2016-07-12 17:31

2016-07-17 16:31

Karlsson bor i oss alla

KARLSTAD: Värmlandsteatern åter till Mariebergsskogen

Barnen är ensamma hemma. Plötsligt kommer det inbrottstjuvar. Alla blir hemskt rädda utom Karlsson som i stället skiner upp. Han ser plötsligt ett användningsområde för sin nya spökdräkt - gjord av mammas finaste bordsduk.

Karlsson på taket fortsätter Värmlandsteaterns tradition med sommaruppsättningar på Friluftsteatern i Mariebergsskogen, och Värmlandsteaterns Karlsson är en snällare och trevligare sådan än vad många kanske är vana vid, menar regissör Johan Fält.

– Jag är född i början på 70-talet. Många i min ålder säger att ”Karlsson på taket tycker inte jag om!”. Det är för att vi är uppvuxna med filmerna där Karlsson är lite läskig. Jag gick tillbaka till böckerna. Man får mycket mer förståelse för varför han är som han är i böckerna än i filmerna, säger han.

Vem är Karlsson på taket när man förstår honom då? Jo, en spegling av vem vi alla är innerst inne.

– Vi vill väl alla egentligen gå först i kön, ta största biten tårta och klippa hål i duken om man känner för att klä ut sig till spöke. Sen kommer uppfostran i vägen, säger han.

En välbehövlig knuff

Jacob Lund-Karlsson gestaltar Lillebror som ofta lämnas ensam hemma. I Värmlandsteaterns tolkning av Astrid Lindgrens saga fungerar Karlsson (spelad av Anne-Lie Örnborn) som Lillebrors välbehövliga ”knuff för att våga”. Huruvida Karlsson faktiskt finns på riktigt eller som ett fragment av Lillebrors fantasi är inte helt solklart.

– Det går att göra vuxentolkningar, men det är nog inget som femåringarna tänker på, säger Johan Fält med ett leende.

Jacob Lund-Karlsson berättar att Lillebror är hans första stora roll.

– Det är väldigt kul, och trevligt att lära känna nya personer, säger han och tar in övriga åtta i ensemblen.

Tidigare år har vi kunnat träffa Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump, Bamse och Peter Pan i Mariebergsskogen.

Varför blev det Karlsson på taket i år?

– Värmlandsteatern har önskemål ute hela tiden för att få rättigheter att sätta upp pjäser, och just när det kommer till Astrid Lindgren-pjäser så säger man ”ja, tack” när man får rättigheterna, säger Johan Fält som också stod för regi i Emil i Lönneberga för ett par år sedan.

Generellt kan det vara svårt att få rättigheter till just Astrid Lindgrens verk. Många teatrar slåss om rättigheterna och om man väl får dem ska man vara beredd på att det konstnärliga svängrummet inte är särskilt stort.

– Det man kan jobba med är vilken tid man sätter det i eller vilka karaktärer man vill fokusera på förutom huvudrollen, säger Johan Fält.

De stränga reglerna innebär också att barnen inte kommer att ha samma möjligheter att träffa karaktärerna efter föreställningen som exempelvis förra året med Peter Pan & Kapten Kroks krok.

– Det är synd. Det hade vi gärna velat, samstämmer Anne-Lie Örnborn och Johan Fält.

Flygande föreställning

På lördag den 16 juli är det premiär. Föreställningen spelas vid totalt åtta tillfällen till och med den 30 juli. Nu pågår en intensiv repperiod de sista dagarna innan allting faller på plats.

– Det är det som är grejen med att spela på en teater som man inte äger. Det blir en väldigt intensiv sista repperiod. Vi byggde förra veckan och den här veckan repar vi. Dessutom är det mig veterligen första gången man kör flygningar på den här scenen. Den är ju inte byggd för det utan det har vi fiffilurat på själva, säger Johan Fält.

Karlsson på taket fortsätter Värmlandsteaterns tradition med sommaruppsättningar på Friluftsteatern i Mariebergsskogen, och Värmlandsteaterns Karlsson är en snällare och trevligare sådan än vad många kanske är vana vid, menar regissör Johan Fält.

– Jag är född i början på 70-talet. Många i min ålder säger att ”Karlsson på taket tycker inte jag om!”. Det är för att vi är uppvuxna med filmerna där Karlsson är lite läskig. Jag gick tillbaka till böckerna. Man får mycket mer förståelse för varför han är som han är i böckerna än i filmerna, säger han.

Vem är Karlsson på taket när man förstår honom då? Jo, en spegling av vem vi alla är innerst inne.

– Vi vill väl alla egentligen gå först i kön, ta största biten tårta och klippa hål i duken om man känner för att klä ut sig till spöke. Sen kommer uppfostran i vägen, säger han.

En välbehövlig knuff

Jacob Lund-Karlsson gestaltar Lillebror som ofta lämnas ensam hemma. I Värmlandsteaterns tolkning av Astrid Lindgrens saga fungerar Karlsson (spelad av Anne-Lie Örnborn) som Lillebrors välbehövliga ”knuff för att våga”. Huruvida Karlsson faktiskt finns på riktigt eller som ett fragment av Lillebrors fantasi är inte helt solklart.

– Det går att göra vuxentolkningar, men det är nog inget som femåringarna tänker på, säger Johan Fält med ett leende.

Jacob Lund-Karlsson berättar att Lillebror är hans första stora roll.

– Det är väldigt kul, och trevligt att lära känna nya personer, säger han och tar in övriga åtta i ensemblen.

Tidigare år har vi kunnat träffa Emil i Lönneberga, Pippi Långstrump, Bamse och Peter Pan i Mariebergsskogen.

Varför blev det Karlsson på taket i år?

– Värmlandsteatern har önskemål ute hela tiden för att få rättigheter att sätta upp pjäser, och just när det kommer till Astrid Lindgren-pjäser så säger man ”ja, tack” när man får rättigheterna, säger Johan Fält som också stod för regi i Emil i Lönneberga för ett par år sedan.

Generellt kan det vara svårt att få rättigheter till just Astrid Lindgrens verk. Många teatrar slåss om rättigheterna och om man väl får dem ska man vara beredd på att det konstnärliga svängrummet inte är särskilt stort.

– Det man kan jobba med är vilken tid man sätter det i eller vilka karaktärer man vill fokusera på förutom huvudrollen, säger Johan Fält.

De stränga reglerna innebär också att barnen inte kommer att ha samma möjligheter att träffa karaktärerna efter föreställningen som exempelvis förra året med Peter Pan & Kapten Kroks krok.

– Det är synd. Det hade vi gärna velat, samstämmer Anne-Lie Örnborn och Johan Fält.

Flygande föreställning

På lördag den 16 juli är det premiär. Föreställningen spelas vid totalt åtta tillfällen till och med den 30 juli. Nu pågår en intensiv repperiod de sista dagarna innan allting faller på plats.

– Det är det som är grejen med att spela på en teater som man inte äger. Det blir en väldigt intensiv sista repperiod. Vi byggde förra veckan och den här veckan repar vi. Dessutom är det mig veterligen första gången man kör flygningar på den här scenen. Den är ju inte byggd för det utan det har vi fiffilurat på själva, säger Johan Fält.

Karlsson på taket

Astrid Lindgren skrev tre böcker om Karlsson på taket. Den första, Lillebror och Karlsson på taket gavs ut 1955. Därefter kom Karlsson på taket flyger igen 1962 och Karlsson på taket smyger igen 1968.

Källa: