2017-04-13 06:00

2017-04-13 08:23

Intresset för livemusik har aldrig varit större

INTERVJU: Thomas Johansson pratar trender inför stundande konsert- och festivalsäsong

Aldrig tidigare har livemusiken lockat en så stor publik som nu. Fyra generationer går flitigt på konserter och festivaler och intresset verkar inte mattas.
En av de stora aktörerna är Live nation med Thomas Johansson i spetsen. Det var han som – bokstavligen – såg till att Bob Dylan fick sitt Nobelpris i litteratur.

– ”Well, thank you for the Nobel prize Thomas”, sa Bob Dylan till mig och log under munkjackans huva. ”You're welcome”, svarade jag och skrattade, berättar Thomas Johansson.

Det var naturligtvis Svenska akademien som tilldelade Dylan priset. Men det var Thomas Johansson som såg till att priset kunde delas ut och att det följde med pristagaren hem.

– När den lilla prisutdelningsceremonin var över och akademiledamöterna och Dylan var på väg ut ur rummet låg medaljen, alltså själva Nobelpriset, kvar på ett bord i sin röda Cartier-ask. Dylan var på väg att glömma kvar den, så jag hämtade asken och gav den till honom, fortsätter Thomas Johansson och skakar roat på huvudet.

Det var han som hade styrt upp den provisoriska mötesplatsen i ett omklädningsrum på Waterfront arena i Stockholm, strax innan Dylan skulle gå på scenen. Att det var just Thomas Johansson som hade den samordnande rollen var ingen tillfällighet. Han har en nära relation till flera av de internationella artister som regelbundet besöker Sverige och Europa.

– Dylan vann en Oscar för låten han skrev till Michael Douglasfilmen ”Wonder boys”, fortsätter Johansson.

– Oscarsstatyn har sedan dess haft en plats på scenen när han uppträder, nu är frågan om Nobel-medaljen kommer att följa med på turné den också.

Köpte Sweden Rock

Över en kopp kaffe och en kondisbit på Stadshotellet i Karlstad pratar Thomas Johansson om musik, om kommande konserter och festivaler. Och om hockey. Han är mycket i Värmland, delar sitt boende mellan Lidingö och Hammarö.

– Live nation köpte Sweden Rock Festival i höstas, så det är en festival som jag jobbar mycket med. Hårdrocken överlag är väldigt tung inom konsertvärlden. Hårdrocken är alltid stark.

Live nation gör över 70 egna festivaler världen runt i år.

– Det är betydligt fler än för fem år sedan. Utvecklingen visar att några festivaler blir väldigt stora, det är de som har råd att ha de riktigt stora banden. I Norden är det inte många festivaler som har den ekonomin. Sweden Rock, Way out West och Summerburst, det är tre bra festivaler med en tydlig nisch som vi jobbar med i Sverige.

Bredvid hårdrocken har den elektroniska dansmusiken under flera år haft en betydande roll för konsertbranschen. The Island Festival som arrangerades i Karlstad under två år med namn som David Guetta och Axwell är ett exempel.

– Inom den elektroniska dansmusiken har Sverige varit världsledande på många vis. Så det är extra kul att den musiken hamnat i fokus. Men överlag upplever jag en trend inom livemusiken under det senaste halvåret där den mer organiska musiken är på väg fram. Musik med stråk av blues eller soul, som John Legend till exempel, har växt sig starkare. Ren blues och jazz känns också på frammarsch vilket jag personligen tycker är väldigt kul.

– Anledningen till att vi inte kör The Island i år är att vi inte fick ihop en artistuppställning bra nog. Jag skulle inte säga att konkurrensen om artisterna är större i dag, däremot finns det färre artister som verkligen betyder någonting. Allt hänger ihop, det har också att göra med att musikfokus har flyttat lite.

500 000 Guns N' Roses-biljetter

När det gäller rockmusiken upplever Thomas Johansson, som varit i branschen sedan 1969, att den publikt sett aldrig har varit större.

– Vi sålde 500 000 biljetter till Guns N' Roses i Europa på en förmiddag. Vi gör Metallicas Europaturné också, där har vi sålt 590 000 av 602 000 biljetter redan och turnén börjar först i september och slutar först i maj nästa år. De här banden är större än någonsin.

Det blåser medvind för de gamla drakarna, hur ser det då ut med återväxten, finns det några som kan axla manteln efter dagens giganter?

– Det tror jag. Sett till just rocken så är svenska Ghost ett sådant band faktiskt. Låtarna är som starka poplåtar. Avenged Sevenfold och Disturbed är två amerikanska band som kan växa. Det kommer nya band i genren som tar det vidare, framåt. Gojira är ett franskt exempel.

