

SÄFFLE: Elever från Herrgårdsgymnasiet vann i två kategorier

När Värmlands UF-företag tävlade i Kristinehamn gick två av förstapriserna till elever från Teknikprogrammet på Herrgårdsgymnasiet.

I kategorin Årets produktutveckling var det Albert Nilssons och Viktor Sättermans företag FoldHanger UF som kammade hem förstapriset. Deras uppfinning är en hopvikbar galge av papp.

– Man trär skjortan på galgen och sedan kan armarna vikas in, förklarar Viktor Sätterman.

Galgen kan då smidigt följa med plagget ner i resväskan, men uppfinningen skulle också kunna vara till nytta för klädtillverkare.

– Om personalen slipper galga upp kläder i butiken sparar det mycket tid för säljaren, säger Albert Nilsson.

En viktig aspekt för Albert och Viktor var även att galgen skulle vara miljövänlig och valet föll tillslut på papp som material. På skolan finns en maskin med laserskärare där de har kunnat testa sig fram till en modell. Längs arbetets gång har man också haft hjälp av två mentorer från Somas; Kurt Nilsson, konstruktionschef, och Joakim Johannesson, marknadschef.

Vid UF-mässan i Kristinehamn i onsdags blev juryn väldigt entusiastisk när de fick se Viktors och Alberts pappgalge, och såg stor potential i hur produkten skulle kunna utvecklas. Nu ska prototypen finslipas och se om det går att förbättra den ytterligare inför den nationella tävlingen som väntar 8-9 maj i Stockholm, då FoldHanger UF kommer att tävla mot UF-företag från hela Sverige.

Årets logotyp

Vinnare bland de värmländska UF-företagen var även Mikael Österman med sitt företag LakuMikko UF i kategorin Årets logotyp. Företaget importerar finskt godis för försäljning och logotypen föreställer en karamell med företagets namn runt om. ”Årets logotyp är genomtänkt och fungerar bra i olika storlekar. Den har sköna linjer och ett perfekt val av typsnitt. En lekfull logga som man blir glad av – och det råder inga tvivel om att det handlar om godis!”, löd juryns motivering.

Hur kändes det att ta hem förstapriset?

– Jag förväntade mig att jag skulle komma högt men att jag skulle vinna det trodde jag inte alls, jag var väldigt överraskad, säger Mikael Österman.

Arbetet med att bygga upp ett eget företag har varit lärorikt. Eleverna har haft mycket eget ansvar och har själva fått ta kontakt med personer för till exempel rådgivning.

– Jag tror att det kommer gå att applicera på de flesta jobb i framtiden, säger Albert Nilsson.

I kategorin Årets produktutveckling var det Albert Nilssons och Viktor Sättermans företag FoldHanger UF som kammade hem förstapriset. Deras uppfinning är en hopvikbar galge av papp.

– Man trär skjortan på galgen och sedan kan armarna vikas in, förklarar Viktor Sätterman.

Galgen kan då smidigt följa med plagget ner i resväskan, men uppfinningen skulle också kunna vara till nytta för klädtillverkare.

– Om personalen slipper galga upp kläder i butiken sparar det mycket tid för säljaren, säger Albert Nilsson.

En viktig aspekt för Albert och Viktor var även att galgen skulle vara miljövänlig och valet föll tillslut på papp som material. På skolan finns en maskin med laserskärare där de har kunnat testa sig fram till en modell. Längs arbetets gång har man också haft hjälp av två mentorer från Somas; Kurt Nilsson, konstruktionschef, och Joakim Johannesson, marknadschef.

Vid UF-mässan i Kristinehamn i onsdags blev juryn väldigt entusiastisk när de fick se Viktors och Alberts pappgalge, och såg stor potential i hur produkten skulle kunna utvecklas. Nu ska prototypen finslipas och se om det går att förbättra den ytterligare inför den nationella tävlingen som väntar 8-9 maj i Stockholm, då FoldHanger UF kommer att tävla mot UF-företag från hela Sverige.

Årets logotyp

Vinnare bland de värmländska UF-företagen var även Mikael Österman med sitt företag LakuMikko UF i kategorin Årets logotyp. Företaget importerar finskt godis för försäljning och logotypen föreställer en karamell med företagets namn runt om. ”Årets logotyp är genomtänkt och fungerar bra i olika storlekar. Den har sköna linjer och ett perfekt val av typsnitt. En lekfull logga som man blir glad av – och det råder inga tvivel om att det handlar om godis!”, löd juryns motivering.

Hur kändes det att ta hem förstapriset?

– Jag förväntade mig att jag skulle komma högt men att jag skulle vinna det trodde jag inte alls, jag var väldigt överraskad, säger Mikael Österman.

Arbetet med att bygga upp ett eget företag har varit lärorikt. Eleverna har haft mycket eget ansvar och har själva fått ta kontakt med personer för till exempel rådgivning.

– Jag tror att det kommer gå att applicera på de flesta jobb i framtiden, säger Albert Nilsson.