2015-11-30 14:26

2015-11-30 14:26

50 000 visningar på ST:s webb-tv

SÄFFLE: "Nyheter i ett nytt format"

I somras började Säffle-Tidningen med nyheter i webb-tv-form. Man kan kalla det för en braksuccé. I helgen passerades 50 000 startade strömmar.

Som komplement till pappers- och webb-nyheter finns flera gånger i veckan webb-tv att ta del av. Både sportreportage och allmänna nyheter visas i rörlig bild, och Säffleborna har tagit den nya nyhetsformen till sina hjärtan.

– När vi började med webb-tv satte vi målsättningen 1 000 tittare i veckan. Den siffran slår vi med råge varje vecka, säger Solveig Voyce, chefredaktör på Säffle-Tidningen.

I helgen passerades 50 000-gränsen sedan starten när många klickade sig in på inslaget från Wermlands Mejeri och SK Sifhällas innebandyeftersnack.

– Det visar att våra läsare tycker om att ta del av nyheter i ett nytt format. I och med webb-tv har vi också fått många yngre att intressera sig för lokala nyheter. Klippen sprids ofta via Facebook och har fått många kommentarer och delningar av yngre personer. Det är väldigt spännande!, konstaterar Solveig.

Responsen talar sitt tydliga språk – många gillar webb-tv-formatet.

– Sen är det himla kul att göra webb-tv, det tycker vi allihop på redaktionen. Vi har testat lite olika typer av rapportering de här månaderna och har flera spännande projekt på gång. Webb-tv-journalistiken är ett jättebra komplement till vår traditionella nyhetsrapportering och gör att vi kan vara först med nyheter på ett nytt sätt. Webb-tv:n är här för att stanna, avslutar Solveig.

Som komplement till pappers- och webb-nyheter finns flera gånger i veckan webb-tv att ta del av. Både sportreportage och allmänna nyheter visas i rörlig bild, och Säffleborna har tagit den nya nyhetsformen till sina hjärtan.

– När vi började med webb-tv satte vi målsättningen 1 000 tittare i veckan. Den siffran slår vi med råge varje vecka, säger Solveig Voyce, chefredaktör på Säffle-Tidningen.

I helgen passerades 50 000-gränsen sedan starten när många klickade sig in på inslaget från Wermlands Mejeri och SK Sifhällas innebandyeftersnack.

– Det visar att våra läsare tycker om att ta del av nyheter i ett nytt format. I och med webb-tv har vi också fått många yngre att intressera sig för lokala nyheter. Klippen sprids ofta via Facebook och har fått många kommentarer och delningar av yngre personer. Det är väldigt spännande!, konstaterar Solveig.

Responsen talar sitt tydliga språk – många gillar webb-tv-formatet.

– Sen är det himla kul att göra webb-tv, det tycker vi allihop på redaktionen. Vi har testat lite olika typer av rapportering de här månaderna och har flera spännande projekt på gång. Webb-tv-journalistiken är ett jättebra komplement till vår traditionella nyhetsrapportering och gör att vi kan vara först med nyheter på ett nytt sätt. Webb-tv:n är här för att stanna, avslutar Solveig.