2016-05-20 06:00

2016-05-20 06:00

Oviss framtid för dramatisk musikal

Mor dödar far. Dotter får bror att mörda mor.
Det är det stora, dramatiska känsloregistret som blottas när musikalen Electrafied börjar ta form. Men kommer musikalen att bli klar och sättas upp?

En musikal skriven och producerad i Värmland kan bli verklighet. Under flera år har initiativtagaren Per Thorén haft tankar på att ge det grekiska dramat Orestien nytt liv i musikalform.

– Den handlar om en historia som på något sätt alltid är aktuell. Det har hänt tidigare, det händer i dag, det kommer att hända i framtiden. Det är en berättelse som berör oss alla, som sitter djupt rotad i oss. Det är styrkan i musikalen, säger Per Thorén.

Tillsammans med Johan Fält har han skrivit manus till valda delar ur berättelsen. Text som nu fått musik genom Tonbruket. NWT besöker repetitionerna i Wermlandsoperans lokaler vid Klarälven och senare under kvällen ska några stycken av musikalen spelas upp för Wermlandsoperans Ole Wiggo Bang, upplägget kallas för en ”try-out” – ungefär motsvarade tv-seriernas pilotavsnitt.

– Jag har alltid varit ohyggligt fascinerad av berättelsen, den är så mytisk. Jag har länge haft tanken att det skulle vara coolt att göra den som rockmusikal, fortsätter Per Thorén och försöker överösta musiken från scenen.

Berättelsen som Electrafied lutar sig emot är hämtad från det klassiska grekiska dramat Orestien. Per Thorén inledde arbetet med en ny version av den mytologiska tragedin redan 2010, då med sina dans- och teaterelever på Sundstagymnasiet i Karlstad. De första utkasten förlade handlingen till 60-talet under pågående Vietnamnkrig. Men den version som nu börjar ta form är mer lös i konturerna, i stället för att handlingen kretsar kring ett specifikt krig, handlar det om krig i allmänhet.

– Under perioder sedan 2010 har jag tappat idén, det har kommit annat emellan. Den har verkligen legat och jäst till sig! Men så för en tid sedan så kontaktade jag Ole Wiggo Bang, jag ville få dramaturgisk feedback och se om det fanns några möjligheter att utveckla projektet.

Rockmusikal

Det var Ole Wiggo Bang som uppmanade Per Thorén att skriva ny musik till texterna i stället för att använda befintlig.

– När jag funderade kring vem som skulle kunna tänkas skriva passande musik så kom jag att tänka på min gamla klasskompis som är gift med Dan Berglund som spelar i Tonbruket.

Efter en förfrågan via Facebook nappade Tonbruket. Hösten 2014 fick de hela idén och upplägget presenterat för sig. Tidigare i år började de skriva musik.

– Musikaliskt så var vi inne på att det skulle låta 70-tal. Tonbruket har en del av det i sig. Vi tänkte Jesus Christ Superstar. I alla fall åt det hållet. En rockmusikal helt enkelt.

Bland Tonbrukets medlemmar finns värmlänningen Martin Hederos.

– Att vi skulle göra någon slags 70-tals pastisch, det kände vi direkt att vi inte ville, förklarar Martin Hederos.

– Men det finns faktiskt inslag i musiken som ger mig väldiga associationer till Elton John och The Who och andra 70-talshjältar. Och vi har frossat i musikalkänsla i stunder, säger han och skrattar.

Radiohead och Wilco

Det är fyra stycken som skrivits hittills.

– Vi insåg att det blir nog bäst om vi kör vår grej. Vi hade tankar på att låta band som Radiohead, Wilco och Arcade fire, den typen av modern, alternativ symfonirock, vara någon slags ledstjärna. Det ska låta 2000-tal. Samtidigt så är de där grupperna gravt inspirerade av 70-talets symfonirock, så allt möts på något sätt. Förhoppningsvis hamnar vi i nuet.

När bitarna började falla på plats sökte Per Thorén medel för att finansiera projektet. Först blev det avslag, men när sedan Ole Wiggo Bang ställde sig bakom musikalembryot så blev svaret ett annat.

– Region Värmland och kommunen har gett oss medel som ska täcka kostnader för Tonbruket, ljud och ljus och så vidare. Plus då att Wermlandsoperan ställer upp med lokal och sinfoniettan.

Med tanke på alla medel som flera parter har bidragit med, känns det verkligen som om det finns en risk att hela projektet skrinläggs?

– Bra fråga. Jag vet inte. Men det som är häftigt med det här är att det engagerar så många människor. Det handlar ju inte bara om mig och Johan eller Tonbruket. Många engagerar sig ideellt, som regissören David Runqvist och ensemblen. Det jobbas över regiongränserna, de värmländska kulturgränserna lyfts.

Ole Wiggo Bang är den som ska ta ställning till om Electrafied ska färdigställas och sättas upp eller hamna åter i skrivbordslådan.

– Vi väntar svar inom en vecka, säger Per Thorén förhoppningsfullt.

För honom är det ett stort beslut. Exakt hur många timmar han lagt ner på musikalen vill han egentligen inte tänka på.

– Samtidigt är det kul att ha kommit så här långt. Mig veterligen är det första gången som det görs en try-out i Wermlandsoperans regi. Allt är ju nyskrivet, ett oskrivet blad.

Martin Hederos och Tonbruket är också väldigt intresserade av att arbeta vidare med Electrafied.

– Vi hoppas verkligen att det blir en fortsättning, att projektet får lyfta. Det har varit lite abstrakt för oss fram tills nu när vi träffade alla inblandade och körde igenom musiken. Nu känns det att det är på allvar, det kan bli riktigt grymt, säger Martin Hederos.

