2016-03-05 06:00

2016-03-05 06:00

Ung talang i supermoto

SÄFFLE: "Det går fortare än när man kör motorcross"

Oskar Carlsson, 16, är den yngste supermotoförararen på elitnivå i Sverige.
Nu laddar han inför årets tävlingssäsong och ett av målen är att komma till final i världens största supermototävling i Belgien.

Oskar Carlsson är uppvuxen i Hög utanför Säffle. Intresset för motorsport har funnits så länge han kan minnas och han har tävlat i motorcross sedan han var liten. Men de senaste 3,5 åren har Oskar framför allt satsat på supermoto, som kan beskrivas som en blandning av roadracing och motorcross.

Gillar farten

Förarna i supermoto kör så kallade motarder på banor där underlaget är både asfalt och grus och där det även ingår en del hopp. I stället för grovmönstrade däck som på en vanlig cross, är motardernas däck släta och de är även utrustade med kraftigare bromsar.

– Det går fortare än när man kör motorcross och jag tycker att det är roligare. Sedan har det gått bra för mig också, säger Oskar Carlsson om varför han fastnat för sporten.

Att stå på startlinjen i ljudet av förarnas varvande motorer, eller känslan när det går bra under en tävling beskriver han som en enorm kick.

– Pulsen är hur hög som helst och det är mycket adrenalin.

Kör för Husqvarna

2015 körde han sin första säsong i elitklassen i supermoto och fick en plats i Husqvarnas team. Året började dock inte så bra. På en träning med crossen i Filipstad föll Oskar illa och bröt handleden.

– Här fick de operera in en skruv eller om det var en spik, säger Oskar och håller upp handen där de syns två långa ärr.

Det dröjde ett halvår innan han kunde köra igen och då var det inte mycket kvar av säsongen.

– Jag körde de tre sista deltävlingarna i SM och blev femma som bäst. Det är jag väldigt nöjd med.

Oskar har varit med om många vurpor på tävlingsbanan, men risken att skada sig är inget han tänker på när han tävlar.

– Jag vet ju att det är en farlig sport, men det är så roligt och spännande så det är inget jag tänker på, säger han.

Supermoto är inte en så stor sport i Sverige. Enligt Oskar Carlsson är det omkring 20-25 förare som har elitlicens.

– Vill man bli riktigt bra får man åka utomlands. De bästa förarna finns i Italien, Tyskland, Spanien och Holland.

Under tävlingssäsongen packar familjen husbilen och åker på tävling nästan varje helg. De långa resorna är inte så roliga tycker Oskar. Att köra till Italien tar till exempel 24 timmar om man rullar non stop.

– Vägen upp och ner är inte så kul. Men det är roligt när man väl är framme.

Tränar i Italien

Årets första tävling för Oskar Carlsson blir i april eller maj och dessförinnan kommer han ladda bland annat med crossträning och fysträning på hemmaplan. I mitten av mars åker han till Italien och tränar i två veckor.

I år hoppas han fullfölja varje tävling och bli topp fem totalt i SM. Det stora målet är att komma till superfinal i Superbiker Mettet i Belgien, som är den största supermototävlingen i världen.

– Runt 350 förare från hela världen var där förra året.

Oskar Carlsson är uppvuxen i Hög utanför Säffle. Intresset för motorsport har funnits så länge han kan minnas och han har tävlat i motorcross sedan han var liten. Men de senaste 3,5 åren har Oskar framför allt satsat på supermoto, som kan beskrivas som en blandning av roadracing och motorcross.

Gillar farten

Förarna i supermoto kör så kallade motarder på banor där underlaget är både asfalt och grus och där det även ingår en del hopp. I stället för grovmönstrade däck som på en vanlig cross, är motardernas däck släta och de är även utrustade med kraftigare bromsar.

– Det går fortare än när man kör motorcross och jag tycker att det är roligare. Sedan har det gått bra för mig också, säger Oskar Carlsson om varför han fastnat för sporten.

Att stå på startlinjen i ljudet av förarnas varvande motorer, eller känslan när det går bra under en tävling beskriver han som en enorm kick.

– Pulsen är hur hög som helst och det är mycket adrenalin.

Kör för Husqvarna

2015 körde han sin första säsong i elitklassen i supermoto och fick en plats i Husqvarnas team. Året började dock inte så bra. På en träning med crossen i Filipstad föll Oskar illa och bröt handleden.

– Här fick de operera in en skruv eller om det var en spik, säger Oskar och håller upp handen där de syns två långa ärr.

Det dröjde ett halvår innan han kunde köra igen och då var det inte mycket kvar av säsongen.

– Jag körde de tre sista deltävlingarna i SM och blev femma som bäst. Det är jag väldigt nöjd med.

Oskar har varit med om många vurpor på tävlingsbanan, men risken att skada sig är inget han tänker på när han tävlar.

– Jag vet ju att det är en farlig sport, men det är så roligt och spännande så det är inget jag tänker på, säger han.

Supermoto är inte en så stor sport i Sverige. Enligt Oskar Carlsson är det omkring 20-25 förare som har elitlicens.

– Vill man bli riktigt bra får man åka utomlands. De bästa förarna finns i Italien, Tyskland, Spanien och Holland.

Under tävlingssäsongen packar familjen husbilen och åker på tävling nästan varje helg. De långa resorna är inte så roliga tycker Oskar. Att köra till Italien tar till exempel 24 timmar om man rullar non stop.

– Vägen upp och ner är inte så kul. Men det är roligt när man väl är framme.

Tränar i Italien

Årets första tävling för Oskar Carlsson blir i april eller maj och dessförinnan kommer han ladda bland annat med crossträning och fysträning på hemmaplan. I mitten av mars åker han till Italien och tränar i två veckor.

I år hoppas han fullfölja varje tävling och bli topp fem totalt i SM. Det stora målet är att komma till superfinal i Superbiker Mettet i Belgien, som är den största supermototävlingen i världen.

– Runt 350 förare från hela världen var där förra året.

Om Oskar

Ålder: 16 år

Bor: Hög

Familj: Mamma Johanna, pappa Peter och lillasyster Amanda.

Utbildning: Går första året på Bygg- och anläggningsprogrammet på Herrgårdsgymnasiet.

Intressen: Motorsport i alla dess former

Favoritmat: Grillad kyckling med ris och bearnaisesås

Lyssnar på: Norsk dansbandsmusik