2017-09-15 06:00

2017-09-15 06:00

Bengt har skapat ett eget folkvagnsmuseum

BILHISTORIA: "Det här är en riktig kulturskatt"

I Pålsboda utanför Örebro finns meckat för alla folkvagnsälskare. Där ligger Holmgrens Volkswagenmuseum och samlingen innehåller ett 60-tal fordon från 1948 till 1975.
– Jag visar även upp min folkvagnsbubbla från 2003 som är en de absolut sista exemplaren av modellen som tillverkades.

Det berättar Bengt Holmgren som med stor passion har drivit sitt museum i 25 år. Redan i unga år fastnade han för just Volkswagen.

– Ja, det var tack vare min far. Han körde posten med en folkvagn och när jag var 18 år köpte jag en ny sådan. Jag har alltid varit fascinerad av formen på bubblorna och intresset för bilmärket har hållit i sig, säger han.

För 25 år sedan köpte han en större samling Volkswagen-bilar som blev grundplåten till och starten på museet.

– Det var en VW-handlare i Borås som sålde 46 unika bilar som han hade samlat i många år. Bilar från 1940-talet och framåt som hade gått väldigt få mil och som var speciella, säger Bengt Holmgren.

Han drev under 45 år ett bussbolag och hade vid tillfället sålt ett antal bussar och hade då möjlighet att köpa samlingen. Den affären har han inte ångrat. Under åren har det i stället blivit fler inköp av fler exemplar av det tyska bilmärket.

– Nu har jag 64 fordon i utställningen i museet. Här finns alla årsmodeller via olika modeller representerade mellan 1948 och 1975 som Volkswagen har tillverkat. De flesta är orörda originalbilar.

Bättre än Tyskland

– Det är en unik samling. Inte ens på VW-museet i Wolfsburg finns det en så komplett samling. Där satsar man mer på att visa upp prototypbilar, säger Bengt Holmgren medan han visar runt i det cirka 1 500 kvadratmeter stora museet som är en stor nostalgisk tillbakablick i bilhistorien.

Den äldsta bilen är en blå folkvagnsbubbla från 1948, en bil som är oerhört sällsynt i Sverige.

– Det är den enda bilen här på museet som jag inte äger. Det är en man i Stockholm som visar upp den. Han hittade den i Värmland. Den räddades från att skrotas. I juli 1948 kom ett mindre bilar till Sverige efter att Scania Vabis hade skrivit ett första kontrakt med Volkswagen och det här exemplaret är en av dem.

– Den första bilen såldes till en skogvaktare och den andra till Prins Bertil. Ägaren till bilen som står här har till och med kört med den ända till Paris. Det är bra gjort för den har bara en 25-hästars motor.

En annan bil som Bengt Holmgren tycker är extra speciell är en folkvagnsbubbla VW 1200 från 1956. Den ser ut som den vore ny.

– Bilen har under alla år bara gått 893 mil. Den blev undanställd av ägaren efter att det nästan skedde en olycka i samband med premiärturen. Titta på klädseln här. Den är otroligt vacker.

Har skickat bitar

– Jag har flera gånger fått skicka små bitar av bilklädseltåg till Tyskland för nytillverkning eftersom det är svårt att få tag i riktigt bra originalklädsel till vissa modeller.

Vi tar oss fram till ytterligare en folkvagn som sticker ut. Det är en 1200-modell med tillverkningsår 1963.

– Den här köpte jag av en man i Sunne. Han köpte den ny och begärde att den skulle ha all extrautrustning som fanns, bland annat yttre backspeglar som började komma då, drag och kassettradio.

Självklart innehåller museet inte bara bubblor. Här finns även mycket annat, bland annat VW 1500 Variant, VW Golf, flera Karmann Ghia och givetvis en folkvagnsbuss som lånades ut och fungerade som turnébuss i den värmländska filmen Rallybrudar.

Här finns även rally- och racerbilar för Bengt har kört en hel del rally genom åren (bland annat tre totalsegrar i Toyo Beetle Cup) och ett udda brasilianskt fordon.

– Det är en Volkswagen SP2, en sportbil som tillverkades i Brasilien. Mellan 1972 och 1976 gjordes bara 10 000 exemplar. Jag tycker att det är en väldigt vacker bil.

Nej från Kungen

– Och så har jag en annan väldigt speciell Volkswagen. Det är ett av de absolut sista exemplaren av den gamla modellen bubblor som tillverkades. Den producerades i Mexico fram till 2003 och då såldes det 140 slutbilar exklusivt.

– En hamnade i Sverige och Kungen fick möjlighet att köpa den, men tackade nej. Då ringde Scania till mig och frågade om jag var intresserad eftersom de kände till min stora samling. Jag sade ja till erbjudandet och betalade 110 000 kronor inklusive moms och frakt, berättar Bengt Holmgren.

Han har nu planer på att sälja sin stora bilsamling som ses av ungefär 5 000 besökare om året.

– Ja, jag är 73 år och vill dra mig tillbaka lite. Jag hoppas att samlingen blir kvar i Sverige för det här är en riktig kulturskatt.