 

Oskar Nyström, känd för NWT:s läsare i Karlstadsliv, medverkar i produktionen. I nästa nummer av Karlstadsliv kommer han att rapportera från insidan.

En musikal skriven och producerad i Värmland kan bli verklighet. Under flera år har initiativtagaren Per Thorén haft tankar på att ge det grekiska dramat Orestien nytt liv i musikalform.

– Den handlar om en historia som på något sätt alltid är aktuell. Det har hänt tidigare, det händer i dag, det kommer att hända i framtiden. Det är en berättelse som berör oss alla, som sitter djupt rotad i oss. Det är styrkan i musikalen, säger Per Thorén.

Tillsammans med Johan Fält har han skrivit manus till valda delar ur berättelsen. Text som nu fått musik genom Tonbruket. NWT besöker repetitionerna i Wermlandsoperans lokaler vid Klarälven och senare under kvällen ska några stycken av musikalen spelas upp för Wermlandsoperans Ole Wiggo Bang, upplägget kallas för en ”try-out” – ungefär motsvarade tv-seriernas pilotavsnitt.

– Jag har alltid varit ohyggligt fascinerad av berättelsen, den är så mytisk. Jag har länge haft tanken att det skulle vara coolt att göra den som rockmusikal, fortsätter Per Thorén och försöker överösta musiken från scenen.

Berättelsen som Electrafied lutar sig emot är hämtad från det klassiska grekiska dramat Orestien. Per Thorén inledde arbetet med en ny version av den mytologiska tragedin redan 2010, då med sina dans- och teaterelever på Sundstagymnasiet i Karlstad. De första utkasten förlade handlingen till 60-talet under pågående Vietnamnkrig. Men den version som nu börjar ta form är mer lös i konturerna, i stället för att handlingen kretsar kring ett specifikt krig, handlar det om krig i allmänhet.

– Under perioder sedan 2010 har jag tappat idén, det har kommit annat emellan. Den har verkligen legat och jäst till sig! Men så för en tid sedan så kontaktade jag Ole Wiggo Bang, jag ville få dramaturgisk feedback och se om det fanns några möjligheter att utveckla projektet.

Rockmusikal

Det var Ole Wiggo Bang som uppmanade Per Thorén att skriva ny musik till texterna i stället för att använda befintlig.

– När jag funderade kring vem som skulle kunna tänkas skriva passande musik så kom jag att tänka på min gamla klasskompis som är gift med Dan Berglund som spelar i Tonbruket.

Efter en förfrågan via Facebook nappade Tonbruket. Hösten 2014 fick de hela idén och upplägget presenterat för sig. Tidigare i år började de skriva musik.

– Musikaliskt så var vi inne på att det skulle låta 70-tal. Tonbruket har en del av det i sig. Vi tänkte Jesus Christ Superstar. I alla fall åt det hållet. En rockmusikal helt enkelt.

Bland Tonbrukets medlemmar finns värmlänningen Martin Hederos.

– Att vi skulle göra någon slags 70-tals pastisch, det kände vi direkt att vi inte ville, förklarar Martin Hederos.

– Men det finns faktiskt inslag i musiken som ger mig väldiga associationer till Elton John och The Who och andra 70-talshjältar. Och vi har frossat i musikalkänsla i stunder, säger han och skrattar.

Radiohead och Wilco

Det är fyra stycken som skrivits hittills.

– Vi insåg att det blir nog bäst om vi kör vår grej. Vi hade tankar på att låta band som Radiohead, Wilco och Arcade fire, den typen av modern, alternativ symfonirock, vara någon slags ledstjärna. Det ska låta 2000-tal. Samtidigt så är de där grupperna gravt inspirerade av 70-talets symfonirock, så allt möts på något sätt. Förhoppningsvis hamnar vi i nuet.

När bitarna började falla på plats sökte Per Thorén medel för att finansiera projektet. Först blev det avslag, men när sedan Ole Wiggo Bang ställde sig bakom musikalembryot så blev svaret ett annat.

– Region Värmland och kommunen har gett oss medel som ska täcka kostnader för Tonbruket, ljud och ljus och så vidare. Plus då att Wermlandsoperan ställer upp med lokal och sinfoniettan.

Med tanke på alla medel som flera parter har bidragit med, känns det verkligen som om det finns en risk att hela projektet skrinläggs?

– Bra fråga. Jag vet inte. Men det som är häftigt med det här är att det engagerar så många människor. Det handlar ju inte bara om mig och Johan eller Tonbruket. Många engagerar sig ideellt, som regissören David Runqvist och ensemblen. Det jobbas över regiongränserna, de värmländska kulturgränserna lyfts.

Ole Wiggo Bang är den som ska ta ställning till om Electrafied ska färdigställas och sättas upp eller hamna åter i skrivbordslådan.

– Vi väntar svar inom en vecka, säger Per Thorén förhoppningsfullt.

För honom är det ett stort beslut. Exakt hur många timmar han lagt ner på musikalen vill han egentligen inte tänka på.

– Samtidigt är det kul att ha kommit så här långt. Mig veterligen är det första gången som det görs en try-out i Wermlandsoperans regi. Allt är ju nyskrivet, ett oskrivet blad.

Martin Hederos och Tonbruket är också väldigt intresserade av att arbeta vidare med Electrafied.

– Vi hoppas verkligen att det blir en fortsättning, att projektet får lyfta. Det har varit lite abstrakt för oss fram tills nu när vi träffade alla inblandade och körde igenom musiken. Nu känns det att det är på allvar, det kan bli riktigt grymt, säger Martin Hederos.

 

Oskar Nyström, känd för NWT:s läsare i Karlstadsliv, medverkar i produktionen. I nästa nummer av Karlstadsliv kommer han att rapportera från insidan.