2016-07-05 06:00

2016-07-05 06:00

Hon är ny kontorschef på Nordea

SÄFFLE: Ulrika Harstad tar över

Sedan i maj är Ulrika Harstad från Brosäter ny kontorschef på Nordea i Säffle. Med sina 30 år är hon en av de yngsta bankcheferna i Värmland. Nu vill hon leda sin personal i en bransch som upplever en förtroendekris.

Karriären har gått snabbt för Ulrika Harstad. Efter Ekonomiprogrammet på Karlstads universitet hamnade hon 2011 i kundtjänsten på Nordea i Säffle. Rådgivare blev hon två år senare. Jobbet som kontorschef var inget hon sökte själv, utan blev handplockad för.

– Jag kände att det skulle passa mig. Jag trivs med att vara ”spindeln i nätet” och ge energi till personalen. Hon liknar rollen som chef med att leda gruppträning;

– Att vara chef på banken är lite som att hålla i boxpass, säger Ulrika och vi börjar prata om ett av hennes fritidsintressen. Det gäller att peppa och inspirera, säger hon.

Flera chefer på Nordea i Säffle har slutat efter bara ett par år och i stället gått till större uppdrag på Nordea i Karlstad.

Hur ser du på att flera av dina företrädare suttit relativt kort tid på chefsstolen?

– För mig är det nog enklare. Jag bor i stan och pendlar inte från Karlstad som de andra gjorde. Att komma från Säffle och vara väl förankrad i bygden, tror jag är en klar fördel som kontorschef.

En bransch i förändring

– Privatkunderna har i dag större krav på tillgänglighet och service. Många vill ha hjälp snabbt och kräver att vi är tillgängliga dygnet runt, alla dagar på året. Vi försöker göra banktjänsterna mer individuellt anpassade. I dag måste man vara där kunden är och anpassa ärendet efter det.

De senaste åren har kritiken mot många banker varit massiv och bankernas förtroende har rasat. Det har handlat om bankkontor som lägger ner, kontanthantering som försvinner och nu senast skatteflykt i de så kallade Panamadokumenten. Ulrika Harstad vill arbeta för en mer positiv bild av branschen och försöka höja det många gånger skadade anseendet.

– Jag är medveten om att vårt förtroende sätts på prov. Mitt jobb blir att få nöjdare kunder.

Karriären har gått snabbt för Ulrika Harstad. Efter Ekonomiprogrammet på Karlstads universitet hamnade hon 2011 i kundtjänsten på Nordea i Säffle. Rådgivare blev hon två år senare. Jobbet som kontorschef var inget hon sökte själv, utan blev handplockad för.

– Jag kände att det skulle passa mig. Jag trivs med att vara ”spindeln i nätet” och ge energi till personalen. Hon liknar rollen som chef med att leda gruppträning;

– Att vara chef på banken är lite som att hålla i boxpass, säger Ulrika och vi börjar prata om ett av hennes fritidsintressen. Det gäller att peppa och inspirera, säger hon.

Flera chefer på Nordea i Säffle har slutat efter bara ett par år och i stället gått till större uppdrag på Nordea i Karlstad.

Hur ser du på att flera av dina företrädare suttit relativt kort tid på chefsstolen?

– För mig är det nog enklare. Jag bor i stan och pendlar inte från Karlstad som de andra gjorde. Att komma från Säffle och vara väl förankrad i bygden, tror jag är en klar fördel som kontorschef.

En bransch i förändring

– Privatkunderna har i dag större krav på tillgänglighet och service. Många vill ha hjälp snabbt och kräver att vi är tillgängliga dygnet runt, alla dagar på året. Vi försöker göra banktjänsterna mer individuellt anpassade. I dag måste man vara där kunden är och anpassa ärendet efter det.

De senaste åren har kritiken mot många banker varit massiv och bankernas förtroende har rasat. Det har handlat om bankkontor som lägger ner, kontanthantering som försvinner och nu senast skatteflykt i de så kallade Panamadokumenten. Ulrika Harstad vill arbeta för en mer positiv bild av branschen och försöka höja det många gånger skadade anseendet.

– Jag är medveten om att vårt förtroende sätts på prov. Mitt jobb blir att få nöjdare kunder.

  • Albin Norén