En annan trend i festival- och konsertvärlden är att det satsas allt mer på det runtikring – på maten och drycken, flera arrangemang adderar film och konst till sina program.

– Det är fyra generationer som går på festival numera. Det är väldigt få som vill stå i lerpölar, trängas med drängfylla, få taskigt käk och varm öl. Det funkar inte längre. Man ska kunna äta ordentligt.

Tunga namn turnerar

Utöver festivalerna jobbar Thomas Johansson och Live nation med flera stora internationella bokningar den närmaste tiden.

– Förra året, publik- och artistmässigt, var det största sedan jag började i branschen. Det här året ser också ut att bli riktigt stort. Många tunga namn turnerar i år. Depeche Mode har världspremiär på sin turné i Stockholm den 5 maj, dagen efter kommer Kiss och dagen efter det Ariana Grande. Tre generationer på en helg, tre väldigt olika artister som lockar olika åldrar! Alla tre konserterna så gott som utsålda vilket betyder över 80 000 sålda biljetter. Livemusik är ett stort begrepp i dag, det går både upp och ner i åldrarna.

Den tyska konsertarrangören FKP Scorpio, som nyligen tog Ed Sheeran till Stockholm och som handhar Håkan Hellströms sommarturné samt Bråvallafestivalen, är en konkurrent till Live nation.

– Scorpio är stora framförallt i Tyskland, Live nation finns i 40 länder. AEG, som driver Globen och flera andra arenor, är våra största konkurrenter. Som jag upplever det så är konkurrens väldigt bra, kan det verkligen ligga två hamburgerställer bredvid varandra? Självklart. Fler operatörer dyker oftast upp för att det finns utrymme för det.

Hur nära jobbar du med artisterna i dag?

– Mycket mindre än tidigare. Per Gessle, Ulf Lundell och Tomas Ledin, de tre svenska artisterna jobbar jag med hands on. Plus då kanske ett tjugotal utländska artister, Dylan är en av dom. Paul Simon, U2, Fleetwood Mac, Metallica är andra exempel. Springsteen såklart. Jag tycker det är kul, jag har en relation med dom som jag har haft under väldigt lång tid. Att vara med i arbetet på nära håll ger också en viktig insyn i vad det handlar om. Både för publik och artist. Det är nödvändigt för mig att hålla kontakten med det.

Det måste vara en viktig del av jobbet att få stå vid sidan av scenen när Roxette möter jubel i Sydamerika eller när ett fullsatt Ullevi välkomnar Bruce Springsteen?

– Ja, verkligen. En del relationer är väldigt viktiga för mig. Som den jag har med U2 till exempel. Första gången de var i Sverige spelade de först för ungdomar på en liten klubb vid Hötorget, sedan gjorde de tv-programmet Måndagsbörsen och sen, sist på kvällen, spelade de på Ritz. Vi körde runt i en liten skåpbil med all utrustning. Och om man är med ett band redan under de första staplande åren, så blir det en speciell relation som byggs upp med åren. När de skulle till Sälen och spela in sin video till ”New Year's Day” fixade jag deras tågbiljetter för de hade själva inga stålar. Det är väldigt viktigt med personliga relationer, det är något jag ofta förmedlar till yngre människor som ger sig in i det här yrket. Det blir roligare att jobba då.

– Om man gör något bara för att tjäna stålar så tror jag inte man kommer lyckas i det långa loppet. Men om man gör något för att det är kul, för att det har en funktion i ens liv – vilket musiken har i mitt – så ger det bättre förutsättningar till ett bra liv. Att träffa människor som aldrig fått brinna för någonting är bland det mest tragiska jag kan uppleva. I alla fall en gång i livet måste alla människor få brinna för någonting.

– ”Well, thank you for the Nobel prize Thomas”, sa Bob Dylan till mig och log under munkjackans huva. ”You're welcome”, svarade jag och skrattade, berättar Thomas Johansson.

Det var naturligtvis Svenska akademien som tilldelade Dylan priset. Men det var Thomas Johansson som såg till att priset kunde delas ut och att det följde med pristagaren hem.

– När den lilla prisutdelningsceremonin var över och akademiledamöterna och Dylan var på väg ut ur rummet låg medaljen, alltså själva Nobelpriset, kvar på ett bord i sin röda Cartier-ask. Dylan var på väg att glömma kvar den, så jag hämtade asken och gav den till honom, fortsätter Thomas Johansson och skakar roat på huvudet.

