2015-12-10 06:00

2015-12-10 06:00

"Det känns riktigt bra"

SÄFFLE: Jan Olsson på Frendo vann seger mot Statoil

Det känns lite som Davids kamp mot Goliat.
Jan Olsson på Frendo har kämpat och vunnit mot oljebolaget Statoil.
Inom några veckor så tar nästa kapitel vid då verksamheten byter namn till Gulf.
– Det känns jättebra att det löst sig och att jag snart i egen regi kan sälja bensin igen, säger Jan Olsson.

Det var i mars i våras som Statoil stängde ner sin automatstation vid Frendo på Karlstadvägen. För många så har bakgrunden till denna utveckling och processen som följde aldrig varit känd.

Jan Olsson berättar om hur han under flera år dessförinnan inte kände att ”bensinjätten” brydde sig om hur han klarade sig. Ersättningen han som handlare och fastighetsägare fick ifrån Statoil var blygsam, 75 000 kronor per år.

– Statoil vill inte ha med privata fastighetsägare att göra. De vill bara utnyttja läget men ersättningen de betalar är för låg. Man var aldrig riktigt motiverad, berättar Jan Olsson.

Det var mot denna bakgrund som han beslutade sig för att få till stånd en förändring. Han tog kontakt med branschorganisationen Svensk Bensinhandel och en plan för att kunna säga upp arrendeavtalet utan allt för stora ekonomiska konsekvenser arbetades fram.

6,1 miljoner

När avflyttningen sedan skedde i våras så slog Statoil tillbaka. En stämning på 6,1 miljoner kronor landade på Jan Olssons bord och förhandlingar i arrendenämnden väntade.

Uppenbarligen så var Jan Olsson, hans branschförbund och juridiska ombud lyckosamma. En förlikning som vann laga kraft 10 november innebar nämligen att stämningen på 6,1 miljoner kronor mynnade ut i att Jan skulle betala, i sammanhanget, blygsamma 350 000 kronor.

– Det här är ju en speciell dom på många sätt. Och för mig känns det som en seger och en riktigt bra affär då vi dessutom har fått behålla en del av Statoils egendom, säger Jan Olsson.

Domen skulle kunna komma att få stor effekt för framtida liknande ärenden. Svensk Bensinhandel har i sin branschtidning beskrivit rättsprocessen som historisk och Jan Olsson inser att han faktiskt har tagit en strid som har betydelse inte enbart för honom själv.

– Visst har vi brutit ny mark på ett sätt. Men jag vill verkligen inte råda någon att göra detta själv utan stöd. Jag har fått fantastisk stöttning från branschorganisationen och de advokater som varit iblandade.

Blickar framåt

Själv vill han nu mer än någonting annat blicka framåt. Mot en framtid där varumärket Frendo kommer bytas ut mot Gulf.

Han ska själv börja sälja drivmedel igen och han har verkligen fått tillbaka lusten.

– När jag tog beslutet att kämpa emot så handlade det om avveckling eller utveckling. I dag känns det otroligt att få köra vidare och ha kontroll över helheten.

Många av hans trogna kunder har under resans gång frågat när bensinförsäljningen kommer i gång igen. Nu kan Jan Olsson äntligen ge ett svar.

– Vi börjar skylta om till Gulf i nästa vecka och innan jul ska vi förhoppningsvis vara i gång för fullt. Jag vill verkligen tacka alla kunder som har ställt upp under den här tiden, säger Jan Olsson.

Det var i mars i våras som Statoil stängde ner sin automatstation vid Frendo på Karlstadvägen. För många så har bakgrunden till denna utveckling och processen som följde aldrig varit känd.

Jan Olsson berättar om hur han under flera år dessförinnan inte kände att ”bensinjätten” brydde sig om hur han klarade sig. Ersättningen han som handlare och fastighetsägare fick ifrån Statoil var blygsam, 75 000 kronor per år.

– Statoil vill inte ha med privata fastighetsägare att göra. De vill bara utnyttja läget men ersättningen de betalar är för låg. Man var aldrig riktigt motiverad, berättar Jan Olsson.

Det var mot denna bakgrund som han beslutade sig för att få till stånd en förändring. Han tog kontakt med branschorganisationen Svensk Bensinhandel och en plan för att kunna säga upp arrendeavtalet utan allt för stora ekonomiska konsekvenser arbetades fram.

6,1 miljoner

När avflyttningen sedan skedde i våras så slog Statoil tillbaka. En stämning på 6,1 miljoner kronor landade på Jan Olssons bord och förhandlingar i arrendenämnden väntade.

Uppenbarligen så var Jan Olsson, hans branschförbund och juridiska ombud lyckosamma. En förlikning som vann laga kraft 10 november innebar nämligen att stämningen på 6,1 miljoner kronor mynnade ut i att Jan skulle betala, i sammanhanget, blygsamma 350 000 kronor.

– Det här är ju en speciell dom på många sätt. Och för mig känns det som en seger och en riktigt bra affär då vi dessutom har fått behålla en del av Statoils egendom, säger Jan Olsson.

Domen skulle kunna komma att få stor effekt för framtida liknande ärenden. Svensk Bensinhandel har i sin branschtidning beskrivit rättsprocessen som historisk och Jan Olsson inser att han faktiskt har tagit en strid som har betydelse inte enbart för honom själv.

– Visst har vi brutit ny mark på ett sätt. Men jag vill verkligen inte råda någon att göra detta själv utan stöd. Jag har fått fantastisk stöttning från branschorganisationen och de advokater som varit iblandade.

Blickar framåt

Själv vill han nu mer än någonting annat blicka framåt. Mot en framtid där varumärket Frendo kommer bytas ut mot Gulf.

Han ska själv börja sälja drivmedel igen och han har verkligen fått tillbaka lusten.

– När jag tog beslutet att kämpa emot så handlade det om avveckling eller utveckling. I dag känns det otroligt att få köra vidare och ha kontroll över helheten.

Många av hans trogna kunder har under resans gång frågat när bensinförsäljningen kommer i gång igen. Nu kan Jan Olsson äntligen ge ett svar.

– Vi börjar skylta om till Gulf i nästa vecka och innan jul ska vi förhoppningsvis vara i gång för fullt. Jag vill verkligen tacka alla kunder som har ställt upp under den här tiden, säger Jan Olsson.