2014-05-30 06:00

2015-10-29 17:36

"Jag är med om något riktigt stort "

NÖJE

Det svenska metalbandet In Flames följs av dryga miljonen fans på digitala medier. Deras turnéer sträcker sig över hela världen och skivförsäljningen har passerat tre miljoner.
Bandet driver med andra ord ett omfattande maskineri som ska fungera på flera fronter.
NWT möter gruppens manager Andreas Werling.

Han uttrycker både tacksamhet och förundran över att han har landat jobbet som manager åt In Flames. Att bandet dessutom är ett av Andreas Werlings absoluta favoritband gör det hela extra roligt. Han blev manager efter att ha genom kontakter fått i uppdrag att jobba med bandets hemsida. Allt eftersom tog han sig an andra uppgifter, arbetsbördan växte och så kom en förfrågan om han var intresserad av en heltidstjänst som bandets manager.

– Det är en speciell situation eftersom vi är både polare och arbetskamrater, säger Andreas Werling när vi möts upp på järnvägsstationen i Karlstad.

Han kommer från ett möte i Göteborg, några dagar tidigare landade han i Sverige efter mötesdagar i New York.

– Jag sysslar med allt, från merchandise och business med olika gitarrmärken till fotograferingar och bokning av inspelningsstudior. Det är som att vara platschef på ett bygge, det gäller att ha översikt så att allt sköts ordentligt.

Mycket resande

Han delar arbetsbördan med engelsmannen Jez Hale som har större ansvar för turnébiten av verksamheten.

– In Flames är ett så stort band så det krävs två personer som kordinerar allt. Jobbet innebär väldigt mycket resande, fortsätter Andreas Werling, förutom nämnda destinationer har han nyligen jobbat i Tyskland och Frankrike.

I september släpper In Flames albumet Siren charms, det första sedan 2011. Det ligger väldigt mycket jobb bakom en albumlansering av den här storleken, redan i somras började gruppens fans spekulera kring släppet när marknadsföringen inleddes.

– Det är oerhört många bollar att hålla i luften samtidigt. Men som tur är så upplever jag jobbet som enormt kul. Att just jag får sköta allt det här känns ärofyllt och det blir såklart en morot som driver mig till att göra jobbet så bra jag bara kan.

Han beskriver relationen till bandmedlemmarna som nästan familjär. Men samtidigt menar han att det råder inga som helst tvivel om när det är läge att umgås som polare och när det är strikt affärer på agendan.

– De här killarna är väldigt, väldigt professionella. Det finns inga gråzoner, det är väldigt tydliga gränser.

Tonårsegon

In Flames bildades redan 1990 och har genomgått en mängd medlemsbyten. Det är inga fjuniga tonårsegon som slår sönder hotellrum som Andreas Werling måste handskas med. Snarare medelålders killar med en fäbless för det kulinariska.

– Just proffsigheten är en av anledningarna till att bandet har lyckats hålla sig på den här nivån så länge och fortfarande kan sträva uppåt. De är otroligt organiserade.

Att få tiden att räcka till beskriver Andreas Werling som den största utmaningen.

– Allt måste klaffa till 110 procent. Det finns inget annat som gäller. Jag strävar hela tiden efter att överprestera, dels för att jag tycker jobbet förtjänar det och dels för att det kräver det för att fungera.

Trots arbetsbördan ser han ingen risk för utbrändhet.

– Det här skulle inte funka om det inte var förbannat roligt. Jag har lärt mig att pausa när det behövs, jag och Jez kan avlasta varandra.

I september, när det nya albumet väl är släppt, inleds en ny fas i arbetet. Då ska musiken och gruppens varumärke förankras ytterligare för att livslängden ska maximeras. I den digra floden av ny musik som hela tiden vill hitta en publik gäller det att arbeta frenetiskt för att nå fram.

– En stor del av marknadsföringen går ut på att engagera fansen. Det är en utmaning eftersom vi inte kan släppa på musiken förrän releasedatumet. Då krävs det att man kan hitta på andra saker. Arbetet med släppet är ju globalt, så det är en hel del jobb med att se till att alla skivbolagen i de olika territorierna är synkade. Alla skivbolag där skivan släpps ska vara med på tåget, känna sig peppade och bygga upp sin egen hype runt plattan. Det betyder att vi jobbar mycket med sociala medier, det mesta av arbetet sker digitalt i någon form. Det handlar om att bygga ett slott.