Det var han som hade styrt upp den provisoriska mötesplatsen i ett omklädningsrum på Waterfront arena i Stockholm, strax innan Dylan skulle gå på scenen. Att det var just Thomas Johansson som hade den samordnande rollen var ingen tillfällighet. Han har en nära relation till flera av de internationella artister som regelbundet besöker Sverige och Europa.

– Dylan vann en Oscar för låten han skrev till Michael Douglasfilmen ”Wonder boys”, fortsätter Johansson.

– Oscarsstatyn har sedan dess haft en plats på scenen när han uppträder, nu är frågan om Nobel-medaljen kommer att följa med på turné den också.

Köpte Sweden Rock

Över en kopp kaffe och en kondisbit på Stadshotellet i Karlstad pratar Thomas Johansson om musik, om kommande konserter och festivaler. Och om hockey. Han är mycket i Värmland, delar sitt boende mellan Lidingö och Hammarö.

– Live nation köpte Sweden Rock Festival i höstas, så det är en festival som jag jobbar mycket med. Hårdrocken överlag är väldigt tung inom konsertvärlden. Hårdrocken är alltid stark.

Live nation gör över 70 egna festivaler världen runt i år.

– Det är betydligt fler än för fem år sedan. Utvecklingen visar att några festivaler blir väldigt stora, det är de som har råd att ha de riktigt stora banden. I Norden är det inte många festivaler som har den ekonomin. Sweden Rock, Way out West och Summerburst, det är tre bra festivaler med en tydlig nisch som vi jobbar med i Sverige.

Bredvid hårdrocken har den elektroniska dansmusiken under flera år haft en betydande roll för konsertbranschen. The Island Festival som arrangerades i Karlstad under två år med namn som David Guetta och Axwell är ett exempel.

– Inom den elektroniska dansmusiken har Sverige varit världsledande på många vis. Så det är extra kul att den musiken hamnat i fokus. Men överlag upplever jag en trend inom livemusiken under det senaste halvåret där den mer organiska musiken är på väg fram. Musik med stråk av blues eller soul, som John Legend till exempel, har växt sig starkare. Ren blues och jazz känns också på frammarsch vilket jag personligen tycker är väldigt kul.

– Anledningen till att vi inte kör The Island i år är att vi inte fick ihop en artistuppställning bra nog. Jag skulle inte säga att konkurrensen om artisterna är större i dag, däremot finns det färre artister som verkligen betyder någonting. Allt hänger ihop, det har också att göra med att musikfokus har flyttat lite.

500 000 Guns N' Roses-biljetter

När det gäller rockmusiken upplever Thomas Johansson, som varit i branschen sedan 1969, att den publikt sett aldrig har varit större.

– Vi sålde 500 000 biljetter till Guns N' Roses i Europa på en förmiddag. Vi gör Metallicas Europaturné också, där har vi sålt 590 000 av 602 000 biljetter redan och turnén börjar först i september och slutar först i maj nästa år. De här banden är större än någonsin.

Det blåser medvind för de gamla drakarna, hur ser det då ut med återväxten, finns det några som kan axla manteln efter dagens giganter?

– Det tror jag. Sett till just rocken så är svenska Ghost ett sådant band faktiskt. Låtarna är som starka poplåtar. Avenged Sevenfold och Disturbed är två amerikanska band som kan växa. Det kommer nya band i genren som tar det vidare, framåt. Gojira är ett franskt exempel.

En annan trend i festival- och konsertvärlden är att det satsas allt mer på det runtikring – på maten och drycken, flera arrangemang adderar film och konst till sina program.

– Det är fyra generationer som går på festival numera. Det är väldigt få som vill stå i lerpölar, trängas med drängfylla, få taskigt käk och varm öl. Det funkar inte längre. Man ska kunna äta ordentligt.

Tunga namn turnerar

Utöver festivalerna jobbar Thomas Johansson och Live nation med flera stora internationella bokningar den närmaste tiden.

– Förra året, publik- och artistmässigt, var det största sedan jag började i branschen. Det här året ser också ut att bli riktigt stort. Många tunga namn turnerar i år. Depeche Mode har världspremiär på sin turné i Stockholm den 5 maj, dagen efter kommer Kiss och dagen efter det Ariana Grande. Tre generationer på en helg, tre väldigt olika artister som lockar olika åldrar! Alla tre konserterna så gott som utsålda vilket betyder över 80 000 sålda biljetter. Livemusik är ett stort begrepp i dag, det går både upp och ner i åldrarna.

Den tyska konsertarrangören FKP Scorpio, som nyligen tog Ed Sheeran till Stockholm och som handhar Håkan Hellströms sommarturné samt Bråvallafestivalen, är en konkurrent till Live nation.

