2016-04-27 06:00

2016-04-27 06:00

Ett spel för orkester

KONSERT

Orvar Säfström har ett förflutet som filmrecensent i bland annat ZTV och Sveriges television. Dessutom har han en kort sejour som sångare i death metalbandet Entombed på sin meritlista.
Nu leder han Wermlandsoperans orkester genom flera av spelvärldens musikaliska klassiker.

Under senare år har Orvar Säfström ägnat sig åt spelkulturen. Tillsammans med flera orkestrar runt om i landet har han genomfört konserter med musik hämtad ur spel som Super Mario, Sonic The Hedgehog, Final Fantasy, Halo och Assassin's Creed. I somras jobbade han med Wermlandsoperans orkester och genomförde två utsålda spelkonserter. Nu är det dags igen. Den här gången blir det en konsert på CCC i Karlstad.

– Jag har jobbat med detta i tio år, säger Orvar Säfström.

– Den första konserten var med Malmös symfoniorkester. Det blev en jättesuccé och sedan har det utvecklats.

Tidigare har flera orkestrar tagit sig an känd filmmusik, men att helt luta sig mot spelvärldens musik är något tämligen ovanligt. Det är ett sätt att väva samman två världar.

– Det går att nå en publik som ofta känner sig förbisedd i kultursammanhang. En publik mellan 25 till 45 år. Ofta med småbarn och ett kulturintresse som är lite slumrande. Det är viktigt att försöka nå dom.

Känsloladdad

Flera av de största spelen har en snittpublik runt 40-strecket.

– Många tror att en sådan här konsert bara skulle locka tonåringar. Så är det inte alls. Många har en lång relation till flera av spelen, det finns spelmusik som är så känslomässigt laddad för många att det händer att folk sitter och gråter i publiken när vi spelar den.

Många förknippar spelmusik med Super Marios ledmotiv. Men dagens spelutvecklare använder sig allt mer av musik som är skapad för och inspelad med en symfoniorkester. Speltekniken har närmat sig filmvärlden på flera plan.

– Flera filmmusikkompositörer – Oscarsvinnare till och med – har gjort musik till spel. Det är en gränsöverskridande bransch. Spelvärlden ger ju en kompositör många möjligheter att jobba utan gränser.

Stora möjligheter

Wermlandsoperans orkester leds av Johan Siberg och Anna-Maria Krawe medverkar som sångsolist.

– Vi kör såklart klassiker som Super Mario. Den musiken skrevs utifrån en hel del tekniska begränsningar. Det fanns inte så stora möjligheter att ha inspelad musik i spelen. Vi tar melodier och teman och arrangerar om till orkester. Vi har flera nummer med sång, men vi lägger inte till någon synt eller liknande för att efterlika spelmusiken.

Trots konsertens specifika tema, krävs inte publiken på några förkunskaper.

– Det är inte alls nödvändigt att känna till musiken eller ens vara spelintresserad. Musiken går att ta till sig som den är, rakt upp och ner. Vi har valt musik som funkar tillsammans med en orkester, vi har inte valt musik bara för att den kommer från ett känt spel.

Under senare år har Orvar Säfström ägnat sig åt spelkulturen. Tillsammans med flera orkestrar runt om i landet har han genomfört konserter med musik hämtad ur spel som Super Mario, Sonic The Hedgehog, Final Fantasy, Halo och Assassin's Creed. I somras jobbade han med Wermlandsoperans orkester och genomförde två utsålda spelkonserter. Nu är det dags igen. Den här gången blir det en konsert på CCC i Karlstad.

– Jag har jobbat med detta i tio år, säger Orvar Säfström.

– Den första konserten var med Malmös symfoniorkester. Det blev en jättesuccé och sedan har det utvecklats.

Tidigare har flera orkestrar tagit sig an känd filmmusik, men att helt luta sig mot spelvärldens musik är något tämligen ovanligt. Det är ett sätt att väva samman två världar.

– Det går att nå en publik som ofta känner sig förbisedd i kultursammanhang. En publik mellan 25 till 45 år. Ofta med småbarn och ett kulturintresse som är lite slumrande. Det är viktigt att försöka nå dom.

Känsloladdad

Flera av de största spelen har en snittpublik runt 40-strecket.

– Många tror att en sådan här konsert bara skulle locka tonåringar. Så är det inte alls. Många har en lång relation till flera av spelen, det finns spelmusik som är så känslomässigt laddad för många att det händer att folk sitter och gråter i publiken när vi spelar den.

Många förknippar spelmusik med Super Marios ledmotiv. Men dagens spelutvecklare använder sig allt mer av musik som är skapad för och inspelad med en symfoniorkester. Speltekniken har närmat sig filmvärlden på flera plan.

– Flera filmmusikkompositörer – Oscarsvinnare till och med – har gjort musik till spel. Det är en gränsöverskridande bransch. Spelvärlden ger ju en kompositör många möjligheter att jobba utan gränser.

Stora möjligheter

Wermlandsoperans orkester leds av Johan Siberg och Anna-Maria Krawe medverkar som sångsolist.

– Vi kör såklart klassiker som Super Mario. Den musiken skrevs utifrån en hel del tekniska begränsningar. Det fanns inte så stora möjligheter att ha inspelad musik i spelen. Vi tar melodier och teman och arrangerar om till orkester. Vi har flera nummer med sång, men vi lägger inte till någon synt eller liknande för att efterlika spelmusiken.

Trots konsertens specifika tema, krävs inte publiken på några förkunskaper.

– Det är inte alls nödvändigt att känna till musiken eller ens vara spelintresserad. Musiken går att ta till sig som den är, rakt upp och ner. Vi har valt musik som funkar tillsammans med en orkester, vi har inte valt musik bara för att den kommer från ett känt spel.

Vad? Score, spelmusikkonsert med Wermlandsopernas orkester

När? I kväll

Var? CCC, Karlstad