2016-08-26 06:00

2016-08-26 06:00

Hetaste spelen från Gamescom

Sett till besökarantal är Gamescom, som varje sommar går av stapeln i tyska Köln, världens största spelmässa. Hundratusentals besökare flockas varje år till den lilla staden med den gotiska kyrkan, allt för att trängas med andra svettiga spelentusiaster och förhoppningsvis för prova några minuter av diverse kommande storspel.
Själv provade jag över 30 kommande spel, stora som små. Här är några av de mest lovande, eller hetaste, spelen från mässan.

Little Nightmares

Svenska spelutvecklaren Tarsier avtäckte sitt nyt spel Little Nightmares på Gamescom. Jag fick spela en sekvens där man måste undvika en grotesk, enorm kock som ser spelaren som en möjlig ingrediens för hans matlagning. Det är en lovande och säregen mix av saga, drömsk skräck och ett till synes innerligt barndomstema.

For Honor

Ubisofts medeltida multiplayerspel låter samurajer, vikingar och riddare drabba samman i förvånansvärt taktiska och välavvägda strider. Att bara veva med svärdet går inte, här gäller det att vara kall och metodisk, även när det blir hektiskt.

Zelda: Breath of the Wild

Nintendos hett efterlängtade uppföljare vann pris som bästa spel. Förmodligen mest för att vi räknar med att spelet kommer bli bra. Jag fick prova att utforska den färgrika, vidsträckta och öppna värld som just nu är under konstruktion. Jodå, mycket lovande.

Battlefield 1

Det finns något djupt ironiskt i att en tillbakagång till något väldigt klassiskt kan kännas som en frisk fläkt. För första gången tolkar svenska Dice första världskriget, men av det jag fått testa känns det väldigt mycket klassisk Battlefield. Stora, öppna fältslag i multiplayer, alltså.

Thimbleweed Park

Ron Gilbert, mannen som en gång skapade Maniac Mansion och The Secret of Monkey Island – och därmed startade genren gyllene era i början av 90-talet – är tillbaka med ett nytt äventyrsspel. Gilberts skönt torra humor tycks vara intakt, och retroestetiken är väldigt charmig.

Civilization 6

Få spel kan få mig att fastna så hårt som Civilization-serien. Sjätte delen tycks behålla den vinnande formulan, men lägger till nyheter i form av utökat stadsbyggande. Förändringar som potentiellt ger ännu fler strategiska möjligheter.

Sea of Thieves

Att tillsammans med tre medspelare försöka få styrfart på ett piratskepp är inte helt lätt. Det fick jag erfara under mina provomgångar. Vi sjönk tre gånger. Men kul var det. Avfyra kanoner, hissa segel och drink en himla massa grogg.

Titanfall 2

Spring på väggar, dubbelhoppa i luften och ta kontrollen över enorma, tvåbenta stridsrobotar. Grunden i Titanfall är intakt, men den här gången känns det ännu snabbare. Inte minst tack vare de nya verktygen, som den väldigt underhållande änterhaken.

Bubblare:

FIFA 17

Gears of War 4

Gwent

Shadow Warrior 2

Southpark: The Fractured but Whole

Star Trek VR

Little Nightmares

Svenska spelutvecklaren Tarsier avtäckte sitt nyt spel Little Nightmares på Gamescom. Jag fick spela en sekvens där man måste undvika en grotesk, enorm kock som ser spelaren som en möjlig ingrediens för hans matlagning. Det är en lovande och säregen mix av saga, drömsk skräck och ett till synes innerligt barndomstema.

For Honor

Ubisofts medeltida multiplayerspel låter samurajer, vikingar och riddare drabba samman i förvånansvärt taktiska och välavvägda strider. Att bara veva med svärdet går inte, här gäller det att vara kall och metodisk, även när det blir hektiskt.

Zelda: Breath of the Wild

Nintendos hett efterlängtade uppföljare vann pris som bästa spel. Förmodligen mest för att vi räknar med att spelet kommer bli bra. Jag fick prova att utforska den färgrika, vidsträckta och öppna värld som just nu är under konstruktion. Jodå, mycket lovande.

Battlefield 1

Det finns något djupt ironiskt i att en tillbakagång till något väldigt klassiskt kan kännas som en frisk fläkt. För första gången tolkar svenska Dice första världskriget, men av det jag fått testa känns det väldigt mycket klassisk Battlefield. Stora, öppna fältslag i multiplayer, alltså.

Thimbleweed Park

Ron Gilbert, mannen som en gång skapade Maniac Mansion och The Secret of Monkey Island – och därmed startade genren gyllene era i början av 90-talet – är tillbaka med ett nytt äventyrsspel. Gilberts skönt torra humor tycks vara intakt, och retroestetiken är väldigt charmig.

Civilization 6

Få spel kan få mig att fastna så hårt som Civilization-serien. Sjätte delen tycks behålla den vinnande formulan, men lägger till nyheter i form av utökat stadsbyggande. Förändringar som potentiellt ger ännu fler strategiska möjligheter.

Sea of Thieves

Att tillsammans med tre medspelare försöka få styrfart på ett piratskepp är inte helt lätt. Det fick jag erfara under mina provomgångar. Vi sjönk tre gånger. Men kul var det. Avfyra kanoner, hissa segel och drink en himla massa grogg.

Titanfall 2

Spring på väggar, dubbelhoppa i luften och ta kontrollen över enorma, tvåbenta stridsrobotar. Grunden i Titanfall är intakt, men den här gången känns det ännu snabbare. Inte minst tack vare de nya verktygen, som den väldigt underhållande änterhaken.

Bubblare:

FIFA 17

Gears of War 4

Gwent

Shadow Warrior 2

Southpark: The Fractured but Whole

Star Trek VR

  • Joakim Kilman