2017-03-17 06:00

2017-03-17 06:00

Stories Untold - Smart konstruerade narrativ

Äventyr

Stories Untold
WindowsNo Code
Åldersmärkning: Ej klassificerat
Betyg:

På det glada 80-talet var spelbranschen fortfarande i sin linda. Då fanns det en genre som kallades textäventyr. Det var precis vad det låter som. Du läste text, fick ibland små illustrationer på vad som hände, och skrev in vad du vill göra. Typ ”plocka upp bananen” eller klassikern ”gå västerut”. Fast på engelska då. De var ofta fascinerande men inte sällan frustrerande, då det gällde att skriva rätt sak för att spelet skulle fatta. Att kommunicera med en dator är inte alltid det enklaste.

Stories Untold är ett nytt psykologiskt skräckäventyr som låna in delar av textäventyrens mall, men vidareutvecklar det hela till ett modernt koncept. Du ska alltså inte vara orolig att detta är mossigt och ospelbart för dagens spelare. Verkligen inte. Du behöver skriva ibland, men så länge du är vaksam på vad spelet berättar för dig bör det inte vara några problem.

Upplägget är att du spelar igenom fyra till synes orelaterade historier för att lägga ett slags narrativt pussel och försöka bena ut vad som egentligen försiggår. Första berättelsen är simpel, och låter dig spela ett spel i spelet, varpå allt tar en obehaglig vändning. Till en början framstår det som en bagatell, men ju längre du spelar, desto mer får allt mening.

I de andra avsnitten får du också försöka tyda märkliga koder på en avlägsen polarbas, i vad som är smått briljanta pussel, samt försöka lura ut hur mystiska maskiner fungerar.

I slutänden är det berättandet i sig som höjer spelet över det vanliga, snarare än själva intrigerna. Textäventyrslogiken används på ett fyndigt vis för att gestalta en tematik som för tankarna till Stig Dagermans ”Att döda ett barn” i sin skildring av hopplös ånger. Spelet förutspår spelarens vilja att rätta till saker som är fel, och använder det för att berätta om en stark ovilja att se verkligheten i vitögat. Stories Untold är helt enkelt en smart berättad och förvånansvärt engagerande liten psykologisk skräckis som stegras gradvis ända till det utmärkta slutet.

Joakim Kilman

På det glada 80-talet var spelbranschen fortfarande i sin linda. Då fanns det en genre som kallades textäventyr. Det var precis vad det låter som. Du läste text, fick ibland små illustrationer på vad som hände, och skrev in vad du vill göra. Typ ”plocka upp bananen” eller klassikern ”gå västerut”. Fast på engelska då. De var ofta fascinerande men inte sällan frustrerande, då det gällde att skriva rätt sak för att spelet skulle fatta. Att kommunicera med en dator är inte alltid det enklaste.

Stories Untold är ett nytt psykologiskt skräckäventyr som låna in delar av textäventyrens mall, men vidareutvecklar det hela till ett modernt koncept. Du ska alltså inte vara orolig att detta är mossigt och ospelbart för dagens spelare. Verkligen inte. Du behöver skriva ibland, men så länge du är vaksam på vad spelet berättar för dig bör det inte vara några problem.

Upplägget är att du spelar igenom fyra till synes orelaterade historier för att lägga ett slags narrativt pussel och försöka bena ut vad som egentligen försiggår. Första berättelsen är simpel, och låter dig spela ett spel i spelet, varpå allt tar en obehaglig vändning. Till en början framstår det som en bagatell, men ju längre du spelar, desto mer får allt mening.

I de andra avsnitten får du också försöka tyda märkliga koder på en avlägsen polarbas, i vad som är smått briljanta pussel, samt försöka lura ut hur mystiska maskiner fungerar.

I slutänden är det berättandet i sig som höjer spelet över det vanliga, snarare än själva intrigerna. Textäventyrslogiken används på ett fyndigt vis för att gestalta en tematik som för tankarna till Stig Dagermans ”Att döda ett barn” i sin skildring av hopplös ånger. Spelet förutspår spelarens vilja att rätta till saker som är fel, och använder det för att berätta om en stark ovilja att se verkligheten i vitögat. Stories Untold är helt enkelt en smart berättad och förvånansvärt engagerande liten psykologisk skräckis som stegras gradvis ända till det utmärkta slutet.

Joakim Kilman