2016-07-22 06:00

2016-07-22 07:50

Fenomenet som fångade världen

SPEL: Historien om Pokémon

Konceptet Pokémon skapades i början av 90-talet av Satoshi Tajiri. Den då 30-årige japanen inspirerades av speltillbehöret länk-kabeln – ett verktyg som gjorde det möjligt att koppla ihop två Game Boy-enheter med varandra – i vilket han såg möjligheten att skapa ett spel som kretsade kring hans barndomshobby: att samla insekter och byta dem med sina vänner.
1996 lanserade Nintendo de närmast osannolikt populära Game Boy-spelen Pokémon röd och Pokémon blå.

Spelen hade rötterna i rollspelsgenren, med skillnaden att de var enklare att förstå med sitt sten-sax-påse-liknande stridssystem. Dessutom saknades nästan all tänkbar form av story. Det fanns inga prinsessor i nöd eller något mörkt hot från yttre rymden. Spelaren intog helt enkelt rollen som pokémontränare med uppgiften att fånga alla och bli allra bäst. De emotionella banden knöt spelarna i stället till sina favoritmonster.

Gotta catch 'em all

Elisabeth Bergqvist, ursprungligen från Forshaga och numera bosatt i Stockholm, är spelexpert, e-sportarrangör, bloggare och kan höras i podcasten Speccat. Hon minns när hennes pappa kom hem med Pokémon blå som present efter en resa i Danmark.

– Jag tror att jag var på bollen lite innan det exploderade, säger hon.

– Det enda direktivet du fick av spelet egentligen var att du skulle hitta allihopa och registrera dem i pokédexet (en slags databas i Pokémon-universumet). Det var typ allt. Sen var det lite den här grejen med att man skulle störta Team rocket, men det kom senare. Konceptet har alltid varit att du ”gotta catch 'em all”.

Den sociala aspekten, menar Elisabeth, har alltid varit störst när det gäller Pokémon.

– Det har alltid handlat om att man ska göra det tillsammans och inte bara själv.

Som franchise blev Pokémon tidigt betydligt större än själva spelen. En populär TV-serie följdes upp av en lång rad filmer, mangatidningar, skivsläpp, kläder, kortspel och leksaker - och framförallt Pikachu blev en kulturell ikon världen över. Elisabeth har varma minnen från TV-serien. Även här var hon först på bollen hemma i Forshaga.

– Vi rattade in den tyska kanalen RTL 2 där Pokémon visades innan det kom till Sverige. Så jag satt och kollade på Pokémon på tyska utan att jag riktigt fattade vad det var för något. Jag tyckte att det såg så coolt ut, skrattar hon.

Turneringar på Arkaden

På skolgårdarna blomstrade Pokémon-fenomenet. Elisabeth minns också den kortspelsbutik som på den här tiden huserade inne på Arkaden i Karlstad.

– Vi var ett gäng som åkte in till Arkaden en gång i veckan där de körde Pokémon-liga. Man fick en bok att stämpla in alla sina vinster i, och man fick badges av personalen när man hade fått x antal vinster. Det var några turneringar i månaden, så det fanns verkligen ett community som man såg i Värmland, säger hon.

I Sverige tappade Pokémon så småningom i popularitet och ersattes av annat. Jonas Mäki, redaktör på spelsajten Gamereactor, spekulerar i varför.

– Tids nog tappar alla varumärken i popularitet. Game Boy ersattes av Game Boy Advance som inte alls blev lika populär, och i och med att du har ett format som inte är lika populärt så är det inte lika många som köper spelen till det. Dessutom körde Nintendo hårt på sin Game Boy Advance SD som riktade sig till lite äldre gamers, och där tappade man nog lite. Pokémon var fortfarande lika stort i Japan men i Sverige och i väst tappade man en hel del Pokémon-spelare, säger han.

Nostalgi och ekonomi

I och med lanseringen av mobilspelet Pokémon Go (som släpptes i Sverige så sent som i lördags förra veckan) vaknade Pokémon plötsligt till liv som gigantiskt fenomen igen. Spelet, som utnyttjar telefonens kamera och gps-funktion för att på så vis låta spelare fånga virtuella monster i den verkliga världen, toppar listorna på App store och Google Play. I Karlstad har det redan bildats populära Facebook-grupper som diskuterar och samlas kring spelet - och NWT:s cykelparkering har förvandlats till ett Pokémongym i den virtuella världen.

– Det verkar vara samma personer som spelar Pokémon nu som spelade då. Det är övervägande folk mellan 18 och 25, säger Elisabeth Bergqvist.

