2015-11-04 06:00

2015-11-04 06:00

Påpasslig fotograf släpper stjärnspäckad tegelsten

FOTOGRAFI: IKONER RYMMER 600 BILDER PÅ SVENSKA OCH UTLÄNDSKA ARTISTER.

Dylan kraxar som en fågel. The Who får bannor i tullen. The Beatles landar på Arlanda.
Det är några av ögonblicken som är fångade på bild av Larsåke Thuresson. Nu väcker han bilderna till liv genom sin fotobok Ikoner.

Han har arbetat som fotograf under flera decennier. Nu – på uppmaning av sina döttrar – har han scannat 65 000 negativ och visar upp ett urval om 600 svartvita bilder i tegelstenen Ikoner. Bilderna är tagna från början av 60-talet fram till mitten av 70-talet.

– Många minnen väcktes till liv när jag gick igenom alla bilder, säger Larsåke Thuresson.

Han har själv alltid varit väldigt intresserad av musik varför det föll sig naturligt att kombinera det intresset med fotografi.

– Vi var lyhörda för musiken som kom från England och Staterna, fortsätter han och pratar om det Sverige som växer fram i hans bildbok.

Han tog vägen till fotografyrket via landsortspressen efter att ha börjat fotografera redan som barn.

– Vi var det lilla landet som fick ta emot stora världsartister. Många testade sina saker i Sverige innan de gav sig i väg till resten av världen.

– Många av bilderna visar en del av vår musikhistoria, något som kanske la grunden till det vi har i dag där svenska framgångar inom musiken är väldigt vanligt.

Folkparkerna hade en del av dragningskraften menar han. Många artister – från Jimi Hendrix till Simon & Garfunkel – har turnerat runt I landets folkparker.

– Det fanns en tradition att träffas och lyssna på musik. En frihetskänsla.

Cher shoppar

Bland de hundratals bilderna i Ikoner syns Cher köpa en päls på NK i Stockholm 1966. Prislappen ligger på 37 500 kronor. En annan bild visar när Sven-Ingvars tar emot en guldskiva för albumet I Frödingland I början av 70-talet. Cornelis Vreeswijk sitter på Den gyllene freden med Lars Forsell. Janis Joplin på Konserthuset. Många av bilderna kännetecknas av att han har fått komma nära. Det kan vara under inspelningar i studion, i turnébussen eller i köket. Agnetha Fältskog och Björn Ulvaeus fotograferade han I sovrummet.

– Jag blev bekant med flera av dom som jag fotograferade. Och då öppnas dörrarna på ett helt annat sätt. På den tiden fanns det ingen pr-byrå som stod bredvid och satte stop, artisterna vill själva vara med på bild, komma ut i media. Det var inte alls så styrt. En vän till mig fick se bilderna och sa ”Det är som att du är där, fast du inte är där”. Artisterna var inte berörda av att jag var med I närheten.

Du fick vara med i logen när Rolling Stones spelade I Kungliga tennishallen, hur upplevde du själv det att vara så nära?

– Jag var aldrig nervös. Det var inget märkvärdigt, deras mackor låg på deras resväskor och man kom och gick lite som man ville. Jag var där för att göra mitt jobb helt enkelt. Motivet kommer som en snigel och försvinner som en blixt. Det gäller att vara påpasslig.

En annan kul bild visar när Bob Dylan gör någon slags fågelimitation. Berätta om den bilden.

– Vi hade just varit på en presskonferens 1966 och efteråt var han lite uppspelt och sprallig. Jag kanske kom lite för nära med kameran tyckte han så han började jaga mig. Han hade cigarettpaketet i ena handen och ett par mockasiner han fått från någon same i den andra. Det var på skoj såklart, jag var påpasslig att fotograferade när han kom emot mig som en fågel. Jag fotade också Dylan när han satt i bilen som körde honom. Den tillhörde Lill-Babs och kördes av Lasse Berghagen!

Larsåke Thuresson har även gjort en lista på Spotify med musik från de artister som är med i boken, listan är lång, rymmer 16 timmars musik.

Han har arbetat som fotograf under flera decennier. Nu – på uppmaning av sina döttrar – har han scannat 65 000 negativ och visar upp ett urval om 600 svartvita bilder i tegelstenen Ikoner. Bilderna är tagna från början av 60-talet fram till mitten av 70-talet.

– Många minnen väcktes till liv när jag gick igenom alla bilder, säger Larsåke Thuresson.

Han har själv alltid varit väldigt intresserad av musik varför det föll sig naturligt att kombinera det intresset med fotografi.

– Vi var lyhörda för musiken som kom från England och Staterna, fortsätter han och pratar om det Sverige som växer fram i hans bildbok.

Han tog vägen till fotografyrket via landsortspressen efter att ha börjat fotografera redan som barn.

– Vi var det lilla landet som fick ta emot stora världsartister. Många testade sina saker i Sverige innan de gav sig i väg till resten av världen.

– Många av bilderna visar en del av vår musikhistoria, något som kanske la grunden till det vi har i dag där svenska framgångar inom musiken är väldigt vanligt.

Folkparkerna hade en del av dragningskraften menar han. Många artister – från Jimi Hendrix till Simon & Garfunkel – har turnerat runt I landets folkparker.

– Det fanns en tradition att träffas och lyssna på musik. En frihetskänsla.

Cher shoppar

Bland de hundratals bilderna i Ikoner syns Cher köpa en päls på NK i Stockholm 1966. Prislappen ligger på 37 500 kronor. En annan bild visar när Sven-Ingvars tar emot en guldskiva för albumet I Frödingland I början av 70-talet. Cornelis Vreeswijk sitter på Den gyllene freden med Lars Forsell. Janis Joplin på Konserthuset. Många av bilderna kännetecknas av att han har fått komma nära. Det kan vara under inspelningar i studion, i turnébussen eller i köket. Agnetha Fältskog och Björn Ulvaeus fotograferade han I sovrummet.

– Jag blev bekant med flera av dom som jag fotograferade. Och då öppnas dörrarna på ett helt annat sätt. På den tiden fanns det ingen pr-byrå som stod bredvid och satte stop, artisterna vill själva vara med på bild, komma ut i media. Det var inte alls så styrt. En vän till mig fick se bilderna och sa ”Det är som att du är där, fast du inte är där”. Artisterna var inte berörda av att jag var med I närheten.

Du fick vara med i logen när Rolling Stones spelade I Kungliga tennishallen, hur upplevde du själv det att vara så nära?

– Jag var aldrig nervös. Det var inget märkvärdigt, deras mackor låg på deras resväskor och man kom och gick lite som man ville. Jag var där för att göra mitt jobb helt enkelt. Motivet kommer som en snigel och försvinner som en blixt. Det gäller att vara påpasslig.

En annan kul bild visar när Bob Dylan gör någon slags fågelimitation. Berätta om den bilden.

– Vi hade just varit på en presskonferens 1966 och efteråt var han lite uppspelt och sprallig. Jag kanske kom lite för nära med kameran tyckte han så han började jaga mig. Han hade cigarettpaketet i ena handen och ett par mockasiner han fått från någon same i den andra. Det var på skoj såklart, jag var påpasslig att fotograferade när han kom emot mig som en fågel. Jag fotade också Dylan när han satt i bilen som körde honom. Den tillhörde Lill-Babs och kördes av Lasse Berghagen!

Larsåke Thuresson har även gjort en lista på Spotify med musik från de artister som är med i boken, listan är lång, rymmer 16 timmars musik.