2013-03-23 14:30

2015-01-13 17:54

Ett lekfullt kontor mitt i stan

ARBETSPLATSReklambyrå behöver både kreativitet och praktiska lokaler

Ett kontor kan tyckas som helt ointressant, alla vet ju hur ett kontor ser ut. Men vi har tittat lite närmare på hur olika kontor och arbetsplatser ser ut. Vi har besökt en reklambyrå, en terapeut och ett mäklarkontor.
En reklambyrå måste utstråla kreativitet och lekfullhet. Kanske är det därför kontoren ser ut som de gör. På reklambyrån Bulldozer i Karlstad kryllar det av små hemligheter gömda i inredningen, och går du in i badrummet hamnar du på Bahamas.

Det gamla läroverket vid Tingvalla är ett av Karlstads äldsta hus. Det känns lite andaktsfullt att kliva in genom porten. I trapphuset möts man av en doft som är typisk för gamla stenhus, det luktar nästan som i en kyrka. Ett par trappor upp börjar ledtrådarna som bryter av högtidligheten: ett gäng rosa flamingos och ett litet paraply.

Högst upp i huset har Bulldozer sitt kontor. För att ta sig in måste man passera ett turkost draperi.

Kreativt och fritt

Att det är en reklambyrå vi kliver in på råder det ingen tvekan om.

– Reklambyrå eller en lekplats kanske. Faktum är att det känns lite som en sån ibland, det händer alltid någonting i lokalen. Plötsligt kan det stå en stor giraff i hallen, och då är det något nytt projekt som är på gång, säger Jenny Eklund, copywriter och en av två ägare på Bulldozer.

Kontoret består av ett stort öppet kontorslandskap, två mindre kontor, ett mötesrum och en ateljé. Som det är nu känner de sig lite trångbodda och nästa år ska lokalerna byggas ut till dubbla storleken.

– Det är viktigt att kontoret känns kreativt, fritt och busigt, för oss skulle det inte funka att ha det för stelt och högtidligt. Vi har en devis som är ”med stort hjärta och massor av nyfikenhet” och det tycker jag märks på kontoret, säger Jenny.

Studsbollar

Ju längre tid man befinner sig i Bulldozers lokaler desto mer små detaljer upptäcker man. Det finns tiaror på olika ställen, på gamla reklamaffischer som hänger på väggarna är ansiktena utbytta mot tidigare medarbetare, en låda med studsbollar står precis utanför mötesrummet.

– Jag upptäcker själv nya saker hela tiden. Senast såg jag att någon lagt in frågekort på toaletten, säger Jenny.

Just badrummet är Jennys favoritdel av lokalerna. Där finns en dagsljuslampa, på väggarna hänger en fototapet med strandmotiv, på golvet finns sand i glasbehållare och på insidan av dörren finns en bild av en surfare i naturlig storlek. Badrummet har också ändrat utseende ett par gånger sedan byrån flyttade in för drygt fem år sedan.

Måste vara praktiskt

Men en reklambyrå behöver så klart inte bara kreativa miljöer, det måste gå att jobba i lokalerna också. Jenny berättar att en viktig sak – utöver moderna datorer och bra skrivbordsstolar – är de flyttbara sittpuffarna som finns utspridda i kontorslandskapet.

– Vi jobbar mycket tillsammans och måste kunna sitta ihop i olika formationer, då är de där sittpuffarna perfekta, säger hon.

Vad tror du att det är som gör att man på en gång känner att kontoret tillhör en reklambyrå?

– Det är nog det oväntade, att någonting sticker ut. Reklambyråer vill hitta något som visar att de är kreativa. Men jag är inte säker på att det här är en typisk reklambyrå. Många skulle nog ha det vitt. Vitt vitt vitt. Men såna är inte vi. Kontoret ser ut så här för att det är så här vi är. Mer lekfulla, helt enkelt.

Det gamla läroverket vid Tingvalla är ett av Karlstads äldsta hus. Det känns lite andaktsfullt att kliva in genom porten. I trapphuset möts man av en doft som är typisk för gamla stenhus, det luktar nästan som i en kyrka. Ett par trappor upp börjar ledtrådarna som bryter av högtidligheten: ett gäng rosa flamingos och ett litet paraply.

Högst upp i huset har Bulldozer sitt kontor. För att ta sig in måste man passera ett turkost draperi.

Kreativt och fritt

Att det är en reklambyrå vi kliver in på råder det ingen tvekan om.

– Reklambyrå eller en lekplats kanske. Faktum är att det känns lite som en sån ibland, det händer alltid någonting i lokalen. Plötsligt kan det stå en stor giraff i hallen, och då är det något nytt projekt som är på gång, säger Jenny Eklund, copywriter och en av två ägare på Bulldozer.

Kontoret består av ett stort öppet kontorslandskap, två mindre kontor, ett mötesrum och en ateljé. Som det är nu känner de sig lite trångbodda och nästa år ska lokalerna byggas ut till dubbla storleken.

– Det är viktigt att kontoret känns kreativt, fritt och busigt, för oss skulle det inte funka att ha det för stelt och högtidligt. Vi har en devis som är ”med stort hjärta och massor av nyfikenhet” och det tycker jag märks på kontoret, säger Jenny.

Studsbollar

Ju längre tid man befinner sig i Bulldozers lokaler desto mer små detaljer upptäcker man. Det finns tiaror på olika ställen, på gamla reklamaffischer som hänger på väggarna är ansiktena utbytta mot tidigare medarbetare, en låda med studsbollar står precis utanför mötesrummet.

– Jag upptäcker själv nya saker hela tiden. Senast såg jag att någon lagt in frågekort på toaletten, säger Jenny.

Just badrummet är Jennys favoritdel av lokalerna. Där finns en dagsljuslampa, på väggarna hänger en fototapet med strandmotiv, på golvet finns sand i glasbehållare och på insidan av dörren finns en bild av en surfare i naturlig storlek. Badrummet har också ändrat utseende ett par gånger sedan byrån flyttade in för drygt fem år sedan.

Måste vara praktiskt

Men en reklambyrå behöver så klart inte bara kreativa miljöer, det måste gå att jobba i lokalerna också. Jenny berättar att en viktig sak – utöver moderna datorer och bra skrivbordsstolar – är de flyttbara sittpuffarna som finns utspridda i kontorslandskapet.

– Vi jobbar mycket tillsammans och måste kunna sitta ihop i olika formationer, då är de där sittpuffarna perfekta, säger hon.

Vad tror du att det är som gör att man på en gång känner att kontoret tillhör en reklambyrå?

– Det är nog det oväntade, att någonting sticker ut. Reklambyråer vill hitta något som visar att de är kreativa. Men jag är inte säker på att det här är en typisk reklambyrå. Många skulle nog ha det vitt. Vitt vitt vitt. Men såna är inte vi. Kontoret ser ut så här för att det är så här vi är. Mer lekfulla, helt enkelt.

  • Peter Östborg

Jennys måsten på reklambyrån
Kul saker för små och stora barn. Bra både när folk har med ungarna eller när man behöver en paus. Jättebra datorer. Väldigt bra stolar, vi sitter mycket vid skrivborden och då måste stolarna funka. Skrivaren långt borta från skrivborden, så att man måste ta sig upp ur stolen och röra lite på sig ibland. Möjligheter att anpassa möblemanget efter behov, vi har flyttbara sittpuffar.
null
null