Att barnen spelar i mindre utsträckning tror hon beror på två faktorer: nostalgi och ekonomi.

– Barn kanske inte har smartphones eller powerbanks som behövs för att spela ganska mycket. Det blir ganska dyrt med internetabonnemang och att ha gps:en i gång hela tiden. Det finns i allra högsta grad en yngre generation som spelar de nya Pokémon-spelen, men just det här med att springa runt med en smartphone, ha i gång gps:en och internet hela tiden, det tror jag mer än en grej som är förunnad lite äldre personer.

Hur länge kommer fenomenet att hålla i sig?

– Så länge vädret gör det. Det som är positivt är att det är en gratisapplikation. Om bara tio procent av spelarbasen stannar kvar och resten droppar av så kommer det ändå att vara en lönsam affär för dem som utvecklar spelet, säger Elisabeth Bergqvist.

Att det har blivit just en lönsam affär råder det ingen tvekan om. Applikationen må vara gratis men i spelet finns möjligheten att spendera riktiga pengar på tillbehör såsom fler pokébollar eller lockbeten som får fler pokémon att samlas vid en specifik plats. Nintendos aktier på Tokyobörsen steg med 100 procent under de första sju dagarna på marknaden för att sedan rasa igen med tio procent, uppger nyhetsbyrån Reuters. Dippen ska bero på att spelets japanska lanseringen försenades eftersom att spelutvecklaren Niantic var oroliga för att bolagets servrar skulle krascha av trycket.

Ljus framtid för Nintendo

I förlängningen innebär den nya Pokémon-vågen en ljusare framtid för Nintendo - som tidigare har varit pressat i och med den försäljningsmässiga floppen med deras senaste stationära konsol Nintendo Wii U, menar Jonas Mäki.

– När du och jag växte upp så var Nintendos varumärken - Super Mario, Donkey Kong, Pokémon och de här - lika självklara som Kalle Anka och Musse Pigg. Barn i dag spelar inte Nintendo i samma omfattning. Det finns en hel generation barn som helt har missat Nintendos varumärken, men nu, tack vare Pokémon Go, så kommer det tillbaka igen. Nu exponeras alla barn för Pokémon Go och när något väl har fästs i barndomen så blir det mycket heligare, säger han.

Pokémon-spel i urval

Det har släppts drivor av Pokémon-spel till många olika format. Kärnan har alltid varit de bärbara spelen som lanserats två åt gången - med ett tredje i samma generation något år senare. Vi har valt att frångå nyutgåvor i den här listan.

Pokémon Red, Blue & Yellow - oktober 1999

De två första versionerna av spelen släpps i Europa. Pokémon Yellow kommer ett år efter Red & Blue. Då med skillnaden att man börjar med startmonstret Pikachu som också följer med bakom spelaren under äventyret. Tillsammans har de tre spelen sålt mer än något annat Game Boy-spel genom tiderna.

Pokémon Gold, Silver & Crystal - april, 2001

En ny generation fickmonster lanseras till Game Boy Color. Här introduceras bland annat möjligheten att avla fram pokémon genom att sätta två kompatibla monster på ”dagis”. Precis som i fallet med Pokémon Yellow lanseras Pokémon Crystal ett år efter originalspelen. Då med möjligheten att för första gången spela som en kvinnlig huvudkaraktär i ett Pokémon-spel.

Pokémon Ruby, Sapphire & Emerald - juli, 2003

Pokémon tar klivet in i nästa generations bärbara spelande och en tredje generation Pokémon ser dagens ljus. Tillsammans blir Ruby och Sapphire de mest sålda spelen till formatet Game Boy Advance. Två år efter lanseringen av de två första titlarna släpps Pokémon Emerald.

Pokémon Diamond, Pearl & Platinum - juli, 2007

En fjärde generation Pokémon lanseras till Nintendo DS. Kollektivt börjar spelvärlden fundera på om spelutvecklarna möjligtvis börjar få ont om fantasi till sin aldrig sinande ström fickmonster. Pokémon Platinum släpps två år efter Diamond och Pearl.

Pokémon Black & White - mars 2011

Den femte generationen Pokémon lanseras. Även den här gången till Nintendo DS. Ingen tredje titel i samma generation den här gången, men väl två direkta uppföljare i form av Pokémon Black 2 & White 2. Dessa utspelar sig i samma värld med utökade möjligheter att besöka nya platser.

Pokémon X & Y - oktober 2013

För första gången släpps en ny generation Pokémon samtidigt över hela världen. Den här gången till formatet Nintendo 3DS. Genom att ansluta sig till internet kan spelare byta fickmonster med andra över hela världen.

