2015-11-05 06:00

2015-11-05 06:00

Berättelse om flykt berör

BARNTEATER

De tre berättarna slåss om att få börja. De enas om att sten, sax eller påse-leken ska avgöra vem som får välja historia.

Vinnaren börjar så förtälja handlingen på dari. Men, vänta... Hur många inne i salongen förstår dari? Fyra barn räcker ivrigt upp handen. Berättarna nickar uppskattande och kommer överens med publiken att fortsätta berättelsen på svenska, så att så många som möjligt förstår.

Berättelsen om fågelskrämman riktar sig till låg- och mellanstadiebarn men bjuder på lika stor behållning och möjlighet till reflektion för en vuxen publik. Handlingen tar avstamp hos en käck bonde som blir orolig att främmande fåglar ska stjäla hans säd. För att skydda sin skörd snidar han en vacker fågelskrämma. Det visar sig snart att det är en ovanligt omtänksam fågelskrämma. Hon blir god vän med fåglarna och får snart namnet Fåglarnas drottning. Hon hjälper de små i nöd och möter hela tiden omgivningen med värme och nyfikenhet. Flyttfåglarna för med sig hennes empatiska budskap ut i världen, men hur ska det gå för henne själv där hon står fastgjuten i marken?

Fågelskrämman är en poetisk, vacker och stundtals gripande berättelse. Historien förs framåt genom sång, dans, rytm, musik och effektfulla klädombyten. Katarina Persdotter Jäders gestaltning av bonden går genast hem hos barnen. Monirah Hashemi berör som den milda och väderpinade fågelskrämman. Nina Pérez förstärker dramatiska passager med percussion och sorgliga partier med harpa och viola d’amore.

När den lilla sparvungen minns hökarnas attack och flykten från det trygga boet tåras mina ögon. Sparven tvingas lämna mamma och pappa. Men barnen i publiken pustar snart ut. Det var bara en dröm, viskas det i stolsraderna.

När historien sedan får ett gott slut, byts förtrollningen ut mot frågestund. Barnen är nyfikna på alla instrument – en cajón från Peru, en lergök från Chile, en svensk orrpipa och mycket mer som fascinerar. Det som är främmande är spännande och något den unga publiken vill lära känna bättre. Barnen visar vägen, tänker jag.

 

 

! Svensk och afghansk berättartradition möts. Hoppas vi får se fler sådana rika möten.

? Många frågor, teman och symbolik att diskutera i klassrummen efteråt. Om utrymmet ges?

 

 

Vinnaren börjar så förtälja handlingen på dari. Men, vänta... Hur många inne i salongen förstår dari? Fyra barn räcker ivrigt upp handen. Berättarna nickar uppskattande och kommer överens med publiken att fortsätta berättelsen på svenska, så att så många som möjligt förstår.

Berättelsen om fågelskrämman riktar sig till låg- och mellanstadiebarn men bjuder på lika stor behållning och möjlighet till reflektion för en vuxen publik. Handlingen tar avstamp hos en käck bonde som blir orolig att främmande fåglar ska stjäla hans säd. För att skydda sin skörd snidar han en vacker fågelskrämma. Det visar sig snart att det är en ovanligt omtänksam fågelskrämma. Hon blir god vän med fåglarna och får snart namnet Fåglarnas drottning. Hon hjälper de små i nöd och möter hela tiden omgivningen med värme och nyfikenhet. Flyttfåglarna för med sig hennes empatiska budskap ut i världen, men hur ska det gå för henne själv där hon står fastgjuten i marken?

Fågelskrämman är en poetisk, vacker och stundtals gripande berättelse. Historien förs framåt genom sång, dans, rytm, musik och effektfulla klädombyten. Katarina Persdotter Jäders gestaltning av bonden går genast hem hos barnen. Monirah Hashemi berör som den milda och väderpinade fågelskrämman. Nina Pérez förstärker dramatiska passager med percussion och sorgliga partier med harpa och viola d’amore.

När den lilla sparvungen minns hökarnas attack och flykten från det trygga boet tåras mina ögon. Sparven tvingas lämna mamma och pappa. Men barnen i publiken pustar snart ut. Det var bara en dröm, viskas det i stolsraderna.

När historien sedan får ett gott slut, byts förtrollningen ut mot frågestund. Barnen är nyfikna på alla instrument – en cajón från Peru, en lergök från Chile, en svensk orrpipa och mycket mer som fascinerar. Det som är främmande är spännande och något den unga publiken vill lära känna bättre. Barnen visar vägen, tänker jag.

 

 

! Svensk och afghansk berättartradition möts. Hoppas vi får se fler sådana rika möten.

? Många frågor, teman och symbolik att diskutera i klassrummen efteråt. Om utrymmet ges?

 

 

Fågelskrämman

Jäders teater & Teater Dos

Spinneriet, Karlstad

Publik: ca 80 barn

Manus: Monirah Hashemi

Regi: Anna Zastrow

Musik: Nina och Mattias Pérez

Kostym: Maritha Söderholm och Inger Stinnerbom

Medverkande: Monirah Hashemi, Katarina Persdotter Jäder och Nina Pérez