2017-03-17 06:00

2017-03-17 06:00

Nier: Automata - Hejdlöst tempo i storslagna slagsmål

Action

Nier: Automata
PS4/ Windows
Platinum Games
Åldersmärkning: 18
Betyg:

Jag får erkänna att jag hör till den skara människor som inte riktigt förstår storheten i Bayonetta. Det är rätt kul ett tag, men efter ett antal timmar där belöningen mest är fler combos att lära sig, och ännu fler superjapanska ljuseffekter att bländas av när de dränker slagfälten i sina överdådiga fyrverkerier – tja, då händer det att jag tröttnar jag lite.

Nier: Automata är gjort av Bayonetta- skaparna Platinum, och är ett hejdlöst actionspel med ett närmast galet tempo och ett sådant där finslipat stridssystem som utvecklarna gjort sig kända för.

Det som dock gör att Nier: Automata sticker ut lite extra för mig, inte minst jämfört med sina egna, betydligt långsammare föregångare, är hur det kastar sig mellan olika mekaniker och perspektiv mest hela tiden. Ena stunden är det en twin stick-shooter sedd från ovan, och i nästa är det ett shoot ’em up i stil med Segas gamla arkadrökare Space Harrier. Oftast är det ett flödande, underhållande hack ’n slash. Och även om det gör alla delar förvånansvärt bra så är det just den ständiga mixen mellan de här inslagen som gör spelet så underhållande.

Det som möjligen kan få mig att tröttna en gnutta är istället det omständliga, tungrodda berättandet. En del av poängen med spelet är att du kan spela om spelet och få se händelser ur olika perspektiv, men jag är väl egentligen mest intresserad av att delta i fler balettjusiga bataljer snarare än upprepande filosofiska utläggningar. Nier: Automata har så många storslagna, intensiva strider att jag kan förlåta eventuella irritationsmoment.

Joakim Kilman

Jag får erkänna att jag hör till den skara människor som inte riktigt förstår storheten i Bayonetta. Det är rätt kul ett tag, men efter ett antal timmar där belöningen mest är fler combos att lära sig, och ännu fler superjapanska ljuseffekter att bländas av när de dränker slagfälten i sina överdådiga fyrverkerier – tja, då händer det att jag tröttnar jag lite.

Nier: Automata är gjort av Bayonetta- skaparna Platinum, och är ett hejdlöst actionspel med ett närmast galet tempo och ett sådant där finslipat stridssystem som utvecklarna gjort sig kända för.

Det som dock gör att Nier: Automata sticker ut lite extra för mig, inte minst jämfört med sina egna, betydligt långsammare föregångare, är hur det kastar sig mellan olika mekaniker och perspektiv mest hela tiden. Ena stunden är det en twin stick-shooter sedd från ovan, och i nästa är det ett shoot ’em up i stil med Segas gamla arkadrökare Space Harrier. Oftast är det ett flödande, underhållande hack ’n slash. Och även om det gör alla delar förvånansvärt bra så är det just den ständiga mixen mellan de här inslagen som gör spelet så underhållande.

Det som möjligen kan få mig att tröttna en gnutta är istället det omständliga, tungrodda berättandet. En del av poängen med spelet är att du kan spela om spelet och få se händelser ur olika perspektiv, men jag är väl egentligen mest intresserad av att delta i fler balettjusiga bataljer snarare än upprepande filosofiska utläggningar. Nier: Automata har så många storslagna, intensiva strider att jag kan förlåta eventuella irritationsmoment.

Joakim Kilman