2017-03-03 06:00

2017-03-03 06:00

Torment: Tides of Numenera - En fullständigt unik spelvärld

SPEL: Rollspel

Torment: Tides of NumeneraWindows/PS4/Xbox OneInxileÅldersmärkning: 16
Betyg:

Senare års enorma uppsving för rollspel är extremt glädjande för alla som växt upp med genren, om det så var med Ultima på 80-talet, Baldur’s Gate på 90-talet eller kanske Knights of the Old Republic på 00-talet.

Länge var rollspel endast för de riktigt nördiga och insatta, och gillade man inte fantasyklichéer fanns där inte mycket att hämta. Detta ändrades dock på 90-talet, och ett av spelen som gjorde mest för att visa hur genren kan bryta sig fri från sina egna konventioner var Planescape Torment. Istället för strider mellan skäggiga dvärgar och slemmiga orcher fokuserade Planescape på filosofiska diskussioner där dialog och ett djupt narrativ stod i centrum. Det släpptes 1999, och först idag får vi dess andliga efterföljare – i form av Torment: Tides of Numenera.

Precis som i Planescape handlar det om ett isometriskt rollspel där du utforskar en märklig, fascinerade och mycket originell värld. Premissen är att en miljard år in i framtiden har mänskligheten och planeten jorden gått igenom så många faser och civilisationer att tillvaron är mer fragmenterad än någonsin.

Inte bara för att det finns underliga varelser från andra dimensioner och planeter, eller att mystisk teknik är närmast omöjlig att skilja från magi. Världen som målas upp i Torment: Tides of Numenera är fragmenterad för att glömska och förvirring regerar. Olika grupperingar försöker förtvivlat få ihop någon slags helhetsbild eller mening i en tillvaro som mest består av rester från döda, bortglömda civilisationer.

I detta kaos föds du in i en kasserad kropp som en gud använt men övergivit. Gud är kanske inte rätt ord, men det är vad han kallas – en man som funnit ett sätt att lura döden. Som nyfödd och förvirrad i en främmande, farlig värld är det ditt jobb att försöka få rätsida på vad det är som försiggår – allt medan hotet från ett mystiskt väsen kallat The Sorrow lurar i vassen.

Torment är ett totalt originellt spel med så många udda koncept och idéer att det är svårt att riktigt greppa allt vid en första genomspelning. Det är en märkvärdig resa du verkligen bör göra om du har ens ett flyktigt intresse för unika spelvärldar.

Joakim Kilman

Senare års enorma uppsving för rollspel är extremt glädjande för alla som växt upp med genren, om det så var med Ultima på 80-talet, Baldur’s Gate på 90-talet eller kanske Knights of the Old Republic på 00-talet.

Länge var rollspel endast för de riktigt nördiga och insatta, och gillade man inte fantasyklichéer fanns där inte mycket att hämta. Detta ändrades dock på 90-talet, och ett av spelen som gjorde mest för att visa hur genren kan bryta sig fri från sina egna konventioner var Planescape Torment. Istället för strider mellan skäggiga dvärgar och slemmiga orcher fokuserade Planescape på filosofiska diskussioner där dialog och ett djupt narrativ stod i centrum. Det släpptes 1999, och först idag får vi dess andliga efterföljare – i form av Torment: Tides of Numenera.

Precis som i Planescape handlar det om ett isometriskt rollspel där du utforskar en märklig, fascinerade och mycket originell värld. Premissen är att en miljard år in i framtiden har mänskligheten och planeten jorden gått igenom så många faser och civilisationer att tillvaron är mer fragmenterad än någonsin.

Inte bara för att det finns underliga varelser från andra dimensioner och planeter, eller att mystisk teknik är närmast omöjlig att skilja från magi. Världen som målas upp i Torment: Tides of Numenera är fragmenterad för att glömska och förvirring regerar. Olika grupperingar försöker förtvivlat få ihop någon slags helhetsbild eller mening i en tillvaro som mest består av rester från döda, bortglömda civilisationer.

I detta kaos föds du in i en kasserad kropp som en gud använt men övergivit. Gud är kanske inte rätt ord, men det är vad han kallas – en man som funnit ett sätt att lura döden. Som nyfödd och förvirrad i en främmande, farlig värld är det ditt jobb att försöka få rätsida på vad det är som försiggår – allt medan hotet från ett mystiskt väsen kallat The Sorrow lurar i vassen.

Torment är ett totalt originellt spel med så många udda koncept och idéer att det är svårt att riktigt greppa allt vid en första genomspelning. Det är en märkvärdig resa du verkligen bör göra om du har ens ett flyktigt intresse för unika spelvärldar.

Joakim Kilman