2016-08-07 15:25

2016-08-07 22:19

Publikrekord för Arvika hamnfest

FESTIVALSOMMAR: Arvika Hamnfest

Med artister som Måns Zelmerlöw, The Hooters och framför allt Miriam Bryant kunde arrangörerna stoltsera med en publiksiffra på 26 000 totalt för de tre festivaldagarna.

– Miriam Bryant, jag kallar henne numera Drottningen, lockade ofantligt mycket folk, det var fantastiskt att se, säger Fredrick Berntsson som står bakom artistbokningarna på musikfesten som huserar på Olssons brygga i Arvika.

Hamnfesten inleddes i torsdags med Frans och när lördagen hade blivit söndag var det dags för Backyard babies att avsluta hela kalaset. Då hade gitarristen i bandet, Dregen, redan tidigare på kvällen haft en avslutningskonsert. Då med Packmopedsturnén.

– Han tog bilen över skogen. Det var en maxad dag för honom.

Totalt under festivalen har 36 akter presenterats. Inga återbud eller komplikationer, mer än att The Hooters basist fick söka läkarvård för ett ont knä timmarna innan gruppen skulle upp på scenen.

Fylla och slagsmål

Fem fall av sexuellt ofredande rapporterades under festivaldagarna. Utöver det skvallrar polisrapporterna om en förhållandevis lugn tillställnig.

– Enligt den rapport jag tagit del av var det inte mer slagsmål och fylla än en vanlig helg i Arvika. Och det får man ju se som väldigt lyckat. Vi har jobbat med att upplysa publiken om att vara varsamma på sexuella ofredanden. Inför varje konsert har vi pratat med publiken från scenen om att vi alla kan påverka, det finns ett kollektivt ansvar. Det handlar om att vi som medmänniskor bryr oss om varandra och skapar den miljö vi vill vistas i.

Hamnfesten engagerar många oavsett hur stort musikintresset är. Arvika är en liten stad – med de för- och nackdelar det innebär – men det finns en lång tradition av levande musik i bygden. Inte minst då den avsomnade Arvikafestivalen (1992-2010) som lyckades få internationella giganter som Depeche mode och Kraftwerk att ljuda över de värmländska skogarna.

– Hamnfesten lockar en väldigt bred publik, den engagerar stor till liten. Enkelheten är nog viktigt, den arrangeras mitt i centrum på ett etablerat ställe, det är bara att promenera eller ta cykeln, menar Fredrick Berntsson.

Halva befolkningen engagerad

Han uppskattar att runt 80 procent av publiken kommer från Arvika, resten är inresta.

– Många upplever att det är viktigt att det händer något. Det får jag höra hela tiden när jag rör mig på festivalområdet. Det är fantastiskt att över 10 000 kommer ner en kväll och lyssnar på musik. Det är i princip halva befolkningen i stan! Grymt. Sett procentuellt engagerar Hamnfesten mer folk i Arvika än Putte i parken gör i Karlstad. Och utöver publiken framför scen så har vi hotell, mataffärer och hela den biten som får ett rejält uppsving under de här dagarna.

Olssons brygga firar 20 år i år. Sedan starten 1996 har de båda bröderna Mattias och Andreas satsat på flera olika musikaliska arrangemang.

– Arvika hamnfest har en bra modell i dagsläget. Vi har växt i lagom hastighet. Vi diskuterar redan nya lösningar inför nästa års hamnfest. Det går alltid att förbättra, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att festivalen ska växa i storlek. Främst handlar det om att det ska bli bättre.

Vid en jämförelse med Arvikafestivalen saknar Hamnfesten en mer utmanande och smal musikflora, ser du att det kan bli ändring på det i framtiden?

– Absolut. Ser du på årets programsättning så finns det smalare artister. Jag tror att en artist som Nicole Sabouné var en ny bekantskap för många. Hon fick en väldigt bra speltid under lördagen. Dessutom spelade Gain eleven som är från Arvika. Visst kan Hamnfesten bli en kanal för mer alternativ musik i framtiden.

Depeche mode var från början ett uttalat mål för Arvikafestivalen. Har Hamnfesten någon liknande drömbokning?

– Nej, inte en specifik artist på det sättet. Men vi har ambitionen att få hit en riktigt stor internationell artist. Ett exempel är John Fogerty. Det finns några artister vi har jagat i några år.

