2016-09-10 06:00

2016-09-10 08:20

Från Mamma Mia och American Idiot till Hair

SCEN: Lineah Svärd i musikalroll på Göteborgsoperan

Lineah Svärd är uppvuxen i Karlstad och har de senaste åren bytt Värmland mot de stora musikalscenerna.
Efter närmare 300 föreställningar av Mamma Mia i Helsingfors och jobb med Green Day-musikalen American idiot i Stockholm väntar nu premiär för henne i den klassiska musikalen Hair.

Efter att ha spelat en av huvudrollerna i Björn och Bennys Mamma Mia på Svenska teatern i Helsingfors ska Lineah Svärd nu axla en roll i musikalen Hair som har premiär på Göteborgsoperan den 10 september.

– Jag spelar Linda, hon ser ut som en fågelskrämma tänkte jag säga, säger Lineah Svärd och skrattar.

– Nej, jag ser ut som en blandning mellan Cindy Lauper och Kitty Jutbring. De båda har varit mina inspirationer när det gäller mask och kostym. Det är en karaktär som verkligen tar för sig. Hon är framåt, väldigt kul att spela.

Lineah Svärd beskriver uppsättningen som väldigt färgsprakande. Hair hör till de klassiska musikalerna, men någon hänsyn till hur den traditionellt brukar spelas har inte tagits.

– Det finns inga hippies med, den här versionen ligger långt ifrån 60-talsversionen. Tappningen är väldigt modern, även musiken har fått en uppdatering.

Oroshärdar

Föreställningen använder det visuella i hög grad, i rekvisitan ingår bland annat videoprojektioner och hooverboards.

– Det är väldigt häftigt. Ofta när äldre musikaler sätts upp görs det traditionellt och visst, det finns något fint i att det bevaras. Men det är också fantastiskt att kunna ge gamla verk nytt liv. Samhället förändras, musikaler kan belysa problem och ämnen som är relevanta i dag.

Musikalen vänder blicken mot oroshärdar i världen, mot flyktingströmmen och terroristattacker.

– Produktionen sätter fingret på många aktuella teman. Hair upplever jag som mer fri än många andra musikaler. Det går att effektivt göra den angelägen. Det är skönt att damma av den!

Inställd på att överleva

Spelperioden sträcker sig ända fram till april nästa år.

– Vi har uppehåll i december, då ska jag tillbaka till Helsingfors för en del julkonserter. Sedan blir det nog ett och annat jobb i Värmland men det är hemligt än så länge.

Repetitionerna av Hair började 20 juli och Lineah beskriver förberedelserna som väldigt intensiva.

– Ja, man har mest varit inställd på att överleva. Mycket har fallit på plats de allra senaste dagarna. Från koreografi till kostym. Vi har verkligen jobbat in i det sista för att allt ska bli så perfekt som möjligt.

Du har tidigare nämnt planer på att medverka i Melodifestivalen, har du några nyheter att berätta rörande det?

– Jag har fått några erbjudanden men inte tyckt att de passat. Går jag ut i tv inför svenska folket vill jag känna att låten speglar mig och jag verkligen kan stå för den. kanske hittar jag något till nästnästa år!

Efter att ha spelat en av huvudrollerna i Björn och Bennys Mamma Mia på Svenska teatern i Helsingfors ska Lineah Svärd nu axla en roll i musikalen Hair som har premiär på Göteborgsoperan den 10 september.

– Jag spelar Linda, hon ser ut som en fågelskrämma tänkte jag säga, säger Lineah Svärd och skrattar.

– Nej, jag ser ut som en blandning mellan Cindy Lauper och Kitty Jutbring. De båda har varit mina inspirationer när det gäller mask och kostym. Det är en karaktär som verkligen tar för sig. Hon är framåt, väldigt kul att spela.

Lineah Svärd beskriver uppsättningen som väldigt färgsprakande. Hair hör till de klassiska musikalerna, men någon hänsyn till hur den traditionellt brukar spelas har inte tagits.

– Det finns inga hippies med, den här versionen ligger långt ifrån 60-talsversionen. Tappningen är väldigt modern, även musiken har fått en uppdatering.

Oroshärdar

Föreställningen använder det visuella i hög grad, i rekvisitan ingår bland annat videoprojektioner och hooverboards.

– Det är väldigt häftigt. Ofta när äldre musikaler sätts upp görs det traditionellt och visst, det finns något fint i att det bevaras. Men det är också fantastiskt att kunna ge gamla verk nytt liv. Samhället förändras, musikaler kan belysa problem och ämnen som är relevanta i dag.

Musikalen vänder blicken mot oroshärdar i världen, mot flyktingströmmen och terroristattacker.

– Produktionen sätter fingret på många aktuella teman. Hair upplever jag som mer fri än många andra musikaler. Det går att effektivt göra den angelägen. Det är skönt att damma av den!

Inställd på att överleva

Spelperioden sträcker sig ända fram till april nästa år.

– Vi har uppehåll i december, då ska jag tillbaka till Helsingfors för en del julkonserter. Sedan blir det nog ett och annat jobb i Värmland men det är hemligt än så länge.

Repetitionerna av Hair började 20 juli och Lineah beskriver förberedelserna som väldigt intensiva.

– Ja, man har mest varit inställd på att överleva. Mycket har fallit på plats de allra senaste dagarna. Från koreografi till kostym. Vi har verkligen jobbat in i det sista för att allt ska bli så perfekt som möjligt.

Du har tidigare nämnt planer på att medverka i Melodifestivalen, har du några nyheter att berätta rörande det?

– Jag har fått några erbjudanden men inte tyckt att de passat. Går jag ut i tv inför svenska folket vill jag känna att låten speglar mig och jag verkligen kan stå för den. kanske hittar jag något till nästnästa år!