2016-01-04 16:22

2016-01-04 16:22

Säffle på Topp 10-listan

SÄFFLE: Säffle kommun topprankad i landet på sociala medier

Toppranking. Säffle kommun är bland de bästa kommunerna i landet när det gäller sociala medier. Kommunen är med på Topp 10-listan med en delad tionde plats.

Allt fler svenskar är delaktiga i sociala medier och i synnerhet på Facebook. För många kommuner har Facebook därför blivit en given informationskanal för att få ut information om vad som händer i kommunen. Även Säffle kommun satsar på sociala medier, och i en ny ranking från företaget Social Media Champion hamnar Säffle kommun inom topp tio bland landets 290 kommuner.

Johan Österman, informatör på kommunledningskontoret och ansvarig för sociala medier i Säffle kommun, gläds åt den höga placeringen.

– Många kommuner satsar väldigt hårt på Facebook och det är kul att Säffle är med i den absoluta framkanten. Säffle var en av de allra första kommunerna i Sverige som etablerade sig på Facebook och sidan har blivit väl inarbetad som informationskanal bland Säffleborna, unga som gamla, säger han.

Etta i Värmland

Undersökningen mäter faktorer som antal följare, återväxt av följare, uppdateringsfrekvens, hur snabbt kommuninvånarna får svar på sina frågor, delningsfrekvenser och en del annat. Siffrorna vägs samman och sidan får ett totalbetyg – i Säffle kommuns fall 89 av 100 poäng. Det räcker till en tiondeplats i Sverige och delad förstaplats i Värmland.

– Den största anledningen till att kommunens sida går bra är alla aktiva följare – tusentals Säfflebor, före detta Säfflebor och folk som i största allmänhet är nyfikna på Säffle. De går in och läser, delar vidare och engagerar sig. Det verkar som om vi har hittat ett bra tonläge och en lagom blandning av lättsamt innehåll och viktig samhällsinformation. Facebook är ett utmärkt forum för att få ut nyheter till en stor krets väldigt snabbt, och det känns som om Säffleborna uppskattar detta. Förhoppningsvis vill ännu fler Säfflebor ansluta sig till sidan fram över så att den kan fortsätta att växa och utvecklas, säger Johan Österman.

Han säger att kommunen arbetar allt mer systematiskt med sociala medier.

– Utöver den stora kommunsidan är det flera av kommunens verksamheter som har egna sidor med egna nyhetsflöden – alla från biblioteket och näringslivsenheten till familjehemmet Hörnan. De gör alla ett kanonjobb och nyttjar de moderna kommunikationsmöjligheterna till fullo. Sammanlagt har kommunens sidor på Facebook omkring 13 000 följare och det ökar hela tiden.

Allt fler svenskar är delaktiga i sociala medier och i synnerhet på Facebook. För många kommuner har Facebook därför blivit en given informationskanal för att få ut information om vad som händer i kommunen. Även Säffle kommun satsar på sociala medier, och i en ny ranking från företaget Social Media Champion hamnar Säffle kommun inom topp tio bland landets 290 kommuner.

Johan Österman, informatör på kommunledningskontoret och ansvarig för sociala medier i Säffle kommun, gläds åt den höga placeringen.

– Många kommuner satsar väldigt hårt på Facebook och det är kul att Säffle är med i den absoluta framkanten. Säffle var en av de allra första kommunerna i Sverige som etablerade sig på Facebook och sidan har blivit väl inarbetad som informationskanal bland Säffleborna, unga som gamla, säger han.

Etta i Värmland

Undersökningen mäter faktorer som antal följare, återväxt av följare, uppdateringsfrekvens, hur snabbt kommuninvånarna får svar på sina frågor, delningsfrekvenser och en del annat. Siffrorna vägs samman och sidan får ett totalbetyg – i Säffle kommuns fall 89 av 100 poäng. Det räcker till en tiondeplats i Sverige och delad förstaplats i Värmland.

– Den största anledningen till att kommunens sida går bra är alla aktiva följare – tusentals Säfflebor, före detta Säfflebor och folk som i största allmänhet är nyfikna på Säffle. De går in och läser, delar vidare och engagerar sig. Det verkar som om vi har hittat ett bra tonläge och en lagom blandning av lättsamt innehåll och viktig samhällsinformation. Facebook är ett utmärkt forum för att få ut nyheter till en stor krets väldigt snabbt, och det känns som om Säffleborna uppskattar detta. Förhoppningsvis vill ännu fler Säfflebor ansluta sig till sidan fram över så att den kan fortsätta att växa och utvecklas, säger Johan Österman.

Han säger att kommunen arbetar allt mer systematiskt med sociala medier.

– Utöver den stora kommunsidan är det flera av kommunens verksamheter som har egna sidor med egna nyhetsflöden – alla från biblioteket och näringslivsenheten till familjehemmet Hörnan. De gör alla ett kanonjobb och nyttjar de moderna kommunikationsmöjligheterna till fullo. Sammanlagt har kommunens sidor på Facebook omkring 13 000 följare och det ökar hela tiden.