2015-11-07 10:01

2015-11-07 10:01

Nyhetens behag – eller långsiktigt gångbart?

SÄFFLE: Kan succén för Wermlands Mejeri hålla i sig?

Att satsningen på ett lokalt mejeri ligger rätt i tiden, ja detta påstående tycks stämma väl med verkligheten. Frågan är om denna första vecka kan hållas som måttstock för framtida utveckling eller om intresset kommer mattas av?
– Man hoppas ju verkligen att det håller i sig långsiktigt, säger Mathias Häggkvist, en av många nya och nöjda kunder.

Det är dags för kvällsmat hemma hos familjen Häggkvist i Dottebol, ungefär en mil utanför Säffle.

Mathias och Therese sitter ner för att äta några mackor tillsammans med barnen Emilia och Gabriel. Mjölk är den självklara drycken och den senaste veckan så har kylen börjat fyllas med produkter från Wermlands Mejeri.

– Vi dricker mycket mjölk i den här familjen, säkert 10-15 liter per vecka, säger Mathias.

– Jag dricker mjölk till nästan allt, säger Gabriel.

Att börja köpa mjölken från Nysäter, trots två kronors högre pris, var självklart, berättar familjen.

– Man blev väldigt glad när det var klart att mejeriet skulle starta. Det känns ju jättebra att kunna handla svenskt och när det är såhär lokala produkter så är det ännu bättre, säger Therese.

En personlig koppling till olika aktörer som är inblandade i uppstarten av mejeriet kan också vara en bidragande orsak till att köplusten har varit så stark från första stund, tror Mattias och Therese.

– Många känner ju de här personerna, mjölkbönderna exempelvis. Det gör ju att man värnar extra mycket om att det ska gå bra, säger Mathias.

Nu är ju familjen Häggkvist långt ifrån ensamma i sin syn på närproducerade produkter och sin positiva inställning till det nystartade mejeriet i Nysäter.

Känslan är att ”mjölkhysterin”, i den mån ett sådant uttryck är passande, har blivit något av en folkrörelse runt om i Värmland.

Per Kristensson är professor i konsumentpsykologi vid Karlstads Universitet och han är inte förvånad över att det har börjat bra.

– Det finns en rörelse i dag som handlar om att gynna det hållbara. Om att handla produkter som är ekologiska, närodlade eller gärna båda två. Mjölken är ju dessutom en sådan grundläggande vara i våra kylskåp, säger Per Kristensson.

En starkt bidragande orsak till succérstarten finns också i den besvärliga situationen som många mjölkbönder sedan länge befinner sig i. En situation som en bred massa har blivit uppmärksammande på av media och i olika sociala medier.

– Man känner verkligen till att bönderna har det riktigt kämpigt och att de inte får tillräckligt betalt som det är i dag. Detta kan många sympatisera med och det finns en stark vilja att gynna det som är lokalt och värmländskt.

Att efter bara en vecka börja slå sig för bröstet och börja räkna in en långsiktig framgång är det sannolikt inte någon av ägarna som gör. Inte ännu.

Flera frågeställningar dyker upp här och där i samtal med olika människor.

Kan det vara nyhetens behag? Kommer det högre priset till slut att bli en faktor? Kan det bli så att kunderna ändå går tillbaka till de mejeriprodukter som de tidigare köpte efter en tid?

– Visst finns det en sådan risk men jag är inte alls säker på att det kommer bli så. Det går snabbt att skapa invanda beteenden och det är mer troligt att man fortsätter plocka den här mjölken när man väl har börjat, säger Per Kristensson.

I en livsmedelsbutik i Säffle stöter vi på Sandra Sjögren från Svanskog.

– Jag har faktiskt bott i Nysäter tidigare. För mig är det självklart att stötta bygden, jag kommer fortsätta handla den lokala mjölken, säger hon.

Det är dags för kvällsmat hemma hos familjen Häggkvist i Dottebol, ungefär en mil utanför Säffle.

Mathias och Therese sitter ner för att äta några mackor tillsammans med barnen Emilia och Gabriel. Mjölk är den självklara drycken och den senaste veckan så har kylen börjat fyllas med produkter från Wermlands Mejeri.

– Vi dricker mycket mjölk i den här familjen, säkert 10-15 liter per vecka, säger Mathias.

– Jag dricker mjölk till nästan allt, säger Gabriel.

Att börja köpa mjölken från Nysäter, trots två kronors högre pris, var självklart, berättar familjen.

– Man blev väldigt glad när det var klart att mejeriet skulle starta. Det känns ju jättebra att kunna handla svenskt och när det är såhär lokala produkter så är det ännu bättre, säger Therese.

En personlig koppling till olika aktörer som är inblandade i uppstarten av mejeriet kan också vara en bidragande orsak till att köplusten har varit så stark från första stund, tror Mattias och Therese.

– Många känner ju de här personerna, mjölkbönderna exempelvis. Det gör ju att man värnar extra mycket om att det ska gå bra, säger Mathias.

Nu är ju familjen Häggkvist långt ifrån ensamma i sin syn på närproducerade produkter och sin positiva inställning till det nystartade mejeriet i Nysäter.

Känslan är att ”mjölkhysterin”, i den mån ett sådant uttryck är passande, har blivit något av en folkrörelse runt om i Värmland.

Per Kristensson är professor i konsumentpsykologi vid Karlstads Universitet och han är inte förvånad över att det har börjat bra.

– Det finns en rörelse i dag som handlar om att gynna det hållbara. Om att handla produkter som är ekologiska, närodlade eller gärna båda två. Mjölken är ju dessutom en sådan grundläggande vara i våra kylskåp, säger Per Kristensson.

En starkt bidragande orsak till succérstarten finns också i den besvärliga situationen som många mjölkbönder sedan länge befinner sig i. En situation som en bred massa har blivit uppmärksammande på av media och i olika sociala medier.

– Man känner verkligen till att bönderna har det riktigt kämpigt och att de inte får tillräckligt betalt som det är i dag. Detta kan många sympatisera med och det finns en stark vilja att gynna det som är lokalt och värmländskt.

Att efter bara en vecka börja slå sig för bröstet och börja räkna in en långsiktig framgång är det sannolikt inte någon av ägarna som gör. Inte ännu.

Flera frågeställningar dyker upp här och där i samtal med olika människor.

Kan det vara nyhetens behag? Kommer det högre priset till slut att bli en faktor? Kan det bli så att kunderna ändå går tillbaka till de mejeriprodukter som de tidigare köpte efter en tid?

– Visst finns det en sådan risk men jag är inte alls säker på att det kommer bli så. Det går snabbt att skapa invanda beteenden och det är mer troligt att man fortsätter plocka den här mjölken när man väl har börjat, säger Per Kristensson.

I en livsmedelsbutik i Säffle stöter vi på Sandra Sjögren från Svanskog.

– Jag har faktiskt bott i Nysäter tidigare. För mig är det självklart att stötta bygden, jag kommer fortsätta handla den lokala mjölken, säger hon.