2017-09-29 06:00

2017-09-29 06:19

Elbilen tar snart över vägarna

TRAFIK: Alla de stora bilmärkena planerar jättesatsningar

I fjol stod försäljningen av elbilar för bara 0,8 procent av den svenska bilförsäljningen. Men nu börjar intresset öka och inom ett par år kommer i stort sett alla de stora biltillverkarna med nya elbilar.
Och i regeringens budget för 2018 föreslås en höjd bonus på upp till 60 000 kronor för miljöanpassade fordon.

Tesla har med sina premiumbilar haft stor framgång världen över och drivit på de andra biltillverkarnas allt större satsning på elbilar. I Sverige har dock försäljningen av rena elbilar ännu inte skjutit i höjden.

Under perioden januari–augusti i år såldes det 2 830 elbilar och 7 998 laddhybrider samtidigt som antalet nyregistrerade personbilar under samma period var 248 167. Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Säljer fler bilar

Det är väldigt låga nivåer alltså trots miljöbilsbonusen på 40 000 kronor. Den stora förklaringen är förstås de ännu så länge höga priserna på dessa bilar.

Men både försäljningen av elbilar och laddhybrider ökade med 83 respektive 33 procent jämfört med samma tid förra året och allt fler elbilar börjar nu dyka upp till försäljning ute i bilhallarna.

Ett teknikskifte är definitivt på gång. Efter många år av snack om att elbilar är framtiden är vi väldigt nära den tid då elbilarna massproduceras och priserna på dem sjunker rejält.

Pressade av Tesla som under 2018 kommer att börja leverera sin nya ”folkelbil” Model 3 till de kunder som har förbokar den har nu alla de stora biltillverkarna meddelat att de inom ett par år tänker lansera en eller flera nya elbilar.

Ett exempel är Volvo som nyligen berättade att de till 2019 ska elektrifiera hela sitt modellprogram och mellan 2019 och 2021 ska hela fem renodlade elbilar lanseras. ”Ett historiskt beslut”, skriver Volvo cars i ett pressmeddelande. Elbilarna ska kompletteras med lätthybrider.

BMW har varit tidiga ut på elbilsmarknaden. Redan 2014 kom man med modellen i3 och den drar till sig många ögon hos återförsäljaren Autowåx i Karlstad.

– Ja, det är jättestort intresse för bilen och nu börjar försäljningen ta fart. Många vill provköra och tycker sedan det är häftigt med den snabba accelerationen som en elbil har och samtidigt den tystnad som råder inne i kupén, säger Anton Albinsson, key account manager hos Autowåx.

Sticker ut

i3:an sticker ut med sin form och utseende – bland annat öppnas bakdörrarna bakåt för att göra det enklare att kliva in och ut – och utformningen invändigt där man har satsat på en hel del trämaterial.

– Bilen byggs på en låda av kolfiber för att få ner vikten och man har även jobbat mycket med återvunna material för att göra den mer miljövänlig.

Grundpriset för elbilen är 364 700 kronor med ett 60 Ah-batteri och räckvidden ligger på 16 mil. En riktigt kall vinterdag kan den sjunka något. Väljer man modellen med 94 Ah-batteri (motsvarar 170 hästkrafter) som är något dyrare är den faktiska räckvidden 20 mil.

40 minuter

Laddtiden i vägguttag för att nå 80 procent är 7,5 timme, men med snabbladdare går det på bara 40 minuter. En fulladdning kostar med nuvarande elpriser knappt 30 kronor. Prestandan imponerar. 0–100 kilometer i timmen gör i3:an med det större batteriet på 7,3 sekunder.

– Man måste utgå från behovet. Majoriteten av alla resor som vi gör är inte mer än två mil och då fungerar en elbil alldeles utmärkt och behöver man snabbladda den så går det ju på en lunchrast, säger Anton Albinsson.

NWT har även pratat med några andra av bilbolagen i Karlstad om elbilsmarknaden och man ser mycket positivt på utvecklingen.

Många nyfikna

– Vi ser mycket optimistiskt på framtiden med tanke på Volvos besked om att man tänker storsatsa på elbilar från 2019. Alla våra kunder är nyfikna på när elbilarna kommer och det är även stort intresse för våra hybrider, säger Suzanne Walfridson, säljledare hos Helmia i Karlstad.

Hos Lecab bil som säljer Volkswagen-koncernens märken ser vd:n Daniel Svedlund fram emot de närmaste åren.

– I dag kan våra kunder köpa elbilarna e-Golf och e-Up och nästa år lanseras Audis SUV E-tron som får en räckvidd på 50–60 mil och 2019 en Sports back-version av den. Och mellan 2020 och 2025 kommer VW-koncernen med hela 50 elbilsmodeller så det är en väldigt stor satsning på gång, säger Daniel Svedlund.

Bil Swedens vd Bertil Moldén tror också att elbilarna kommer att bli allt fler.

– Men det finns tre faktorer som är viktiga i det här. Räckvidden är en. Det finns en räckviddsångest i Sverige där folk är rädda att man inte tar sig fram dit man ska. Därför måste räckvidden bli längre, minst 35–40 mil.

Höjer premien

– En annan faktor är att om folk inte kan ladda elbilen hemma eller på jobbet så väljer man en annan typ av bil. Det tredje är kostnadsfaktorn. Därför är regeringens förslag om en höjd bonus från dagens 40 000 kronor till 60 000 kronor om man väljer ett miljöanpassade fordon ett steg i rätt riktning.

– Men det är inte tillräckligt. I Norge är subventionerna betydligt större och där finns det nu 150 000 elbilar. Men frågan är om vi har råd med den typen av statliga subventioner i Sverige, säger Bertil Moldén.

Tesla har med sina premiumbilar haft stor framgång världen över och drivit på de andra biltillverkarnas allt större satsning på elbilar. I Sverige har dock försäljningen av rena elbilar ännu inte skjutit i höjden.

Under perioden januari–augusti i år såldes det 2 830 elbilar och 7 998 laddhybrider samtidigt som antalet nyregistrerade personbilar under samma period var 248 167. Det visar statistik från branschorganisationen Bil Sweden.

Säljer fler bilar

Det är väldigt låga nivåer alltså trots miljöbilsbonusen på 40 000 kronor. Den stora förklaringen är förstås de ännu så länge höga priserna på dessa bilar.

Men både försäljningen av elbilar och laddhybrider ökade med 83 respektive 33 procent jämfört med samma tid förra året och allt fler elbilar börjar nu dyka upp till försäljning ute i bilhallarna.

Ett teknikskifte är definitivt på gång. Efter många år av snack om att elbilar är framtiden är vi väldigt nära den tid då elbilarna massproduceras och priserna på dem sjunker rejält.

Pressade av Tesla som under 2018 kommer att börja leverera sin nya ”folkelbil” Model 3 till de kunder som har förbokar den har nu alla de stora biltillverkarna meddelat att de inom ett par år tänker lansera en eller flera nya elbilar.

Ett exempel är Volvo som nyligen berättade att de till 2019 ska elektrifiera hela sitt modellprogram och mellan 2019 och 2021 ska hela fem renodlade elbilar lanseras. ”Ett historiskt beslut”, skriver Volvo cars i ett pressmeddelande. Elbilarna ska kompletteras med lätthybrider.

BMW har varit tidiga ut på elbilsmarknaden. Redan 2014 kom man med modellen i3 och den drar till sig många ögon hos återförsäljaren Autowåx i Karlstad.

– Ja, det är jättestort intresse för bilen och nu börjar försäljningen ta fart. Många vill provköra och tycker sedan det är häftigt med den snabba accelerationen som en elbil har och samtidigt den tystnad som råder inne i kupén, säger Anton Albinsson, key account manager hos Autowåx.

Sticker ut

i3:an sticker ut med sin form och utseende – bland annat öppnas bakdörrarna bakåt för att göra det enklare att kliva in och ut – och utformningen invändigt där man har satsat på en hel del trämaterial.

– Bilen byggs på en låda av kolfiber för att få ner vikten och man har även jobbat mycket med återvunna material för att göra den mer miljövänlig.

Grundpriset för elbilen är 364 700 kronor med ett 60 Ah-batteri och räckvidden ligger på 16 mil. En riktigt kall vinterdag kan den sjunka något. Väljer man modellen med 94 Ah-batteri (motsvarar 170 hästkrafter) som är något dyrare är den faktiska räckvidden 20 mil.

40 minuter

Laddtiden i vägguttag för att nå 80 procent är 7,5 timme, men med snabbladdare går det på bara 40 minuter. En fulladdning kostar med nuvarande elpriser knappt 30 kronor. Prestandan imponerar. 0–100 kilometer i timmen gör i3:an med det större batteriet på 7,3 sekunder.

– Man måste utgå från behovet. Majoriteten av alla resor som vi gör är inte mer än två mil och då fungerar en elbil alldeles utmärkt och behöver man snabbladda den så går det ju på en lunchrast, säger Anton Albinsson.

NWT har även pratat med några andra av bilbolagen i Karlstad om elbilsmarknaden och man ser mycket positivt på utvecklingen.

Många nyfikna

– Vi ser mycket optimistiskt på framtiden med tanke på Volvos besked om att man tänker storsatsa på elbilar från 2019. Alla våra kunder är nyfikna på när elbilarna kommer och det är även stort intresse för våra hybrider, säger Suzanne Walfridson, säljledare hos Helmia i Karlstad.

Hos Lecab bil som säljer Volkswagen-koncernens märken ser vd:n Daniel Svedlund fram emot de närmaste åren.

– I dag kan våra kunder köpa elbilarna e-Golf och e-Up och nästa år lanseras Audis SUV E-tron som får en räckvidd på 50–60 mil och 2019 en Sports back-version av den. Och mellan 2020 och 2025 kommer VW-koncernen med hela 50 elbilsmodeller så det är en väldigt stor satsning på gång, säger Daniel Svedlund.

Bil Swedens vd Bertil Moldén tror också att elbilarna kommer att bli allt fler.

– Men det finns tre faktorer som är viktiga i det här. Räckvidden är en. Det finns en räckviddsångest i Sverige där folk är rädda att man inte tar sig fram dit man ska. Därför måste räckvidden bli längre, minst 35–40 mil.

Höjer premien

– En annan faktor är att om folk inte kan ladda elbilen hemma eller på jobbet så väljer man en annan typ av bil. Det tredje är kostnadsfaktorn. Därför är regeringens förslag om en höjd bonus från dagens 40 000 kronor till 60 000 kronor om man väljer ett miljöanpassade fordon ett steg i rätt riktning.

– Men det är inte tillräckligt. I Norge är subventionerna betydligt större och där finns det nu 150 000 elbilar. Men frågan är om vi har råd med den typen av statliga subventioner i Sverige, säger Bertil Moldén.