Bygger ett slott

Nordamerika och Europa är nyckelmarknader. Men gruppen känner sig mest hemma i Skandinavien.

– Det är svårt att mäta var bandet är som störst. Den bästa statistiken på sociala medier kan komma från ett land, medan de säljer flera konsertbiljetter i ett annat. Det gäller att hela tiden behålla bandets positioner överallt, och samtidigt hela tiden försöka höja nivån ytterligare ett snäpp.

Arbetet med marknadsföringen och lanseringen av musiken, som Andreas Werling liknar vid att bygga ett slott, kan få motsats effekt om inte musiken lever upp till förväntningarna. Då rasar allt, arbetet blir ett luftslott i stället för något grandiost och beständigt.

– Med den här skivan finns det överhuvudtaget ingen risk för det. Det ingår i mitt arbete att kunna hela In Flames diskografi i detalj och frågar du mig är det här den absolut bästa skiva de gjort. Jag skulle aldrig kunna lägga den där extra tiden och energin i det här arbetet om musiken var sunkig. Anledningen till att jag började med det här jobbet är ju att jag har ett stor musikintresse i grunden. Det är därifrån jag kommer.

Som manager har han daglig kontalt med medlemmarna, men också med många av fansen.

– Alla bandmedlemmar är väldigt engagerade. De är delaktiga i alla detaljer som rör gruppen, från kvalitén på turnétröjor till skivomslag. De är också väldigt bra på att kommunicera med fansen vilket gör att det hela känns väldigt genuint.

Innan vi skiljs åt pratar vi om framtiden. Han vill jobba med bandet så länge han tycker sig tillföra något.

– Det viktigaste målet för mig är att få vara med och skapa något betydelsefullt. När jag ser folk tatuera in loggor och symboler från skivan – innan den ens är släppt! – då inser jag att jag är med om något riktigt stort.

Han uttrycker både tacksamhet och förundran över att han har landat jobbet som manager åt In Flames. Att bandet dessutom är ett av Andreas Werlings absoluta favoritband gör det hela extra roligt. Han blev manager efter att ha genom kontakter fått i uppdrag att jobba med bandets hemsida. Allt eftersom tog han sig an andra uppgifter, arbetsbördan växte och så kom en förfrågan om han var intresserad av en heltidstjänst som bandets manager.

– Det är en speciell situation eftersom vi är både polare och arbetskamrater, säger Andreas Werling när vi möts upp på järnvägsstationen i Karlstad.

Han kommer från ett möte i Göteborg, några dagar tidigare landade han i Sverige efter mötesdagar i New York.

– Jag sysslar med allt, från merchandise och business med olika gitarrmärken till fotograferingar och bokning av inspelningsstudior. Det är som att vara platschef på ett bygge, det gäller att ha översikt så att allt sköts ordentligt.

Mycket resande

Han delar arbetsbördan med engelsmannen Jez Hale som har större ansvar för turnébiten av verksamheten.

– In Flames är ett så stort band så det krävs två personer som kordinerar allt. Jobbet innebär väldigt mycket resande, fortsätter Andreas Werling, förutom nämnda destinationer har han nyligen jobbat i Tyskland och Frankrike.

I september släpper In Flames albumet Siren charms, det första sedan 2011. Det ligger väldigt mycket jobb bakom en albumlansering av den här storleken, redan i somras började gruppens fans spekulera kring släppet när marknadsföringen inleddes.

– Det är oerhört många bollar att hålla i luften samtidigt. Men som tur är så upplever jag jobbet som enormt kul. Att just jag får sköta allt det här känns ärofyllt och det blir såklart en morot som driver mig till att göra jobbet så bra jag bara kan.

Han beskriver relationen till bandmedlemmarna som nästan familjär. Men samtidigt menar han att det råder inga som helst tvivel om när det är läge att umgås som polare och när det är strikt affärer på agendan.

– De här killarna är väldigt, väldigt professionella. Det finns inga gråzoner, det är väldigt tydliga gränser.

