2016-10-13 08:19

2016-10-13 08:19

Testpatrull från äldreboende betygsätter Säfflerestauranger

SÄFFLE: Höga betyg för restaurangernas tillgänglighet och service

Hur tillgängliga och serviceinriktade är Säffles restauranger för äldre personer som är rullstolsbundna eller använder rullator? Det har en testpatrull från Lindbacken tagit reda på. Betyget blev högt.

Ett gäng pigga damer som bor på Lindbacken ville ut och äta lunch på någon av Säffles restauranger men visste inte vilken de skulle välja. De undrade vem som hade bäst service, hur man tog sig in med rullstol och rullator och hur hjälpsam personalen var.

Studiecirkel

Därför bildade de testpatrull med uppdrag att kartlägga tillgängligheten på restaurangerna. De bildade en studiecirkel i Vuxenskolan och fick en plan att följa för att göra kartläggningen på ett korrekt och rättvist sätt.

– När vi besökte restaurangerna var det ingen som visste att vi var där för att testa. Men det visade sig att vi togs väldigt väl omhand på alla restaurangerna, berättar Viola Larsson.

Tillsammans med sina vänner Majvi Pettersson, Elvy Kristoffersson och Inga Stolpe har hon besökt och ätit på fem restauranger: Afrodite, Bella Rose, Carros, Hotell Royal och Stenmagasinet. De har inte hunnit med Westra Sjuan ännu och nu lär de knappast komma dit anonymt.

– Men där vet vi redan att det är bra, säger de.

Vad ger ni för omdömen om restaurangerna?

– Väldigt bra på alla ställen! Lätt att komma in, hjälpsam personal och bra service, säger Majvi Pettersson.

– Och god mat överallt, tillägger Elvy.

Till restaurangbesöket hör också transporten till och från Lindbacken men där är man inte lika positiva:

– Vi måste tyvärr underkänna Färdtjänst för långa väntetider och mycket krångel. Där bör det ske en skärpning. Som tur är finns Säffle Taxi med en helt annan känsla för service, tycker testpatrullen.

På Lindbacken sätter personalen värde på testpatrullens undersökning:

– När anhöriga vill bjuda ut på restaurang och frågar oss var det är bäst och mest praktiskt att äta så har vi nu bra svar att ge, säger Angelica Jareke och Mia Arnell som jobbar på Lindbacken.

Ett gäng pigga damer som bor på Lindbacken ville ut och äta lunch på någon av Säffles restauranger men visste inte vilken de skulle välja. De undrade vem som hade bäst service, hur man tog sig in med rullstol och rullator och hur hjälpsam personalen var.

Studiecirkel

Därför bildade de testpatrull med uppdrag att kartlägga tillgängligheten på restaurangerna. De bildade en studiecirkel i Vuxenskolan och fick en plan att följa för att göra kartläggningen på ett korrekt och rättvist sätt.

– När vi besökte restaurangerna var det ingen som visste att vi var där för att testa. Men det visade sig att vi togs väldigt väl omhand på alla restaurangerna, berättar Viola Larsson.

Tillsammans med sina vänner Majvi Pettersson, Elvy Kristoffersson och Inga Stolpe har hon besökt och ätit på fem restauranger: Afrodite, Bella Rose, Carros, Hotell Royal och Stenmagasinet. De har inte hunnit med Westra Sjuan ännu och nu lär de knappast komma dit anonymt.

– Men där vet vi redan att det är bra, säger de.

Vad ger ni för omdömen om restaurangerna?

– Väldigt bra på alla ställen! Lätt att komma in, hjälpsam personal och bra service, säger Majvi Pettersson.

– Och god mat överallt, tillägger Elvy.

Till restaurangbesöket hör också transporten till och från Lindbacken men där är man inte lika positiva:

– Vi måste tyvärr underkänna Färdtjänst för långa väntetider och mycket krångel. Där bör det ske en skärpning. Som tur är finns Säffle Taxi med en helt annan känsla för service, tycker testpatrullen.

På Lindbacken sätter personalen värde på testpatrullens undersökning:

– När anhöriga vill bjuda ut på restaurang och frågar oss var det är bäst och mest praktiskt att äta så har vi nu bra svar att ge, säger Angelica Jareke och Mia Arnell som jobbar på Lindbacken.