2016-03-17 06:00

2016-03-17 06:00

Temadag om rättigheter

SÄFFLE: Elever diskuterade mänskliga rättigheter

På onsdagen hade elever i årskurs 8 och 9 på Tegnérskolan en temadag om flykt och mänskliga rättigheter.
Eleverna fick diskutera vad de mänskliga rättigheterna är och vad det innebär för en människa att vara på flykt.

”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter” - så inleds FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna som undervisningen på olika sätt kretsade kring på onsdagen.

Förklaringen består av 30 artiklar och eleverna fick bland annat uppgiften att försöka prioritera och välja bort någon av artiklarna, något som inte vara så lätt, berättar Stefan Holmström, SO-lärare.

Många diskussioner

– Det blir väldigt många diskussioner. Man märker att tar man bort en tar man egentligen bort alla.

Eleverna fick också höra om brott mot mänskliga rättigheter runt om i världen som rapporterats av Amnesty.

– En kvinna i Guatemala födde ett dött barn och fick fängelse i 30 år. Vi har också pratat om sharialagar i Mellanöstern och abortfrågan på Irland, säger Stefan Holmström.

Temadagen handlade också om att vara på flykt. Elever på skolan som själva flytt till Sverige berättade om sina erfarenheter och klasserna fick göra en övning där eleverna ställdes inför olika val och dilemman som kan uppstå när man flyr.

Tankeövningar

– Vi vill visa vad man flyr ifrån och hur man tänker när man drar iväg. Det är en bra övning för att öppna upp för förståelse, säger Stefan Holmström.

Isabelle Lavén Larsson i klass 8B berättar att klassen bland annat fick lyssna på en låt som handlade om hur det skulle vara om människor flydde från Sverige. Hon tyckte det var intressant att vända på perspektiven.

– Det är lite märkligt, man är inte van det. Det har varit fred så länge här.

David Espedalen i klass 9B tyckte att dagen var lärorik.

– Det är lite annorlunda mot de andra skoldagarna. Det är nyttigt för man lär sig mer.

”Alla människor är födda fria och lika i värde och rättigheter” - så inleds FN:s förklaring om de mänskliga rättigheterna som undervisningen på olika sätt kretsade kring på onsdagen.

Förklaringen består av 30 artiklar och eleverna fick bland annat uppgiften att försöka prioritera och välja bort någon av artiklarna, något som inte vara så lätt, berättar Stefan Holmström, SO-lärare.

Många diskussioner

– Det blir väldigt många diskussioner. Man märker att tar man bort en tar man egentligen bort alla.

Eleverna fick också höra om brott mot mänskliga rättigheter runt om i världen som rapporterats av Amnesty.

– En kvinna i Guatemala födde ett dött barn och fick fängelse i 30 år. Vi har också pratat om sharialagar i Mellanöstern och abortfrågan på Irland, säger Stefan Holmström.

Temadagen handlade också om att vara på flykt. Elever på skolan som själva flytt till Sverige berättade om sina erfarenheter och klasserna fick göra en övning där eleverna ställdes inför olika val och dilemman som kan uppstå när man flyr.

Tankeövningar

– Vi vill visa vad man flyr ifrån och hur man tänker när man drar iväg. Det är en bra övning för att öppna upp för förståelse, säger Stefan Holmström.

Isabelle Lavén Larsson i klass 8B berättar att klassen bland annat fick lyssna på en låt som handlade om hur det skulle vara om människor flydde från Sverige. Hon tyckte det var intressant att vända på perspektiven.

– Det är lite märkligt, man är inte van det. Det har varit fred så länge här.

David Espedalen i klass 9B tyckte att dagen var lärorik.

– Det är lite annorlunda mot de andra skoldagarna. Det är nyttigt för man lär sig mer.