2016-07-14 08:44

2016-07-14 08:44

Så ska Säffle marknadsföras

SÄFFLE: Säfflesmaker, Vänern och internationellt näringsliv

Lokalproducerad mat, internationellt näringsliv och Säffles besöksnäring sätts i fokus när Säffle kommun ska marknadsföras av kommunens näringslivsenhet.

På näringslivsenheten i Säffle kommun arbetar man just nu med att lyfta fram den lokalproducerade maten i Säffle. Med satsningen Säfflesmaker samlar man lokala företag med målet att marknadsföra Säffle och få företagen att växa.

– Redan förra året samlade vi ihop sex företag från Säffle som ställde ut under samma tak på den stora mässan Smaka på Värmland i Mariebergsskogen. De gjorde succé, drog fullt hus och beslutade sig för att fortsätta samarbeta. Nu har de startat en ekonomisk förening och kommer att ha ett torgbås i den nya saluhallen i Karlstad med mat direkt från Säffle. Det är jättebra marknadsföring för Säffle och ett sätt för våra företag att växa och hitta nya kunder, säger näringslivschefen Pia Proper.

Utställning i höst

Man kommer även i höst att samordna en utställning på Smaka på Värmland där matproducenter från Säffle får chansen att synas och där man hoppas att fler samarbeten kan inledas.

– Vi känner att det finns ett stort intresse för lokalproducerat och våra företag i Säffle är väldigt duktiga på det. Se bara på Wermlands Mejeri!

Besöksnäringen

Näringslivsenheten arbetar även med att främja besöksnäringen i Säffle. Man håller på att ta fram stora utvecklingsplaner för både Duse- och Krokstadsområdet och Ekenäs.

– Vi tror att Vänern är nyckeln, Säffle har en fantastisk skärgård med 800-900 öar och den längsta kuststräckan i Vänern. Vi vill satsa längs hela vattenvägen. Ekenäs och gästhamnen där ute kommer att utvecklas. På Duse har vi fått in en stark entreprenör i Orsa Grönklittsgruppen. Vi har vår vackra kanal med jättefina gästhamnar i centrala Säffle och i Nysäter. Båtbussarna mellan Säffle och Åmål går för fullt i sommar. Tullnäbben har byggts om till en mötesplats vid vattnet. Det känns som att det händer mycket spännande, säger Pia Proper.

Levande centrum

Hon menar att det är viktigt att utveckla centrala Säffle som ett besöksmål.

– Ett levande centrum är väldigt viktigt. Vi får snart ett spännande besöksmål i gamla vattentornet som öppnas upp under ledning av Sliperiets Oscar Magnusson och förhoppningen är att det kan dra besökare till Säffle som också handlar hos verksamheterna i centrum. Vi har även fått in en duktig krögare på Stenmagasinet som kan göra det till en riktig pärla och vi jobbar på att få till en levande torghandel med bondemarknader och andra events.

Pia Proper berättar att det också pågår ett arbete med att visa upp det starka näringslivet i Säffle.

– När jag besökte näringslivsdagen Världsklass Värmland i Karlstad märkte jag att fyra av fem företag som man valde att lyfta fram som världsföretag har anknytning till Säffle. Man tänker nog inte alltid på vilka fantastiska företag som finns i Säffle men detta är något som vi vill lyfta fram.

Planen är att spela in en film tillsammans med fem av företagen inom processindustrin. Nordic Paper, CS Produktion, UMV, Somas och BTG ska alla vara med och målet är att visa för både Säfflebor och utomstående vilken världskompetens som finns i Säffle.

– Detta gör vi för att skapa stolthet för Säffle och bygga varumärket Säffle. Inspelningen pågår för fullt och det blir lansering i höst, säger Pia Proper.

På näringslivsenheten i Säffle kommun arbetar man just nu med att lyfta fram den lokalproducerade maten i Säffle. Med satsningen Säfflesmaker samlar man lokala företag med målet att marknadsföra Säffle och få företagen att växa.

– Redan förra året samlade vi ihop sex företag från Säffle som ställde ut under samma tak på den stora mässan Smaka på Värmland i Mariebergsskogen. De gjorde succé, drog fullt hus och beslutade sig för att fortsätta samarbeta. Nu har de startat en ekonomisk förening och kommer att ha ett torgbås i den nya saluhallen i Karlstad med mat direkt från Säffle. Det är jättebra marknadsföring för Säffle och ett sätt för våra företag att växa och hitta nya kunder, säger näringslivschefen Pia Proper.

Utställning i höst

Man kommer även i höst att samordna en utställning på Smaka på Värmland där matproducenter från Säffle får chansen att synas och där man hoppas att fler samarbeten kan inledas.

– Vi känner att det finns ett stort intresse för lokalproducerat och våra företag i Säffle är väldigt duktiga på det. Se bara på Wermlands Mejeri!

Besöksnäringen

Näringslivsenheten arbetar även med att främja besöksnäringen i Säffle. Man håller på att ta fram stora utvecklingsplaner för både Duse- och Krokstadsområdet och Ekenäs.

– Vi tror att Vänern är nyckeln, Säffle har en fantastisk skärgård med 800-900 öar och den längsta kuststräckan i Vänern. Vi vill satsa längs hela vattenvägen. Ekenäs och gästhamnen där ute kommer att utvecklas. På Duse har vi fått in en stark entreprenör i Orsa Grönklittsgruppen. Vi har vår vackra kanal med jättefina gästhamnar i centrala Säffle och i Nysäter. Båtbussarna mellan Säffle och Åmål går för fullt i sommar. Tullnäbben har byggts om till en mötesplats vid vattnet. Det känns som att det händer mycket spännande, säger Pia Proper.

Levande centrum

Hon menar att det är viktigt att utveckla centrala Säffle som ett besöksmål.

– Ett levande centrum är väldigt viktigt. Vi får snart ett spännande besöksmål i gamla vattentornet som öppnas upp under ledning av Sliperiets Oscar Magnusson och förhoppningen är att det kan dra besökare till Säffle som också handlar hos verksamheterna i centrum. Vi har även fått in en duktig krögare på Stenmagasinet som kan göra det till en riktig pärla och vi jobbar på att få till en levande torghandel med bondemarknader och andra events.

Pia Proper berättar att det också pågår ett arbete med att visa upp det starka näringslivet i Säffle.

– När jag besökte näringslivsdagen Världsklass Värmland i Karlstad märkte jag att fyra av fem företag som man valde att lyfta fram som världsföretag har anknytning till Säffle. Man tänker nog inte alltid på vilka fantastiska företag som finns i Säffle men detta är något som vi vill lyfta fram.

Planen är att spela in en film tillsammans med fem av företagen inom processindustrin. Nordic Paper, CS Produktion, UMV, Somas och BTG ska alla vara med och målet är att visa för både Säfflebor och utomstående vilken världskompetens som finns i Säffle.

– Detta gör vi för att skapa stolthet för Säffle och bygga varumärket Säffle. Inspelningen pågår för fullt och det blir lansering i höst, säger Pia Proper.