2017-10-08 13:37

2017-10-09 11:38

Underhållande för alla åldrar

TEATER

Nästan varje minut är underhållande i Säffleoperans uppsättning av musikalen Annie. Tack vare starka sångnummer och väl valda skådespelare till huvudrollerna känns föreställningen jämn och helgjuten.
Betyg:

Barnen i ensemblen imponerar! Trots deras späda stämmor får de till ett ordentligt tryck i körsången. Deras naturliga inlevelse och utstrålning fyller scenen med liv och publiken svarar med hjärtliga applåder. Den optimistiska och godhjärtade flickan Annie spelas på premiären av Klara Nordmarker, som har en fin scennärvaro och kontakt med sina motspelare.

Ur ett dramaturgiskt perspektiv hade pjäsen vunnit på att ha en starkare kontrast i Oliver Warbucks transformation från stel och sträng till livfull och vänlig. Han verkar mjukna av Annies barnsliga glädje redan vid första mötet. Det hade varit mer effektfullt att låta deras relation få växa fram. Men trots det finns det en fin nerv i scenerna med Warbucks (Peter Gröning) och Annie. Det personliga berör mer än musikalens samhälleliga referenser.

Stina Arrhenius är trovärdig och stabil i rollen som Warbucks sekreterare Grace. Den alkoholiserade och missnöjda Fröken Hannigan är fängslande tack vare Carina Södermans komik och härliga kroppsspråk. Sånginsatserna är rakt igenom bra – både av de gästande professionella skådespelarna och av ensemblen.

Helheten har en klassisk inramning och man kan gissa att Säffleoperans version av Annie är trogen originalet som sattes upp första gången på Broadway 1977. Det saknas nytänkande inslag.

Det enda som sticker ut är en flirt med hiphopkultur i musiknumret ”Vem vill va ett barnhemsbarn?”. Träffsäkert, eftersom Jay-Z lånat refrängen från just ”It's a hard knock life” (som låten heter i original), men detta är också den enda parallellen som dras till modern tid.

Scenografin är välgjord, genomtänkt och generös. Koreografin känns mest integrerad och livfull i scenerna med barnhemsbarnen. Med sprudlande energi, kaxig attityd och sann scenglädje är de en frisk fläkt.

 

! Barnen imponerar både sång- och dansmässigt!

? Kan inte musikerna få komma upp och lufta sig nån låt? Nästan bortkastat med liveorkester när de gömmer sig under scenen.

Barnen i ensemblen imponerar! Trots deras späda stämmor får de till ett ordentligt tryck i körsången. Deras naturliga inlevelse och utstrålning fyller scenen med liv och publiken svarar med hjärtliga applåder. Den optimistiska och godhjärtade flickan Annie spelas på premiären av Klara Nordmarker, som har en fin scennärvaro och kontakt med sina motspelare.

Ur ett dramaturgiskt perspektiv hade pjäsen vunnit på att ha en starkare kontrast i Oliver Warbucks transformation från stel och sträng till livfull och vänlig. Han verkar mjukna av Annies barnsliga glädje redan vid första mötet. Det hade varit mer effektfullt att låta deras relation få växa fram. Men trots det finns det en fin nerv i scenerna med Warbucks (Peter Gröning) och Annie. Det personliga berör mer än musikalens samhälleliga referenser.

Stina Arrhenius är trovärdig och stabil i rollen som Warbucks sekreterare Grace. Den alkoholiserade och missnöjda Fröken Hannigan är fängslande tack vare Carina Södermans komik och härliga kroppsspråk. Sånginsatserna är rakt igenom bra – både av de gästande professionella skådespelarna och av ensemblen.

Helheten har en klassisk inramning och man kan gissa att Säffleoperans version av Annie är trogen originalet som sattes upp första gången på Broadway 1977. Det saknas nytänkande inslag.

Det enda som sticker ut är en flirt med hiphopkultur i musiknumret ”Vem vill va ett barnhemsbarn?”. Träffsäkert, eftersom Jay-Z lånat refrängen från just ”It's a hard knock life” (som låten heter i original), men detta är också den enda parallellen som dras till modern tid.

Scenografin är välgjord, genomtänkt och generös. Koreografin känns mest integrerad och livfull i scenerna med barnhemsbarnen. Med sprudlande energi, kaxig attityd och sann scenglädje är de en frisk fläkt.

 

! Barnen imponerar både sång- och dansmässigt!

? Kan inte musikerna få komma upp och lufta sig nån låt? Nästan bortkastat med liveorkester när de gömmer sig under scenen.

  • Linnea Eriksson

Annie

SäffleOperan, Säffle

Publik: Fullsatt

Medverkande: Klara Nordmarker, Peter Gröning, Carina Söderman, Stina Arrhenius m. fl.