Pokémon Go

Nintendos populära franchise tar klivet över till mobilvärlden. Pokémon Go, som utnyttjar mobilens kamera och gps-funktion, blir en omedelbar succé och skapar rubriker världen över. Nintendos aktie på Tokyobörsen stiger med 100 procent under de första sju dagarna.

Spelen hade rötterna i rollspelsgenren, med skillnaden att de var enklare att förstå med sitt sten-sax-påse-liknande stridssystem. Dessutom saknades nästan all tänkbar form av story. Det fanns inga prinsessor i nöd eller något mörkt hot från yttre rymden. Spelaren intog helt enkelt rollen som pokémontränare med uppgiften att fånga alla och bli allra bäst. De emotionella banden knöt spelarna i stället till sina favoritmonster.

Gotta catch 'em all

Elisabeth Bergqvist, ursprungligen från Forshaga och numera bosatt i Stockholm, är spelexpert, e-sportarrangör, bloggare och kan höras i podcasten Speccat. Hon minns när hennes pappa kom hem med Pokémon blå som present efter en resa i Danmark.

– Jag tror att jag var på bollen lite innan det exploderade, säger hon.

– Det enda direktivet du fick av spelet egentligen var att du skulle hitta allihopa och registrera dem i pokédexet (en slags databas i Pokémon-universumet). Det var typ allt. Sen var det lite den här grejen med att man skulle störta Team rocket, men det kom senare. Konceptet har alltid varit att du ”gotta catch 'em all”.

Den sociala aspekten, menar Elisabeth, har alltid varit störst när det gäller Pokémon.

– Det har alltid handlat om att man ska göra det tillsammans och inte bara själv.

Som franchise blev Pokémon tidigt betydligt större än själva spelen. En populär TV-serie följdes upp av en lång rad filmer, mangatidningar, skivsläpp, kläder, kortspel och leksaker - och framförallt Pikachu blev en kulturell ikon världen över. Elisabeth har varma minnen från TV-serien. Även här var hon först på bollen hemma i Forshaga.

– Vi rattade in den tyska kanalen RTL 2 där Pokémon visades innan det kom till Sverige. Så jag satt och kollade på Pokémon på tyska utan att jag riktigt fattade vad det var för något. Jag tyckte att det såg så coolt ut, skrattar hon.

Turneringar på Arkaden

På skolgårdarna blomstrade Pokémon-fenomenet. Elisabeth minns också den kortspelsbutik som på den här tiden huserade inne på Arkaden i Karlstad.

– Vi var ett gäng som åkte in till Arkaden en gång i veckan där de körde Pokémon-liga. Man fick en bok att stämpla in alla sina vinster i, och man fick badges av personalen när man hade fått x antal vinster. Det var några turneringar i månaden, så det fanns verkligen ett community som man såg i Värmland, säger hon.

I Sverige tappade Pokémon så småningom i popularitet och ersattes av annat. Jonas Mäki, redaktör på spelsajten Gamereactor, spekulerar i varför.

– Tids nog tappar alla varumärken i popularitet. Game Boy ersattes av Game Boy Advance som inte alls blev lika populär, och i och med att du har ett format som inte är lika populärt så är det inte lika många som köper spelen till det. Dessutom körde Nintendo hårt på sin Game Boy Advance SD som riktade sig till lite äldre gamers, och där tappade man nog lite. Pokémon var fortfarande lika stort i Japan men i Sverige och i väst tappade man en hel del Pokémon-spelare, säger han.

Nostalgi och ekonomi

I och med lanseringen av mobilspelet Pokémon Go (som släpptes i Sverige så sent som i lördags förra veckan) vaknade Pokémon plötsligt till liv som gigantiskt fenomen igen. Spelet, som utnyttjar telefonens kamera och gps-funktion för att på så vis låta spelare fånga virtuella monster i den verkliga världen, toppar listorna på App store och Google Play. I Karlstad har det redan bildats populära Facebook-grupper som diskuterar och samlas kring spelet - och NWT:s cykelparkering har förvandlats till ett Pokémongym i den virtuella världen.

– Det verkar vara samma personer som spelar Pokémon nu som spelade då. Det är övervägande folk mellan 18 och 25, säger Elisabeth Bergqvist.

Att barnen spelar i mindre utsträckning tror hon beror på två faktorer: nostalgi och ekonomi.

– Barn kanske inte har smartphones eller powerbanks som behövs för att spela ganska mycket. Det blir ganska dyrt med internetabonnemang och att ha gps:en i gång hela tiden. Det finns i allra högsta grad en yngre generation som spelar de nya Pokémon-spelen, men just det här med att springa runt med en smartphone, ha i gång gps:en och internet hela tiden, det tror jag mer än en grej som är förunnad lite äldre personer.

