2017-09-30 10:17

2017-09-30 10:17

Frida Hyvönen är en sann konstnär

PÅ SCEN

Efter nästan ett års turnerande, och som Frida Hyvönen själv beskriver det – runtfjantande i media, kulminerar så Kvinnor och barn-turnén i en sista konserthelg. Äntligen är hon i Karlstad. Äntligen får vi höra detta album live med hennes energi, kraft och humor.
Betyg:

Frida Hyvönen fångar samtidens essens. Hon tar det svåra, det fruktansvärt tunga och förvandlar det till konstverk som publiken kan beröras av, snyfta till, glädjas åt och till och med skratta åt. På så vis sätter hon fingret precis på de ömma punkterna i vårt gemensamma samhällshjärta. Det gör sköntont. Det är gåshudsvackert. Fnitterroligt. Allt med en ständigt närvarande och befriande igenkänning.

Allt detta är särskilt tydligt i kvällens bästa låt Vänner i vardagen och dess reflekterande textrader, som skulle kunna ha uttalats av vem som helst av mina vänner. Frida Hyvönen målar med exakt precision, den tydliga känslan av hjälplöshet inför sakernas tillstånd, en längtan efter en flock – efter någon form av rimlighet. För mycket i könsmaktsordningen och kärleksekonomin hon skildrar känns just som motsatsen. Orimlig.

Trots texternas utsatthet är Frida Hyvönens artistskap ett fulladdat batteri. Hon väjer inte. Hennes kraft är fullkomlig redan i kvällens introlåt, Min stad, där hon inleder med high fives och slängkyssar. Ändå fortsätter laddningen bara att växa ytterligare under kvällens gång.

Värmlandsoperan är en fin fond för Frida Hyvönens historier. Både för hennes redan klassiska album och hennes skämtsamma mellansnack. Den kvarlämnade dekoren uppmanar till buskis och fars, något som Frida Hyvönen och hennes medmusiker tacksamt tar till vara. Det är tvära kast. Från en sju minuter lång urladdning om destruktivitet, till skojsjungna improlåtar om affischer de vill kränga, urtvättade microfiberslamsor till trosor och vältajmade klarinettpromenader.

Och sammantaget är det samspelet i sin helhet som gör kvällen magisk. Samspelet mellan Frida Hyvönen på flygel, Linnea Olsson på cello och Amanda Lindgren på trumpet, klarinett och trumpads, är spot on. Tillsammans skapar de ett fylligt och inlevelserikt ljudrum för oss att slappna av i. De imponerar på mig.

 

 

 

 

 

Frida Hyvönen fångar samtidens essens. Hon tar det svåra, det fruktansvärt tunga och förvandlar det till konstverk som publiken kan beröras av, snyfta till, glädjas åt och till och med skratta åt. På så vis sätter hon fingret precis på de ömma punkterna i vårt gemensamma samhällshjärta. Det gör sköntont. Det är gåshudsvackert. Fnitterroligt. Allt med en ständigt närvarande och befriande igenkänning.

Allt detta är särskilt tydligt i kvällens bästa låt Vänner i vardagen och dess reflekterande textrader, som skulle kunna ha uttalats av vem som helst av mina vänner. Frida Hyvönen målar med exakt precision, den tydliga känslan av hjälplöshet inför sakernas tillstånd, en längtan efter en flock – efter någon form av rimlighet. För mycket i könsmaktsordningen och kärleksekonomin hon skildrar känns just som motsatsen. Orimlig.

Trots texternas utsatthet är Frida Hyvönens artistskap ett fulladdat batteri. Hon väjer inte. Hennes kraft är fullkomlig redan i kvällens introlåt, Min stad, där hon inleder med high fives och slängkyssar. Ändå fortsätter laddningen bara att växa ytterligare under kvällens gång.

Värmlandsoperan är en fin fond för Frida Hyvönens historier. Både för hennes redan klassiska album och hennes skämtsamma mellansnack. Den kvarlämnade dekoren uppmanar till buskis och fars, något som Frida Hyvönen och hennes medmusiker tacksamt tar till vara. Det är tvära kast. Från en sju minuter lång urladdning om destruktivitet, till skojsjungna improlåtar om affischer de vill kränga, urtvättade microfiberslamsor till trosor och vältajmade klarinettpromenader.

Och sammantaget är det samspelet i sin helhet som gör kvällen magisk. Samspelet mellan Frida Hyvönen på flygel, Linnea Olsson på cello och Amanda Lindgren på trumpet, klarinett och trumpads, är spot on. Tillsammans skapar de ett fylligt och inlevelserikt ljudrum för oss att slappna av i. De imponerar på mig.

 

 

 

 

 

Frida Hyvönen

Plats: Wermland Opera, Karlstad

Publik: Fullsatt

? Kvällens enda omöjlighet är att försöka välja bästa låten. Alla är bäst.

! Rösterna! Frida Hyvönens djupa kraftfulla kontrasteras av Amanda och Linneas ljusa sköra.