Holmgrens Volkswagenmuseum har öppet första söndagen i månaden april–oktober kl 11–16. Övriga tider efter överenskommelse. Mer information på www.vwmuseum.se

Det berättar Bengt Holmgren som med stor passion har drivit sitt museum i 25 år. Redan i unga år fastnade han för just Volkswagen.

– Ja, det var tack vare min far. Han körde posten med en folkvagn och när jag var 18 år köpte jag en ny sådan. Jag har alltid varit fascinerad av formen på bubblorna och intresset för bilmärket har hållit i sig, säger han.

För 25 år sedan köpte han en större samling Volkswagen-bilar som blev grundplåten till och starten på museet.

– Det var en VW-handlare i Borås som sålde 46 unika bilar som han hade samlat i många år. Bilar från 1940-talet och framåt som hade gått väldigt få mil och som var speciella, säger Bengt Holmgren.

Han drev under 45 år ett bussbolag och hade vid tillfället sålt ett antal bussar och hade då möjlighet att köpa samlingen. Den affären har han inte ångrat. Under åren har det i stället blivit fler inköp av fler exemplar av det tyska bilmärket.

– Nu har jag 64 fordon i utställningen i museet. Här finns alla årsmodeller via olika modeller representerade mellan 1948 och 1975 som Volkswagen har tillverkat. De flesta är orörda originalbilar.

Bättre än Tyskland

– Det är en unik samling. Inte ens på VW-museet i Wolfsburg finns det en så komplett samling. Där satsar man mer på att visa upp prototypbilar, säger Bengt Holmgren medan han visar runt i det cirka 1 500 kvadratmeter stora museet som är en stor nostalgisk tillbakablick i bilhistorien.

Den äldsta bilen är en blå folkvagnsbubbla från 1948, en bil som är oerhört sällsynt i Sverige.

– Det är den enda bilen här på museet som jag inte äger. Det är en man i Stockholm som visar upp den. Han hittade den i Värmland. Den räddades från att skrotas. I juli 1948 kom ett mindre bilar till Sverige efter att Scania Vabis hade skrivit ett första kontrakt med Volkswagen och det här exemplaret är en av dem.

– Den första bilen såldes till en skogvaktare och den andra till Prins Bertil. Ägaren till bilen som står här har till och med kört med den ända till Paris. Det är bra gjort för den har bara en 25-hästars motor.

En annan bil som Bengt Holmgren tycker är extra speciell är en folkvagnsbubbla VW 1200 från 1956. Den ser ut som den vore ny.

– Bilen har under alla år bara gått 893 mil. Den blev undanställd av ägaren efter att det nästan skedde en olycka i samband med premiärturen. Titta på klädseln här. Den är otroligt vacker.

Har skickat bitar

– Jag har flera gånger fått skicka små bitar av bilklädseltåg till Tyskland för nytillverkning eftersom det är svårt att få tag i riktigt bra originalklädsel till vissa modeller.

Vi tar oss fram till ytterligare en folkvagn som sticker ut. Det är en 1200-modell med tillverkningsår 1963.

– Den här köpte jag av en man i Sunne. Han köpte den ny och begärde att den skulle ha all extrautrustning som fanns, bland annat yttre backspeglar som började komma då, drag och kassettradio.

Självklart innehåller museet inte bara bubblor. Här finns även mycket annat, bland annat VW 1500 Variant, VW Golf, flera Karmann Ghia och givetvis en folkvagnsbuss som lånades ut och fungerade som turnébuss i den värmländska filmen Rallybrudar.

Här finns även rally- och racerbilar för Bengt har kört en hel del rally genom åren (bland annat tre totalsegrar i Toyo Beetle Cup) och ett udda brasilianskt fordon.

– Det är en Volkswagen SP2, en sportbil som tillverkades i Brasilien. Mellan 1972 och 1976 gjordes bara 10 000 exemplar. Jag tycker att det är en väldigt vacker bil.

Nej från Kungen

– Och så har jag en annan väldigt speciell Volkswagen. Det är ett av de absolut sista exemplaren av den gamla modellen bubblor som tillverkades. Den producerades i Mexico fram till 2003 och då såldes det 140 slutbilar exklusivt.

– En hamnade i Sverige och Kungen fick möjlighet att köpa den, men tackade nej. Då ringde Scania till mig och frågade om jag var intresserad eftersom de kände till min stora samling. Jag sade ja till erbjudandet och betalade 110 000 kronor inklusive moms och frakt, berättar Bengt Holmgren.

Han har nu planer på att sälja sin stora bilsamling som ses av ungefär 5 000 besökare om året.

– Ja, jag är 73 år och vill dra mig tillbaka lite. Jag hoppas att samlingen blir kvar i Sverige för det här är en riktig kulturskatt.

Holmgrens Volkswagenmuseum har öppet första söndagen i månaden april–oktober kl 11–16. Övriga tider efter överenskommelse. Mer information på www.vwmuseum.se