Hur länge kommer fenomenet att hålla i sig?

– Så länge vädret gör det. Det som är positivt är att det är en gratisapplikation. Om bara tio procent av spelarbasen stannar kvar och resten droppar av så kommer det ändå att vara en lönsam affär för dem som utvecklar spelet, säger Elisabeth Bergqvist.

Att det har blivit just en lönsam affär råder det ingen tvekan om. Applikationen må vara gratis men i spelet finns möjligheten att spendera riktiga pengar på tillbehör såsom fler pokébollar eller lockbeten som får fler pokémon att samlas vid en specifik plats. Nintendos aktier på Tokyobörsen steg med 100 procent under de första sju dagarna på marknaden för att sedan rasa igen med tio procent, uppger nyhetsbyrån Reuters. Dippen ska bero på att spelets japanska lanseringen försenades eftersom att spelutvecklaren Niantic var oroliga för att bolagets servrar skulle krascha av trycket.

Ljus framtid för Nintendo

I förlängningen innebär den nya Pokémon-vågen en ljusare framtid för Nintendo - som tidigare har varit pressat i och med den försäljningsmässiga floppen med deras senaste stationära konsol Nintendo Wii U, menar Jonas Mäki.

– När du och jag växte upp så var Nintendos varumärken - Super Mario, Donkey Kong, Pokémon och de här - lika självklara som Kalle Anka och Musse Pigg. Barn i dag spelar inte Nintendo i samma omfattning. Det finns en hel generation barn som helt har missat Nintendos varumärken, men nu, tack vare Pokémon Go, så kommer det tillbaka igen. Nu exponeras alla barn för Pokémon Go och när något väl har fästs i barndomen så blir det mycket heligare, säger han.

Pokémon-spel i urval

Det har släppts drivor av Pokémon-spel till många olika format. Kärnan har alltid varit de bärbara spelen som lanserats två åt gången - med ett tredje i samma generation något år senare. Vi har valt att frångå nyutgåvor i den här listan.

Pokémon Red, Blue & Yellow - oktober 1999

De två första versionerna av spelen släpps i Europa. Pokémon Yellow kommer ett år efter Red & Blue. Då med skillnaden att man börjar med startmonstret Pikachu som också följer med bakom spelaren under äventyret. Tillsammans har de tre spelen sålt mer än något annat Game Boy-spel genom tiderna.

Pokémon Gold, Silver & Crystal - april, 2001

En ny generation fickmonster lanseras till Game Boy Color. Här introduceras bland annat möjligheten att avla fram pokémon genom att sätta två kompatibla monster på ”dagis”. Precis som i fallet med Pokémon Yellow lanseras Pokémon Crystal ett år efter originalspelen. Då med möjligheten att för första gången spela som en kvinnlig huvudkaraktär i ett Pokémon-spel.

Pokémon Ruby, Sapphire & Emerald - juli, 2003

Pokémon tar klivet in i nästa generations bärbara spelande och en tredje generation Pokémon ser dagens ljus. Tillsammans blir Ruby och Sapphire de mest sålda spelen till formatet Game Boy Advance. Två år efter lanseringen av de två första titlarna släpps Pokémon Emerald.

Pokémon Diamond, Pearl & Platinum - juli, 2007

En fjärde generation Pokémon lanseras till Nintendo DS. Kollektivt börjar spelvärlden fundera på om spelutvecklarna möjligtvis börjar få ont om fantasi till sin aldrig sinande ström fickmonster. Pokémon Platinum släpps två år efter Diamond och Pearl.

Pokémon Black & White - mars 2011

Den femte generationen Pokémon lanseras. Även den här gången till Nintendo DS. Ingen tredje titel i samma generation den här gången, men väl två direkta uppföljare i form av Pokémon Black 2 & White 2. Dessa utspelar sig i samma värld med utökade möjligheter att besöka nya platser.

Pokémon X & Y - oktober 2013

För första gången släpps en ny generation Pokémon samtidigt över hela världen. Den här gången till formatet Nintendo 3DS. Genom att ansluta sig till internet kan spelare byta fickmonster med andra över hela världen.

Pokémon Go

Nintendos populära franchise tar klivet över till mobilvärlden. Pokémon Go, som utnyttjar mobilens kamera och gps-funktion, blir en omedelbar succé och skapar rubriker världen över. Nintendos aktie på Tokyobörsen stiger med 100 procent under de första sju dagarna.