2016-03-11 06:00

2016-03-11 06:00

Youtubestjärnan: "Jag får känna mig som Justin Bieber "

INTERVJU: Youtubaren Hampus Hedström leder gala i Los Angeles

Drygt 100 000 prenumererar på hans humorprogram. Han har fått känna av Justin Bieber-hysteri och befinner sig just nu i L.A. för att programleda en prisgala.
NWT pratar humor och Youtube med Hampus Hedström.

Han pratar snabbt men låter inte stressad. Fyra olika programserier jobbar han med just nu. Plus då hans egna Youtubekanal där han lägger upp ett nytt klipp varje fredag.

När vi hörs så är han kvar i Stockholm, snart lyfter flyget mot Los Angeles och Hollywood.

– Jag jobbar med allt på samma gång typ, säger Hampus Hedström efter att ha dragit några hållpunkter i ett intensivt dagsschema.

Förutom alla projekt för Youtube ska 19-åringen från Sunne jobba med svenska Nickelodeon. Det är också Nickeloedon som tar honom med till USA – Hampus Hedström ska leda Kids' Choice Awards den 14 mars, en gala som uppmärksammar tv-, film- och musikstjärnor. Galan har under tidigare år letts av personligheter som Whitney Houston, Jack Black, Ben Stiller och Will Smith. I år gästas prisgalan av bland andra Ellen DeGeneres, Amy Poehler och Robert Downey Jr. Hampus Hedström tar plats som programledare för den svenska publiken.

– Jag kommer att vara på plats i L.A. under sex dagar, det handlar inte bara om jobb under själva galakvällen, vi filmar en hel del material på förhand som ska visas under galan.

Hur det började

Men nu backar vi bandet. Allt började med att Hampus la upp ett humorklipp på nätet för drygt ett år sedan.

– Jag filmade mig själv rakt upp och ner, tittade in i kameran och försökte vara rolig. Klippet var fem minuter och veckan efter gjorde jag ett nytt.

Efter några veckor började hans klipp få en del tittare vilket sporrade honom att fortsätta. Varje fredag ett nytt avsnitt och han började göra klipp tillsammans med andra youtubers. De fick draghjälp av varandra. Allt fler strömmade till.

– Jag började med detta för att få träna på att vara rolig. Genom att tvinga mig själv att lägga upp film en gång i veckan, blev det en utmaning. Dessutom bjöd formatet på direktrespons från tusentals tittare.

På ett år har han samlat på sig 100 000 prenumeranter på sin Youtubekanal.

– Många hittade snabbt till kanalen. Snacket gick mellan kompisgäng. Jag har inte använt mig av andra sociala medier för att nå ut, min Instagram och liknande konton följs av de som redan följer kanalen. Som youtubare blir jag en offentlig person, och som sådan får man följare på olika medier. Men det är på Youtube jag gör min humor, den är den kanalen jag bryr mig om.

Stenkoll

När han själv får spekulera i varför så många söker sig till just hans kanal, menar han att det nog mest beror på igenkänning.

– Det är svårt att prata om vad man själv gör bra, men jag tror att folk känner igen sig i det jag gör. Mina sketcher är hyfsat välproducerade och humorn är bred. Det finns något för alla att skratta åt.

Han har stenkoll på sin publik. 30 procent är i åldrarna 13-17, lika stor andel är mellan 18 och 24.

– Det är den målgrupp som räknas som ”humorpubliken”. Geografisk har jag ingen aning om var min publik finns. Jag är lika igenkänd i Stockholm som i Luleå. Hemma i Sunne vet alla vilka alla är, men alla där kanske inte har koll på vad jag gör, där är jag bara en kille folk känner.

Den senaste tiden, efter gymnasieåren på Sundsta, har Hampus Hedström befunnit sig mycket på resande fot. Hemmabasen är hemma hos föräldrarna i Sunne, det är också där han spelar in de flesta klippen.

