2016-08-23 15:20

2016-08-23 15:20

Swedbank är tillbaka i Säffle

SÄFFLE: "Vi har fantastiskt lojala kunder"

På måndagen invigde Swedbank kontoret vid torget i Säffle. De nya lokalerna har varit efterlängtade, både av kunder och personal.

Strax före klockan 10 på måndagen slog banken upp portarna till det nya kontoret vid torget i Säffle. Kunderna bjöds på tårta och det strömmade in folk under hela dagen.

– Alla var väldigt positiva och det känns väldigt trevligt. Vi har fantastiskt lojala kunder som kommer tillbaka och är glada trots lång väntan, säger Nina Bäckström, kontorschef på Swedbank i Säffle, Åmål och Grums.

På grund av mögelproblem lämnade Swedbank den förra lokalen på Sundsgatan i februari 2015 och flyttade då till kontoret i Åmål. Där stod hela personalen strax inför en ny flytt till mindre lokaler i juni samma år. Att hitta en ny lösning i Säffle dröjde eftersom Swedbank hamnade i tvist med fastighetsägaren till den mögelskadade lokalen, som stämde banken för att ha sagt upp hyresavtalet i förtid. Den tvisten ska nu vara löst.

– Vi träffade en överenskommelse som båda parter var nöjda med, säger Nina Bäckström.

Kontraktet för lokalen vid torget skrevs på i mitten av februari i år och Nina Bäckström tycker att det är ett lyft för banken.

– Det är ett bättre läge och den är i markplan så det är lättare att ta sig in i lokalen för alla. Vi syns bättre här och lokalen är mer anpassad efter dagens verksamhet. Den känns lite mer välkomnande och är öppnare. Men vi ska sätta upp något mer i fönstren så att det inte känns som att vi sitter i ett skyltfönster.

Vad saknade kunderna när det inte fanns kontor i Säffle?

– Framförallt hjälp med vardagsfrågor, som att nu fungerar inte mitt mobila bank-id längre. Det är mycket elektroniska tjänster. Sedan är det även många äldre som vill kunna gå till banken och som har haft svårt att ta sig till Åmål. Det är ju så att i dag är de flesta kunder inte inne på banken så ofta, men när man behöver hjälp är det personliga mötet viktigt.

Strax före klockan 10 på måndagen slog banken upp portarna till det nya kontoret vid torget i Säffle. Kunderna bjöds på tårta och det strömmade in folk under hela dagen.

– Alla var väldigt positiva och det känns väldigt trevligt. Vi har fantastiskt lojala kunder som kommer tillbaka och är glada trots lång väntan, säger Nina Bäckström, kontorschef på Swedbank i Säffle, Åmål och Grums.

På grund av mögelproblem lämnade Swedbank den förra lokalen på Sundsgatan i februari 2015 och flyttade då till kontoret i Åmål. Där stod hela personalen strax inför en ny flytt till mindre lokaler i juni samma år. Att hitta en ny lösning i Säffle dröjde eftersom Swedbank hamnade i tvist med fastighetsägaren till den mögelskadade lokalen, som stämde banken för att ha sagt upp hyresavtalet i förtid. Den tvisten ska nu vara löst.

– Vi träffade en överenskommelse som båda parter var nöjda med, säger Nina Bäckström.

Kontraktet för lokalen vid torget skrevs på i mitten av februari i år och Nina Bäckström tycker att det är ett lyft för banken.

– Det är ett bättre läge och den är i markplan så det är lättare att ta sig in i lokalen för alla. Vi syns bättre här och lokalen är mer anpassad efter dagens verksamhet. Den känns lite mer välkomnande och är öppnare. Men vi ska sätta upp något mer i fönstren så att det inte känns som att vi sitter i ett skyltfönster.

Vad saknade kunderna när det inte fanns kontor i Säffle?

– Framförallt hjälp med vardagsfrågor, som att nu fungerar inte mitt mobila bank-id längre. Det är mycket elektroniska tjänster. Sedan är det även många äldre som vill kunna gå till banken och som har haft svårt att ta sig till Åmål. Det är ju så att i dag är de flesta kunder inte inne på banken så ofta, men när man behöver hjälp är det personliga mötet viktigt.