2016-03-31 06:00

2016-03-31 06:00

Nu tar könsrocken över Karlstad

NÖJE

Å de pryda och blygas vägnar höjs härmed ett varningens finger.
Under helgen tar några av könsrockens giganter ett rejält skamgrepp på Karlstad och nattklubben Heaven & Hell.
– Det är som kiss och bajs för vuxna - det finns ett barn i oss alla, säger Michel Lansink, gitarrist i The Kristet Utseende.

Notoriske strulputten Johnny Bode får tituleras den svenska könsrockens fader.

Den opålitlige estradören hade bland annat hunnit med fängelsestraff, tvångsvård och ett antal personliga konkurser när han gav ut Bordellmammas visor 1968. En sängkammarodyssé som fick folkhemmet att skämmas och rodna - en skiva som nu har hunnit bli en kultförklarad klassiker.

Bengt Sändh tog sedan över den perverterade stafettpinnen innan Eddie Meduza och Onkel Kånkel förvaltade arvet på sitt minst sagt speciella sätt. Resten är någon form av modern rockhistoria.

Det var med liknande inspiration i ryggen som Boråsbandet Vrävarna såg dagens ljus 1984.

– Jag och ”Djuret” (tidigare trummisen) jobbade på Ellos då och insåg att vi hade samma dåliga humor. Så vi började skriva egna låtar och huvudsaken var att det skulle låta bra. Men det kanske inte lät så jävla bra i början, påpekar bandets sångare Mikael ”Ruben” Rydberg och skrattar.

Texter och låttitlar var då som nu ingenting som lämpar sig att återge i rumsrena forum.

– Men den här musiken måste göras med glimten i ögat. Att bara vräka ur sig en massa obscena ord kan vem som helst göra.

En cd-singel sponsrades av ägaren till en erotisk butikskedja, och det svårbemästrade temat gjorde att de få skivhandlare som faktiskt saluförde Vrävarnas musik fick gömma skivorna i sina hyllor.

– Men folk hittade dom ju så klart ändå.

Namnet Vrävarna då?

– Först var det räv, sedan röv, därefter blev det vröv och till slut Vrävarna. Bara dålig humor (skratt).

Stark nytändning

Den svenska könsrocken fick en nytändning under 90-talet tack vare Björn Rosenströms genombrott och bolaget Ägg Tapes som producerade ett antal samlingsskivor där genren var väl representerad. Då hade Vrävarna redan hunnit uppnå kultstatus hos sin ständigt omogna publik.

Något som fortfarande märks när fans reser land och rike runt för att få sjunga ur sig barnförbjudna glosor när bandet står på scenen.

Varför tror du att könsrocken behåller en stadig popularitet?

– Det är så många som har minnen av det här, som har festat till den här musiken under alla år. Men det här är ju ändå inte rätt band att spela i om man ska tjäna pengar eller spela på Ullevi, säger Mikael ”Ruben” Rydberg.

Första i Karlstad

På fredagskvällen gör bandet sitt första framträdande någonsin i Karlstad när man spelar på Heaven & Hell. Och man står för första gången på scen tillsammans med The Kristet Utseende, även de sedan länge kultförklarade i undergroundkretsar.

Kvintetten från Gnarp strax söder om Sundsvall har predikat sitt bisarra evangelium sedan 1992. Här har nästan inget ämne varit för politiskt inkorrekt, känsligt eller tabubelagt.

– Vi har alltid sagt att det ska vara humor och inte propaganda. Det är som kiss och bajs för vuxna - och det finns ett barn i oss alla. Även om min fru blir väldigt trött på mig och tycker att jag ska växa upp - vi är ju snart 50 och står och skriker pillesnopp på scenen liksom, konstaterar Michel Lansink, gitarrist i The Kristet Utseende.

Här har följet av fans anammat en annan något udda tradition - nämligen att plocka med sig (oftast oanvända) toalettborstar till livespelningarna.

– Tatueraren Nicklas Westin skulle teckna omslaget till skivan Sug och Fräls. Det skulle ha varit facklor men sedan tyckte vi att det var bättre med toalettborstar - så blev det och sedan dess har folk plockat med sig borstar till spelningarna. Så man får alltid hålla ett öga på vad som kan komma flygande (skratt).

Spelningen i Karlstad blir antagligen inget undantag.

Och arrangerande Metal Clüb och Turbojugend Wermland kunde glatt konstatera att biljetterna till evenemanget sålde slut på rekordtid.