– Det blir en kontrast när jag går på galor och liknande i större städer. Då har det hänt att jag fått ta till vakter, det känns skumt.

Ett event som samlar många populära youtubers är Guldtuben som arrangeras på Cirkus den 24 mars. Hampus Hedström är nominerad i flera klasser.

– Det är väldigt speciellt på sådana events. Jag får känna mig som Justin Bieber för en dag, haha. Det blir en hype kring allt. Trycket kan bli stort och det rasslar på med många som skriker.

Hur hanterar du sådant?

– Jag försöker le och ställa upp på så många fotograferingar som jag orkar. På ett event nyligen stod jag i fem timmar med folk som ville fota sig med mig. Då var smilgroparna trötta efteråt.

Hampus Hedström är rapp i käften och humorn kommer naturligt. Den verbala förmågan tror han att han delvis har utvecklat på grund av sin dyslexi.

– Det brukar väl heta att ”De som är roliga, var de som var mobbade”. Det stämmer nog i mitt fall. Var man kass på att läsa fick man lära sig att snacka i stället. Humor blir en försvarsmekanism. Och humor är ett vasst vapen, det kräver intelligens. Jag har aldrig riktigt analyserat det där, men visst har dyslexin påverkat mig.

Innan han blev stjärna på Youtube sysslade han mycket med magi och stand up. Han var en av finalisterna i fjolårets Bungy Comedy i Grums. Det senaste halvåret har han kunnat leva på sin humor fullt ut.

– Det har faktiskt aldrig varit mitt mål, allt har gått så fort så jag har inte hunnit reflektera i banor kring jobb och karriär. Min plan var att börja plugga, men så exploderade Youtubekanalen så det hanns inte med. Det är en underbar fördel att kunna leva på detta, men det har inte varit en drivkraft.

Klippen är manusbaserade, han både filmar och gör all efterproduktion själv. Att göra mer traditionsenlig tv-produktion känns inte aktuellt för tillfället.

– Vi har ungefär lika många tittare i Youtube-världen som i den vanliga tv-sfären. Dessutom har vi ett större engagemang från tittarna. Alla som tycker om min kanal finns ju där jag är och kanalen har inte slutat att växa.

För att växa ytterligare, kan du tänka dig att börja köra klippen på engelska?

– Nej, aldrig. Lek med tanken att jag når 200 000 prenumeranter. Då är jag ett hyfsat känt namn och ansikte i Sverige. Skulle jag få samma siffror internationellt så är jag fortfarande väldigt liten. Jag älskar att göra humor på svenska och vet att jag kan prestera, Sverige räcker gott och väl för mig. Men om det i framtiden blir Youtube eller inom stand up, det återstår att se. Bara jag får fortsätta vara rolig.

Det handlar inte bara om att hitta nya tittare, det handlar väl också att behålla de man har?

– Absolut. Min kanal fick många tittare på bara ett år, antalet motsvarar en procent av landets befolkning, det är ju sinnesjukt mycket. Det gäller att hela tiden keep up the game, utvecklas och bli roligare och mer välproducerad. Det är tacksamt att jobba på det här sättet för jag får ju respons direkt på mina klipp. Jag vet precis vad min publik gillar och vill ha. Och vad jag behöver förbättra. Publiken kritiserar och hyllar mig hela tiden så det känns som om vi bygger kanalen tillsammans. Hade jag gjort vanlig tv hade det kanske tagit sex månader innan jag fått respons på om en serie har varit rolig eller inte.

Han pratar snabbt men låter inte stressad. Fyra olika programserier jobbar han med just nu. Plus då hans egna Youtubekanal där han lägger upp ett nytt klipp varje fredag.

När vi hörs så är han kvar i Stockholm, snart lyfter flyget mot Los Angeles och Hollywood.

– Jag jobbar med allt på samma gång typ, säger Hampus Hedström efter att ha dragit några hållpunkter i ett intensivt dagsschema.

