2016-10-25 17:37

2016-10-25 17:38

Mat till dörren - en växande marknad

SÄFFLE: Prenumeration av pinfärska ägg

Nya köpmönster. Matvaror som levereras hem till dörren blir allt mer populärt. Ett exempel är familjen Pommerening utanför Värmlandsbro som i flera år levererat ekologiska ägg till privatkunder i Säffle.

– Det började med några få kunder för runt 10 år sen, berättar Siv Pommerening. Jag sålde ägg till mina kollegor på skolan där jag jobbade vilket spred sig till andra - mun till mun - och nu levererar jag runt 300 ägg till min före detta kollega Inger Carlsson varje måndag.

Efter att Inger på Furuvägen tagit emot äggen skickar hon sms till ett dussintal kunder om att leveransen kommit - därefter kommer de äggsugna kunderna förbi och handlar.

Carola Elwe har varit trogen kund i fyra år.

– Jag är själv bonntös och uppskattar verkligen det genuina. Det här är mycket trevligare än att handla vanliga ägg i affären.

– Jag äter inga andra ägg, utbrister Agnetha Castor som precis stannat till med bilen för att hämta äggen hon beställt.

”Ligger i tiden”

Per Kristensson är professor vid Karlstads universitet och forskar om konsumentbeteende och köpmönster. Han menar att exemplet med prenumeranter av ekoägg går hand i hand med det som många efterfrågar i dag när det gäller livsmedel - det småskaliga och miljömässigt hållbara.

– Det här ligger i tiden. Att sälja nischprodukter och i det här fallet med ekoägg är det sällan fråga om stora marknadsföringsbudgetar. Buskapet sprids i stället i en liten krets där någon hittar en produkt som man tycker om och nöjda kunder sprider budskapet vidare, säger Per Kristensson.

Mat online ökar

Om äggprenumeration är ett annorlunda sätt att konsumera, så ökar fenomenet med matvaror hem till dörren. Livsmedelsförsäljningen online ökade med 40 procent under 2015 jämfört med föregående år. En kurva som kommer att fortsätta uppåt enligt rapporten Digital mathandel 2016. Den digitala mathandeln står en så länge bara för drygt 1, 4 procent av livsmedelshandelns totala försäljning, men många menar att försäljningen på nätet bara kommer att växa i takt med att vi blir allt mer uppkopplade.

Färdiga matkassar med recept har i funnits i Sverige i tio år och konceptet finns även i Säffle. Att välja och klicka hem sina egna varor på nätet är ett nyare fenomen som ännu inte brett ut sig här. Bara en tidsfråga, säger två lokala handlare som ST talat med.

Stefan Källvik, handlare på Ica Kvantum i Guttane tror på näthandeln och spår att inom något år så kan man som kund få sina varor hemlevererade av Ica Kvantum.

– Att handla mat på nätet ökar ju hela tiden, men en så länge har vi ingen möjlighet att köra ut varor, säger Stefan Källvik.

– Vi håller på att titta på hur man kan lösa utkörningen, troligtvis blir det med något fraktbolag. Det är ett ganska hårt regelverk om man ska köra ut livsmedel, bland annat får kylkedjan inte brytas. På Coop Extra i Säffle har man inte heller börjat med utkörning av matvaror.

– Det är centralt styrt och något som Konsum Värmland beslutar om, säger Håkan Vehkajärvi, tf butikschef på Coop Extra. Han tror att det bara är en tidsfråga innan det också finns inom Konsum Värmlands butiker.

– Det började med några få kunder för runt 10 år sen, berättar Siv Pommerening. Jag sålde ägg till mina kollegor på skolan där jag jobbade vilket spred sig till andra - mun till mun - och nu levererar jag runt 300 ägg till min före detta kollega Inger Carlsson varje måndag.

Efter att Inger på Furuvägen tagit emot äggen skickar hon sms till ett dussintal kunder om att leveransen kommit - därefter kommer de äggsugna kunderna förbi och handlar.

Carola Elwe har varit trogen kund i fyra år.

– Jag är själv bonntös och uppskattar verkligen det genuina. Det här är mycket trevligare än att handla vanliga ägg i affären.

– Jag äter inga andra ägg, utbrister Agnetha Castor som precis stannat till med bilen för att hämta äggen hon beställt.

”Ligger i tiden”

Per Kristensson är professor vid Karlstads universitet och forskar om konsumentbeteende och köpmönster. Han menar att exemplet med prenumeranter av ekoägg går hand i hand med det som många efterfrågar i dag när det gäller livsmedel - det småskaliga och miljömässigt hållbara.

– Det här ligger i tiden. Att sälja nischprodukter och i det här fallet med ekoägg är det sällan fråga om stora marknadsföringsbudgetar. Buskapet sprids i stället i en liten krets där någon hittar en produkt som man tycker om och nöjda kunder sprider budskapet vidare, säger Per Kristensson.

Mat online ökar

Om äggprenumeration är ett annorlunda sätt att konsumera, så ökar fenomenet med matvaror hem till dörren. Livsmedelsförsäljningen online ökade med 40 procent under 2015 jämfört med föregående år. En kurva som kommer att fortsätta uppåt enligt rapporten Digital mathandel 2016. Den digitala mathandeln står en så länge bara för drygt 1, 4 procent av livsmedelshandelns totala försäljning, men många menar att försäljningen på nätet bara kommer att växa i takt med att vi blir allt mer uppkopplade.

Färdiga matkassar med recept har i funnits i Sverige i tio år och konceptet finns även i Säffle. Att välja och klicka hem sina egna varor på nätet är ett nyare fenomen som ännu inte brett ut sig här. Bara en tidsfråga, säger två lokala handlare som ST talat med.

Stefan Källvik, handlare på Ica Kvantum i Guttane tror på näthandeln och spår att inom något år så kan man som kund få sina varor hemlevererade av Ica Kvantum.

– Att handla mat på nätet ökar ju hela tiden, men en så länge har vi ingen möjlighet att köra ut varor, säger Stefan Källvik.

– Vi håller på att titta på hur man kan lösa utkörningen, troligtvis blir det med något fraktbolag. Det är ett ganska hårt regelverk om man ska köra ut livsmedel, bland annat får kylkedjan inte brytas. På Coop Extra i Säffle har man inte heller börjat med utkörning av matvaror.

– Det är centralt styrt och något som Konsum Värmland beslutar om, säger Håkan Vehkajärvi, tf butikschef på Coop Extra. Han tror att det bara är en tidsfråga innan det också finns inom Konsum Värmlands butiker.

  • Albin Norén