2016-04-25 11:06

2016-04-25 11:06

Biljettautomatens frånvaro upprör

SÄFFLE: SJ:s biljettautomat är borttagen

Biljettautomaten på tågstationen i Säffle har tagits bort för att SJ i stället ska satsa på att utveckla hemsidan och mobilappen.
Ett val som har upprört flera resenärer.

– Alla vill eller kan faktiskt inte boka via datorn, säger Rose-Marie Klingenberg.

I SJ:s biljettautomater kan resenärer både boka biljetter på plats och hämta ut redan bokade biljetter. Biljettautomaterna har funnits tillgängliga på nästan alla stationer i Sverige, men nu har biljettautomaternas antal blivit färre runt om i landet. Och Säffles biljettautomat är en av automaterna som tagits bort.

I ett mejl till ST förklarar SJ att deras motivering till varför biljettautomaten tagits bort är främst på grund av resenärernas förändrade köpvanor. Enligt SJ:s statistik har Säffle sjunkit till den graden att det inte längre är resursmässigt försvarbart att ha kvar automaten, då endast genomsnittligen nio biljettköp om dagen gjordes under 2015. I stället vill man lägga resurserna på att utveckla de köpkanaler som brukas mest, såsom mobilappen och hemsidan.

Rose-Marie Klingenberg reser ofta från Säffles tågstation. Bland annat för att hälsa på barnen i Karlstad och Göteborg.

– Jag reser i alla fall två gånger i månaden och tycker alltid det har varit väldigt bekvämt och enkelt att resa med tåg, men nu är det desto mer omständigt.

Rose-Marie brukade boka sin biljett i biljettautomaten, men behöver nu be vänner om hjälp för att kunna boka biljett då hon saknar tillgång till dator.

– Visst jag kan boka biljett på ett reseombud, men de tar en avgift på 50 kronor och kundtjänst har alltid otroligt lång väntetid, konstaterar hon.

– Alla vill eller kan faktiskt inte boka via datorn, säger Rose-Marie Klingenberg.

I SJ:s biljettautomater kan resenärer både boka biljetter på plats och hämta ut redan bokade biljetter. Biljettautomaterna har funnits tillgängliga på nästan alla stationer i Sverige, men nu har biljettautomaternas antal blivit färre runt om i landet. Och Säffles biljettautomat är en av automaterna som tagits bort.

I ett mejl till ST förklarar SJ att deras motivering till varför biljettautomaten tagits bort är främst på grund av resenärernas förändrade köpvanor. Enligt SJ:s statistik har Säffle sjunkit till den graden att det inte längre är resursmässigt försvarbart att ha kvar automaten, då endast genomsnittligen nio biljettköp om dagen gjordes under 2015. I stället vill man lägga resurserna på att utveckla de köpkanaler som brukas mest, såsom mobilappen och hemsidan.

Rose-Marie Klingenberg reser ofta från Säffles tågstation. Bland annat för att hälsa på barnen i Karlstad och Göteborg.

– Jag reser i alla fall två gånger i månaden och tycker alltid det har varit väldigt bekvämt och enkelt att resa med tåg, men nu är det desto mer omständigt.

Rose-Marie brukade boka sin biljett i biljettautomaten, men behöver nu be vänner om hjälp för att kunna boka biljett då hon saknar tillgång till dator.

– Visst jag kan boka biljett på ett reseombud, men de tar en avgift på 50 kronor och kundtjänst har alltid otroligt lång väntetid, konstaterar hon.