Förutom alla projekt för Youtube ska 19-åringen från Sunne jobba med svenska Nickelodeon. Det är också Nickeloedon som tar honom med till USA – Hampus Hedström ska leda Kids' Choice Awards den 14 mars, en gala som uppmärksammar tv-, film- och musikstjärnor. Galan har under tidigare år letts av personligheter som Whitney Houston, Jack Black, Ben Stiller och Will Smith. I år gästas prisgalan av bland andra Ellen DeGeneres, Amy Poehler och Robert Downey Jr. Hampus Hedström tar plats som programledare för den svenska publiken.

– Jag kommer att vara på plats i L.A. under sex dagar, det handlar inte bara om jobb under själva galakvällen, vi filmar en hel del material på förhand som ska visas under galan.

Hur det började

Men nu backar vi bandet. Allt började med att Hampus la upp ett humorklipp på nätet för drygt ett år sedan.

– Jag filmade mig själv rakt upp och ner, tittade in i kameran och försökte vara rolig. Klippet var fem minuter och veckan efter gjorde jag ett nytt.

Efter några veckor började hans klipp få en del tittare vilket sporrade honom att fortsätta. Varje fredag ett nytt avsnitt och han började göra klipp tillsammans med andra youtubers. De fick draghjälp av varandra. Allt fler strömmade till.

– Jag började med detta för att få träna på att vara rolig. Genom att tvinga mig själv att lägga upp film en gång i veckan, blev det en utmaning. Dessutom bjöd formatet på direktrespons från tusentals tittare.

På ett år har han samlat på sig 100 000 prenumeranter på sin Youtubekanal.

– Många hittade snabbt till kanalen. Snacket gick mellan kompisgäng. Jag har inte använt mig av andra sociala medier för att nå ut, min Instagram och liknande konton följs av de som redan följer kanalen. Som youtubare blir jag en offentlig person, och som sådan får man följare på olika medier. Men det är på Youtube jag gör min humor, den är den kanalen jag bryr mig om.

Stenkoll

När han själv får spekulera i varför så många söker sig till just hans kanal, menar han att det nog mest beror på igenkänning.

– Det är svårt att prata om vad man själv gör bra, men jag tror att folk känner igen sig i det jag gör. Mina sketcher är hyfsat välproducerade och humorn är bred. Det finns något för alla att skratta åt.

Han har stenkoll på sin publik. 30 procent är i åldrarna 13-17, lika stor andel är mellan 18 och 24.

– Det är den målgrupp som räknas som ”humorpubliken”. Geografisk har jag ingen aning om var min publik finns. Jag är lika igenkänd i Stockholm som i Luleå. Hemma i Sunne vet alla vilka alla är, men alla där kanske inte har koll på vad jag gör, där är jag bara en kille folk känner.

Den senaste tiden, efter gymnasieåren på Sundsta, har Hampus Hedström befunnit sig mycket på resande fot. Hemmabasen är hemma hos föräldrarna i Sunne, det är också där han spelar in de flesta klippen.

– Det blir en kontrast när jag går på galor och liknande i större städer. Då har det hänt att jag fått ta till vakter, det känns skumt.

Ett event som samlar många populära youtubers är Guldtuben som arrangeras på Cirkus den 24 mars. Hampus Hedström är nominerad i flera klasser.

– Det är väldigt speciellt på sådana events. Jag får känna mig som Justin Bieber för en dag, haha. Det blir en hype kring allt. Trycket kan bli stort och det rasslar på med många som skriker.

Hur hanterar du sådant?

– Jag försöker le och ställa upp på så många fotograferingar som jag orkar. På ett event nyligen stod jag i fem timmar med folk som ville fota sig med mig. Då var smilgroparna trötta efteråt.

Hampus Hedström är rapp i käften och humorn kommer naturligt. Den verbala förmågan tror han att han delvis har utvecklat på grund av sin dyslexi.