– Jag tycker att det är ett sundhetstecken - allt här i livet behöver inte vara så allvarligt. Det blir en grym kväll, säger Johan Stångberg, stark man i båda föreningarna.

Notoriske strulputten Johnny Bode får tituleras den svenska könsrockens fader.

Den opålitlige estradören hade bland annat hunnit med fängelsestraff, tvångsvård och ett antal personliga konkurser när han gav ut Bordellmammas visor 1968. En sängkammarodyssé som fick folkhemmet att skämmas och rodna - en skiva som nu har hunnit bli en kultförklarad klassiker.

Bengt Sändh tog sedan över den perverterade stafettpinnen innan Eddie Meduza och Onkel Kånkel förvaltade arvet på sitt minst sagt speciella sätt. Resten är någon form av modern rockhistoria.

Det var med liknande inspiration i ryggen som Boråsbandet Vrävarna såg dagens ljus 1984.

– Jag och ”Djuret” (tidigare trummisen) jobbade på Ellos då och insåg att vi hade samma dåliga humor. Så vi började skriva egna låtar och huvudsaken var att det skulle låta bra. Men det kanske inte lät så jävla bra i början, påpekar bandets sångare Mikael ”Ruben” Rydberg och skrattar.

Texter och låttitlar var då som nu ingenting som lämpar sig att återge i rumsrena forum.

– Men den här musiken måste göras med glimten i ögat. Att bara vräka ur sig en massa obscena ord kan vem som helst göra.

En cd-singel sponsrades av ägaren till en erotisk butikskedja, och det svårbemästrade temat gjorde att de få skivhandlare som faktiskt saluförde Vrävarnas musik fick gömma skivorna i sina hyllor.

– Men folk hittade dom ju så klart ändå.

Namnet Vrävarna då?

– Först var det räv, sedan röv, därefter blev det vröv och till slut Vrävarna. Bara dålig humor (skratt).

Stark nytändning

Den svenska könsrocken fick en nytändning under 90-talet tack vare Björn Rosenströms genombrott och bolaget Ägg Tapes som producerade ett antal samlingsskivor där genren var väl representerad. Då hade Vrävarna redan hunnit uppnå kultstatus hos sin ständigt omogna publik.

Något som fortfarande märks när fans reser land och rike runt för att få sjunga ur sig barnförbjudna glosor när bandet står på scenen.

Varför tror du att könsrocken behåller en stadig popularitet?

– Det är så många som har minnen av det här, som har festat till den här musiken under alla år. Men det här är ju ändå inte rätt band att spela i om man ska tjäna pengar eller spela på Ullevi, säger Mikael ”Ruben” Rydberg.

Första i Karlstad

På fredagskvällen gör bandet sitt första framträdande någonsin i Karlstad när man spelar på Heaven & Hell. Och man står för första gången på scen tillsammans med The Kristet Utseende, även de sedan länge kultförklarade i undergroundkretsar.

Kvintetten från Gnarp strax söder om Sundsvall har predikat sitt bisarra evangelium sedan 1992. Här har nästan inget ämne varit för politiskt inkorrekt, känsligt eller tabubelagt.

– Vi har alltid sagt att det ska vara humor och inte propaganda. Det är som kiss och bajs för vuxna - och det finns ett barn i oss alla. Även om min fru blir väldigt trött på mig och tycker att jag ska växa upp - vi är ju snart 50 och står och skriker pillesnopp på scenen liksom, konstaterar Michel Lansink, gitarrist i The Kristet Utseende.

Här har följet av fans anammat en annan något udda tradition - nämligen att plocka med sig (oftast oanvända) toalettborstar till livespelningarna.

– Tatueraren Nicklas Westin skulle teckna omslaget till skivan Sug och Fräls. Det skulle ha varit facklor men sedan tyckte vi att det var bättre med toalettborstar - så blev det och sedan dess har folk plockat med sig borstar till spelningarna. Så man får alltid hålla ett öga på vad som kan komma flygande (skratt).

Spelningen i Karlstad blir antagligen inget undantag.

Och arrangerande Metal Clüb och Turbojugend Wermland kunde glatt konstatera att biljetterna till evenemanget sålde slut på rekordtid.

– Jag tycker att det är ett sundhetstecken - allt här i livet behöver inte vara så allvarligt. Det blir en grym kväll, säger Johan Stångberg, stark man i båda föreningarna.

Vad? The Kristet Utseende & Vrävarna

Var? Heaven & Hell, Karlstad

När? Fredag 1 april, cirka klockan 22