– Miriam Bryant, jag kallar henne numera Drottningen, lockade ofantligt mycket folk, det var fantastiskt att se, säger Fredrick Berntsson som står bakom artistbokningarna på musikfesten som huserar på Olssons brygga i Arvika.

Hamnfesten inleddes i torsdags med Frans och när lördagen hade blivit söndag var det dags för Backyard babies att avsluta hela kalaset. Då hade gitarristen i bandet, Dregen, redan tidigare på kvällen haft en avslutningskonsert. Då med Packmopedsturnén.

– Han tog bilen över skogen. Det var en maxad dag för honom.

Totalt under festivalen har 36 akter presenterats. Inga återbud eller komplikationer, mer än att The Hooters basist fick söka läkarvård för ett ont knä timmarna innan gruppen skulle upp på scenen.

Fylla och slagsmål

Fem fall av sexuellt ofredande rapporterades under festivaldagarna. Utöver det skvallrar polisrapporterna om en förhållandevis lugn tillställnig.

– Enligt den rapport jag tagit del av var det inte mer slagsmål och fylla än en vanlig helg i Arvika. Och det får man ju se som väldigt lyckat. Vi har jobbat med att upplysa publiken om att vara varsamma på sexuella ofredanden. Inför varje konsert har vi pratat med publiken från scenen om att vi alla kan påverka, det finns ett kollektivt ansvar. Det handlar om att vi som medmänniskor bryr oss om varandra och skapar den miljö vi vill vistas i.

Hamnfesten engagerar många oavsett hur stort musikintresset är. Arvika är en liten stad – med de för- och nackdelar det innebär – men det finns en lång tradition av levande musik i bygden. Inte minst då den avsomnade Arvikafestivalen (1992-2010) som lyckades få internationella giganter som Depeche mode och Kraftwerk att ljuda över de värmländska skogarna.

– Hamnfesten lockar en väldigt bred publik, den engagerar stor till liten. Enkelheten är nog viktigt, den arrangeras mitt i centrum på ett etablerat ställe, det är bara att promenera eller ta cykeln, menar Fredrick Berntsson.

Halva befolkningen engagerad

Han uppskattar att runt 80 procent av publiken kommer från Arvika, resten är inresta.

– Många upplever att det är viktigt att det händer något. Det får jag höra hela tiden när jag rör mig på festivalområdet. Det är fantastiskt att över 10 000 kommer ner en kväll och lyssnar på musik. Det är i princip halva befolkningen i stan! Grymt. Sett procentuellt engagerar Hamnfesten mer folk i Arvika än Putte i parken gör i Karlstad. Och utöver publiken framför scen så har vi hotell, mataffärer och hela den biten som får ett rejält uppsving under de här dagarna.

Olssons brygga firar 20 år i år. Sedan starten 1996 har de båda bröderna Mattias och Andreas satsat på flera olika musikaliska arrangemang.

– Arvika hamnfest har en bra modell i dagsläget. Vi har växt i lagom hastighet. Vi diskuterar redan nya lösningar inför nästa års hamnfest. Det går alltid att förbättra, men det behöver inte nödvändigtvis betyda att festivalen ska växa i storlek. Främst handlar det om att det ska bli bättre.

Vid en jämförelse med Arvikafestivalen saknar Hamnfesten en mer utmanande och smal musikflora, ser du att det kan bli ändring på det i framtiden?

– Absolut. Ser du på årets programsättning så finns det smalare artister. Jag tror att en artist som Nicole Sabouné var en ny bekantskap för många. Hon fick en väldigt bra speltid under lördagen. Dessutom spelade Gain eleven som är från Arvika. Visst kan Hamnfesten bli en kanal för mer alternativ musik i framtiden.

Depeche mode var från början ett uttalat mål för Arvikafestivalen. Har Hamnfesten någon liknande drömbokning?

– Nej, inte en specifik artist på det sättet. Men vi har ambitionen att få hit en riktigt stor internationell artist. Ett exempel är John Fogerty. Det finns några artister vi har jagat i några år.

36 akter spelade

Arvika hamnfest presenterade 36 akter. Torsdagen lockade 6 000, fredagen 9 500 och under lördagen kom 10 500 till Olssons brygga i centrala Arvika.