– Det brukar väl heta att ”De som är roliga, var de som var mobbade”. Det stämmer nog i mitt fall. Var man kass på att läsa fick man lära sig att snacka i stället. Humor blir en försvarsmekanism. Och humor är ett vasst vapen, det kräver intelligens. Jag har aldrig riktigt analyserat det där, men visst har dyslexin påverkat mig.

Innan han blev stjärna på Youtube sysslade han mycket med magi och stand up. Han var en av finalisterna i fjolårets Bungy Comedy i Grums. Det senaste halvåret har han kunnat leva på sin humor fullt ut.

– Det har faktiskt aldrig varit mitt mål, allt har gått så fort så jag har inte hunnit reflektera i banor kring jobb och karriär. Min plan var att börja plugga, men så exploderade Youtubekanalen så det hanns inte med. Det är en underbar fördel att kunna leva på detta, men det har inte varit en drivkraft.

Klippen är manusbaserade, han både filmar och gör all efterproduktion själv. Att göra mer traditionsenlig tv-produktion känns inte aktuellt för tillfället.

– Vi har ungefär lika många tittare i Youtube-världen som i den vanliga tv-sfären. Dessutom har vi ett större engagemang från tittarna. Alla som tycker om min kanal finns ju där jag är och kanalen har inte slutat att växa.

För att växa ytterligare, kan du tänka dig att börja köra klippen på engelska?

– Nej, aldrig. Lek med tanken att jag når 200 000 prenumeranter. Då är jag ett hyfsat känt namn och ansikte i Sverige. Skulle jag få samma siffror internationellt så är jag fortfarande väldigt liten. Jag älskar att göra humor på svenska och vet att jag kan prestera, Sverige räcker gott och väl för mig. Men om det i framtiden blir Youtube eller inom stand up, det återstår att se. Bara jag får fortsätta vara rolig.

Det handlar inte bara om att hitta nya tittare, det handlar väl också att behålla de man har?

– Absolut. Min kanal fick många tittare på bara ett år, antalet motsvarar en procent av landets befolkning, det är ju sinnesjukt mycket. Det gäller att hela tiden keep up the game, utvecklas och bli roligare och mer välproducerad. Det är tacksamt att jobba på det här sättet för jag får ju respons direkt på mina klipp. Jag vet precis vad min publik gillar och vill ha. Och vad jag behöver förbättra. Publiken kritiserar och hyllar mig hela tiden så det känns som om vi bygger kanalen tillsammans. Hade jag gjort vanlig tv hade det kanske tagit sex månader innan jag fått respons på om en serie har varit rolig eller inte.

Final i Bungy Comedy

Hampus Hedström är 19 år och kommer från Sunne. Familj: flickvän

Bor: ”Tekniskt sett bor jag hemma men eftersom jag reser mycket känns det som om jag bor i en resväska”.

Han startade sin Youtubekanal för drygt ett år sedan, numera är det sajnad av Splay networks som är ett svenskt nätverk på Youtube. Han har flera serier på gång, bland annat för Nickelodeon.

På årets Guldtuben är Hampus nominerad i klasserna Årets humorkanal, Årets stjärnskott och Årets serie. Galan äger rum på Cirkus i Stockholm den 24 mars.

Tittar på:

– Jag tittar mycket på stand up. Det inspirerar mig. Hinner inte med så mycket annat, vare sig tv-serier eller filmer.

Läser:

– Nej, tyvärr. Jag är en fruktansvärt dålig läsare.

Lyssnar på:

– Jag gillar Billy Joel och Stevie Wonder. Lite gubbigt kanske, men jag lyssnar mycket på jazz och soul.

Den bästa Youtubekanalen:

– Inom Sverige är det I just want to be cool som är den mest populära. De gör fantastiskt välproducerad humor.

Bland andra värmländska youtubare finns till exempel Manfred Erlandsson.