Tonårsegon

In Flames bildades redan 1990 och har genomgått en mängd medlemsbyten. Det är inga fjuniga tonårsegon som slår sönder hotellrum som Andreas Werling måste handskas med. Snarare medelålders killar med en fäbless för det kulinariska.

– Just proffsigheten är en av anledningarna till att bandet har lyckats hålla sig på den här nivån så länge och fortfarande kan sträva uppåt. De är otroligt organiserade.

Att få tiden att räcka till beskriver Andreas Werling som den största utmaningen.

– Allt måste klaffa till 110 procent. Det finns inget annat som gäller. Jag strävar hela tiden efter att överprestera, dels för att jag tycker jobbet förtjänar det och dels för att det kräver det för att fungera.

Trots arbetsbördan ser han ingen risk för utbrändhet.

– Det här skulle inte funka om det inte var förbannat roligt. Jag har lärt mig att pausa när det behövs, jag och Jez kan avlasta varandra.

I september, när det nya albumet väl är släppt, inleds en ny fas i arbetet. Då ska musiken och gruppens varumärke förankras ytterligare för att livslängden ska maximeras. I den digra floden av ny musik som hela tiden vill hitta en publik gäller det att arbeta frenetiskt för att nå fram.

– En stor del av marknadsföringen går ut på att engagera fansen. Det är en utmaning eftersom vi inte kan släppa på musiken förrän releasedatumet. Då krävs det att man kan hitta på andra saker. Arbetet med släppet är ju globalt, så det är en hel del jobb med att se till att alla skivbolagen i de olika territorierna är synkade. Alla skivbolag där skivan släpps ska vara med på tåget, känna sig peppade och bygga upp sin egen hype runt plattan. Det betyder att vi jobbar mycket med sociala medier, det mesta av arbetet sker digitalt i någon form. Det handlar om att bygga ett slott.

Bygger ett slott

Nordamerika och Europa är nyckelmarknader. Men gruppen känner sig mest hemma i Skandinavien.

– Det är svårt att mäta var bandet är som störst. Den bästa statistiken på sociala medier kan komma från ett land, medan de säljer flera konsertbiljetter i ett annat. Det gäller att hela tiden behålla bandets positioner överallt, och samtidigt hela tiden försöka höja nivån ytterligare ett snäpp.

Arbetet med marknadsföringen och lanseringen av musiken, som Andreas Werling liknar vid att bygga ett slott, kan få motsats effekt om inte musiken lever upp till förväntningarna. Då rasar allt, arbetet blir ett luftslott i stället för något grandiost och beständigt.

– Med den här skivan finns det överhuvudtaget ingen risk för det. Det ingår i mitt arbete att kunna hela In Flames diskografi i detalj och frågar du mig är det här den absolut bästa skiva de gjort. Jag skulle aldrig kunna lägga den där extra tiden och energin i det här arbetet om musiken var sunkig. Anledningen till att jag började med det här jobbet är ju att jag har ett stor musikintresse i grunden. Det är därifrån jag kommer.

Som manager har han daglig kontalt med medlemmarna, men också med många av fansen.

– Alla bandmedlemmar är väldigt engagerade. De är delaktiga i alla detaljer som rör gruppen, från kvalitén på turnétröjor till skivomslag. De är också väldigt bra på att kommunicera med fansen vilket gör att det hela känns väldigt genuint.

Innan vi skiljs åt pratar vi om framtiden. Han vill jobba med bandet så länge han tycker sig tillföra något.

– Det viktigaste målet för mig är att få vara med och skapa något betydelsefullt. När jag ser folk tatuera in loggor och symboler från skivan – innan den ens är släppt! – då inser jag att jag är med om något riktigt stort.

Destroyer är favoriten

Andreas Werling är 27 år och bor med sin dotter i Karlstad.

Läser just nu:

– Jag läser mycket kriminalfakta. Eller lyssnar snarare, det är ljudböcker som gäller.

Tittar på:

– Tv-serien Fargo med Martin Freeman och Billy Bob Thornton. Suverän!

Lyssnar på:

– Night Flight Orchestra, Black Sabbath och nya In Flamesplattan.

Favoritalbum alla kategorier:

– Kiss - Destroyer.

In Flames bildades 1990, har sin bas i Göteborg och har sålt drygt tre miljoner skivor. 1,2 miljoner följer gruppen på Facebook, 140 000 på Twitter.

null
null