– Scorpio är stora framförallt i Tyskland, Live nation finns i 40 länder. AEG, som driver Globen och flera andra arenor, är våra största konkurrenter. Som jag upplever det så är konkurrens väldigt bra, kan det verkligen ligga två hamburgerställer bredvid varandra? Självklart. Fler operatörer dyker oftast upp för att det finns utrymme för det.

Hur nära jobbar du med artisterna i dag?

– Mycket mindre än tidigare. Per Gessle, Ulf Lundell och Tomas Ledin, de tre svenska artisterna jobbar jag med hands on. Plus då kanske ett tjugotal utländska artister, Dylan är en av dom. Paul Simon, U2, Fleetwood Mac, Metallica är andra exempel. Springsteen såklart. Jag tycker det är kul, jag har en relation med dom som jag har haft under väldigt lång tid. Att vara med i arbetet på nära håll ger också en viktig insyn i vad det handlar om. Både för publik och artist. Det är nödvändigt för mig att hålla kontakten med det.

Det måste vara en viktig del av jobbet att få stå vid sidan av scenen när Roxette möter jubel i Sydamerika eller när ett fullsatt Ullevi välkomnar Bruce Springsteen?

– Ja, verkligen. En del relationer är väldigt viktiga för mig. Som den jag har med U2 till exempel. Första gången de var i Sverige spelade de först för ungdomar på en liten klubb vid Hötorget, sedan gjorde de tv-programmet Måndagsbörsen och sen, sist på kvällen, spelade de på Ritz. Vi körde runt i en liten skåpbil med all utrustning. Och om man är med ett band redan under de första staplande åren, så blir det en speciell relation som byggs upp med åren. När de skulle till Sälen och spela in sin video till ”New Year's Day” fixade jag deras tågbiljetter för de hade själva inga stålar. Det är väldigt viktigt med personliga relationer, det är något jag ofta förmedlar till yngre människor som ger sig in i det här yrket. Det blir roligare att jobba då.

– Om man gör något bara för att tjäna stålar så tror jag inte man kommer lyckas i det långa loppet. Men om man gör något för att det är kul, för att det har en funktion i ens liv – vilket musiken har i mitt – så ger det bättre förutsättningar till ett bra liv. Att träffa människor som aldrig fått brinna för någonting är bland det mest tragiska jag kan uppleva. I alla fall en gång i livet måste alla människor få brinna för någonting.

"En news junkie"

Thomas Johansson är född 1948 i Stockholm.

Familj: Fru Eva-Marie och sonen Marcus, barnbarn samt hunden Odin

Bor: Gård på Lidingö samt hus på Hammarö

Aktuell: Ständigt som viktig aktör både nationellt och internationellt inom konsert- och festivalbranschen. Thomas Johansson är chairman international/nordic på Live nation.

Lyssnar på:

– Just nu lyssnar jag mycket på Dylans nya album, väldigt bra. Klassisk musik för att gå ner i varv och en hel del blues och jazz. Och pop, The Weeknd har gjort några fantastiska poplåtar.

Tittar på:

– Nyheter, formel 1 och hockey. Jag är news junkie, tittar både på svenska och internationella nyheter. Läser väldigt mycket tidningar, från NWT och DN till Los Angeles Times.

Läser:

– Norsk och svensk krim. Faktaböcker, mycket om Rom. Det roar mig, mycket av det vi har runt om oss, både vad gäller moral och etik, har sina rötter där.

Det bästa albumet alla kategorier:

– Oj. Svårt. Jag väljer en bluesbaserad rockplatta. Någon av Fleetwood Macs första.

Johansson om internationella artister till Karlstad

– Problemet i dag är att hitta en akt som är tillräckligt stor för att fylla arenan eller en akt som kan ta väldigt höga biljettpriser på CCC. Det var ytterst nära att Paul Simon bokades till CCC, kan jag avslöja. Det föll på en resdag. Tillsammans med Great event of Karlstad och Lennart Åhs jobbar vi stenhårt på att få internationella artister till Karlstad. Vi hade en period med bland andra Dylan, Elton John, Dolly Parton. Rod Stewart och John Fogerty, men det var under en era då artisterna inte var lika dyra som de är i dag. Skulle jag boka Rod Stewart i dag måste vi sälja 10 000 biljetter för runt 1000 spänn styck. Det tror jag ärligt talat inte vi lyckas med i Karlstad. Men det finns såklart artister som passar och som vi jobbar på att få hit, det kommer att hända saker under hösten kan jag lova.