2016-04-01 11:44

2016-04-01 11:44

E45 Valnäs–Säffle ska bli 2+1-väg med mitträcke

VÄGAR: Trafikverket har beräknat kostnaden till 240 miljoner kronor

Trafikverket vill bygga om E45:an mellan Valnäs och Säffle till 2+1-väg med mitträcke. En så kallad åtgärdsvalsstudie har genomförts.
Kostnaden har beräknats till drygt 240 miljoner kronor.
Samtidigt ska Trafikverket utreda hela sträckan mellan Göteborg och dalagränsen.

E45:an håller på att få bättre standard. 2012 invigdes fyrfältsvägen mellan Trollhättan och Göteborg och i dagarna inleds ombyggnaden mellan Tösse och Ånimskog.

Där ska dagens landsväg byggas om till 2+1-väg med mitträcke, ett projekt som ska stå klart hösten 2017. Därefter fortsätter utbyggnaden norrut till Åmål.

Och nu vill Trafikverket även få till 2+1-väg mellan Valnäs vid Segmon och Säffle.

16 kilometer

– Vi har gjort en åtgärdsvalsstudie på den 16 kilometer långa sträckan och har uppskattat kostnaderna för en breddning till drygt 240 miljoner kronor, säger Yvonne Thorén, regional samordnare på Trafikverket.

Dagens väg är mellan nio och 10,5 meter bred och kommer att breddas till 16 meter.

– Det innebär 2+1-väg, men det kan även bli 2+2 på något avsnitt. Genom Säffle och Värmlandsbro kommer dock vägen att i stort sett hålla sig till dagens vägbredd.

Nu ska Trafikverket inleda en vägplaneprocess där ombyggnaden ska vidareutredas.

– Vi ska även genomföra en hastighetsanalys som kan innebära att hastigheten höjs från 70 till 80 kilometer i timmen genom Säffle och Värmlandsbro.

Hoppas på pengar

I övrigt planeras det för 100-väg på sträckan. När utbyggnaden kan starta är dock inte klart.

– Arbetet med vägplanen tar cirka två år och målet är att den ska vara klar så att projektet kan lämnas in när den nationella planen revideras 2018. Sedan hoppas vi att vi kan få finansiering så snabbt som möjligt, säger Yvonne Thorén.

Trafikverket vill även ta ett större grepp om E45:an och planerar att under 2017 göra en utredning av hela sträckan mellan Göteborg och dalagränsen.

E45:an håller på att få bättre standard. 2012 invigdes fyrfältsvägen mellan Trollhättan och Göteborg och i dagarna inleds ombyggnaden mellan Tösse och Ånimskog.

Där ska dagens landsväg byggas om till 2+1-väg med mitträcke, ett projekt som ska stå klart hösten 2017. Därefter fortsätter utbyggnaden norrut till Åmål.

Och nu vill Trafikverket även få till 2+1-väg mellan Valnäs vid Segmon och Säffle.

16 kilometer

– Vi har gjort en åtgärdsvalsstudie på den 16 kilometer långa sträckan och har uppskattat kostnaderna för en breddning till drygt 240 miljoner kronor, säger Yvonne Thorén, regional samordnare på Trafikverket.

Dagens väg är mellan nio och 10,5 meter bred och kommer att breddas till 16 meter.

– Det innebär 2+1-väg, men det kan även bli 2+2 på något avsnitt. Genom Säffle och Värmlandsbro kommer dock vägen att i stort sett hålla sig till dagens vägbredd.

Nu ska Trafikverket inleda en vägplaneprocess där ombyggnaden ska vidareutredas.

– Vi ska även genomföra en hastighetsanalys som kan innebära att hastigheten höjs från 70 till 80 kilometer i timmen genom Säffle och Värmlandsbro.

Hoppas på pengar

I övrigt planeras det för 100-väg på sträckan. När utbyggnaden kan starta är dock inte klart.

– Arbetet med vägplanen tar cirka två år och målet är att den ska vara klar så att projektet kan lämnas in när den nationella planen revideras 2018. Sedan hoppas vi att vi kan få finansiering så snabbt som möjligt, säger Yvonne Thorén.

Trafikverket vill även ta ett större grepp om E45:an och planerar att under 2017 göra en utredning av hela sträckan mellan Göteborg och dalagränsen.